InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dag van de Beroerte

Dag van de Beroerte

Dag van de Beroerte De Nederlandse CVA-vereniging organiseert de Dag van de Beroerte in navolging van de Europese organisatie SAFE, die de Europese Dag van de Beroerte op de kalender zette. De dag wordt sinds 2004 in mei gehouden, in verschillende Europese landen, om aandacht te vragen voor mensen met een beroerte, om voor te lichten en om meer beroertes te voorkomen.

Ziekenhuis De Sionsberg in Dokkum

Beroerte

In verschillende landen wordt een beroerte op een verschillende manier betiteld. In het algemeen staat een 'stroke' of 'attack' voor beroerte. In Duitsland spreekt men van 'Schlaganfall', België noemt het vanwege de tweetaligheid in het land 'stroke' en in Nederland gebruiken we 'beroerte' of 'CVA' als we een hersenbloeding of een herseninfarct bedoelen. CVA staat voor Cerebro Vasculair Accident, en dat betekent ‘ongeluk in de bloedvaten van de hersenen.’ CVA wordt tegenwoordig beter onderkend dan in 2004, maar de aandacht ervoor middels een speciale dag is geen overbodige luxe.

Vergrijzing

In Nederland krijgen jaarlijks ruim 41.000 mensen te maken met een vorm van CVA. Men verwacht dat het aantal de komende jaren nog zal stijgen, vanwege vergrijzing van de bevolking en minder gezonde leefstijl. Ouder menen hebben meer kans op het krijgen van CVA dan jonge mensen. De trend is dat ook steeds meer jonge mensen de aandoening krijgen. Daarnaast overleven meer mensen een hartinfarct en deze feiten maken de risicogroep voor CVA groter.
Per jaar overlijden ongeveer 10.000 mensen als gevolg van een beroerte. Naar schatting leven er 500.000 getroffenen met de zichtbare en onzichtbare gevolgen van een beroerte in Nederland.

Aandacht

CVA verdient aandacht omdat veel mensen er direct of indirect mee te maken krijgen. Het is de grootste oorzaak van invaliditeit en een van de grootste doodsoorzaken in Nederland. Het is daarom belangrijk dat bekend wordt gemaakt wat CVA is, wat de gevolgen zijn en wat je moet als je denkt dat iemand een beroerte heeft gehad.

Stroke Alliance for Europe

Begin 2000 nam SAFE (Stroke Alliance for Europe) het initiatief tot het organiseren van een Stroke preventiedag. SAVE mobiliseerde zoveel mogelijk Europese landen om eraan mee te doen. SAFE is de Europese koepel-organisatie van patiëntenverenigingen. Uit 19 verschillende Europese landen hebben organisaties zich erbij aangesloten. De Nederlandse CVA-vereniging is daar één van. SAFE streeft naar een forse reductie van het aantal CVA's in Europa. Dit wil de koepelorganisatie bereiken door:
  • voorlichting;
  • hulp en ondersteuning voor iedereen met CVA;
  • overleg met overheden.

CVA-vereniging

De CVA-vereniging is een vrijwilligersorganisatie die opkomt voor de belangen van getroffenen. Ook zet de vereniging zich in voor voorlichting aan een groot publiek. De Nederlandse CVA-vereniging is verantwoordelijk voor de organisatie en coördinatie van de Europese Dag van de Beroerte in Nederland. Op dinsdag 13 mei 2014 wordt de dag in Nederland voor de tiende keer gehouden. Er worden tal van activiteiten georganiseerd en veel ziekenhuizen en instellingen doen mee. De activiteiten bestaan ondermeer uit:
  • risicometingen;
  • informatiemarkten;
  • symposia;
  • lotgenotenbijeenkomsten;
  • tentoonstellingen;
  • voorlichting over bewegen;
  • informatie over invaliditeit.

De Sionsberg

Een van de activiteiten vindt in ziekenhuis De Sionsberg in Dokkum plaats.
Een CVA-verpleegkundige geeft voorlichting in de centrale hal van het ziekenhuis. Landelijk besteden ruim 250 ziekenhuizen en overige zorgcentra aandacht aan voorlichting en activiteiten rondom beroerte.
De voorlichting in de De Sionsberg wordt tussen 09.30 en 14.30 uur gegeven en gaat over het ziektebeeld beroerte. Ervaringsdeskundigen, mensen die een beroerte hebben gehad of partners, en de CVA-verpleegkundigen geven ook informatie over het verminderen van risico’s en beantwoorden vragen van bezoekers.

Verminderen van de kans

De voorlichtingen hebben ook het reduceren van de kans op een beroerte als onderwerp. Het is belangrijk dat bloeddruk, cholesterol en suikerspiegel op een acceptabel niveau zijn. Overgewicht betekent ook een risicofactor. Roken is uit den boze en alcohol moet met mate gedronken worden als je de kans op CVA wilt verkleinen. Voldoende bewegen is belangrijk. De grootste reductie haal je uit een gezonde levensstijl.

Levensbelang

Het voorkomen van CVA en het herkennen van een beroerte kan van levensbelang zijn. Bij een behandeling binnen 4 - 4,5 uur kunnen de ernstige gevolgen minder zijn. Daarom is herkennen zo belangrijk.

De Europese Dag van de Beroerte is op of rond 13 mei.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening: BeroerteAandoening: BeroerteAls de toevoer naar de hersenen onderbroken wordt, dan spreekt men van een beroerte. In Nederland zijn er per jaar zo'n…
Beroerte en kansen op herstelBeroerte en kansen op herstelElk jaar krijgen ongeveer 40.000 mensen in Nederland een beroerte. Dat is een plotselinge onderbreking van de zuurstofto…
Beroerte (CVA) oorzaken, symptomen en behandelingEen beroerte wordt ook wel een CVA genoemd. De oorzaak voor een beroerte is sterk leefstijlgebonden. Roken, hypertensie…
Beroerte: symptomen, oorzaken, behandelingBeroerte: symptomen, oorzaken, behandelingAls je een beroerte (CVA) hebt, is een deel van de hersenen beschadigd, doordat een gedeelte van de bloedtoevoer naar de…
Een CVA of beroerte herkennenBij een beroerte of CVA (cerebro vasculair accident) is er sprake van een zuurstoftekort in de hersenen, vaak door een a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dag van de Beroerte logo
  • www.dagvandeberoerte.nl
  • www.cva-vereniging.nl
  • Zorggroep Pasana

Reageer op het artikel "Dag van de Beroerte"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: De Dag van ...
Medische informatie…
Schrijf mee!