InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vocht in de knie: oorzaken en behandeling van knievocht

Vocht in de knie: oorzaken en behandeling van knievocht

Vocht in de knie: oorzaken en behandeling van knievocht Een gezwollen, pijnlijk aanvoelende knie kan wijzen op de aanwezigheid van vocht. Overbelasting is maar een van de mogelijke oorzaken van het symptoom vochtophoping in de knie. Zowel bij sport als bij aandoeningen van gewrichten kan knievocht voor een vervelende, scherpe pijn zorgen, tezamen met een gezwollen huid. Het eerste wat je kan doen is ijs aanbrengen op de geteisterde plek, wat eventueel kan aangevuld worden met het dragen van een kniebrace. Geeft dit geen beterschap dan zijn er andere mogelijkheden van behandeling van knievocht. Deze kan bestaan uit een ontstekingsremmende gel, een pijnstiller en/of een cortisone injectie. Wat kan je doen tegen vochtophoping in de knie?

Knieproblemen: vochtophoping

Knieproblemen kunnen door tal van oorzaken ontstaan en erg in ernst verschillen. Een lichte kniepijn kan snel voorbijgaan, terwijl een scherpe pijn aan de knie kan wijzen op een hardnekkiger probleem. Het symptoom van vochtophoping in de knie kan eveneens erg hinderlijk zijn en je mobiliteit bemoeilijken. Vocht in de knie is in feite geen aandoening maar een symptoom van een bepaalde oorzaak.

Bijkomende symptomen

Als er zich vocht in je knie bevindt, ga je dat doorgaans makkelijk merken. Je knie zal wat gezwollen zijn en je merkt dat er iets niet aanvoelt zoals normaal. De gezwollen, dikke knie kan pijnlijk zijn en je kan moeilijkheden ondervinden om naar behoren te stappen. Hierdoor ga je haast vanzelf wat met je been "slepen" om je knie te ontlasten van de pijn. En dit kan dan weer leiden tot andere symptomen zoals pijn in de benen of beenkrampen. Het vocht in de knie kan trouwens niet alleen water bevatten, maar ook bloed. Hiervan is sprake bij een inwendige bloeduitstorting in de knie.

Oorzaken knievocht

Klap kniegewricht

Bij een val op de knie kan het gewricht ernstige schade oplopen en pijnlijk aanvoelen. Er kan een inwendige bloeduitstorting ontstaan en de knie kan gaan opzwellen in die mate dat het erg opvalt. Dit kan bijvoorbeeld wanneer je je knie fel stoot aan een voorwerp of wanneer bij een val op je knie terechtkomt. Denk aan een ongeval of een glijpartij in de winterse sneeuw. Maar ook sporten zoals volleybal en zaalvoetbal veroorzaken regelmatig knieblessures, omwille van de harde ondergrond waarop de knie kan terechtkomen.

Overbelasting

Overbelasting komt relatief vaak voor bij mensen die intensief aan sport doen, zoals recreationele en professionele sporters. De knie heeft teveel weerstand ondervonden (bv. te zware druk) of de duur van de inspanningen is te lang geweest (bv. duursporten zoals wielrennen, triatlon). Maar overbelasting kan ook optreden bij mensen die zwaar lichamelijk werk doen waarbij ze veel gewicht moeten torsen. In dat geval kan het zijn dat de knie regelmatig te veel druk moet opvangen.

Meniscus

Meniscusproblemen en gescheurde kruisbanden zijn typische blessures die voorkomen bij bepaalde sporten, waaronder voetbal (bv. de voetballersknie). Door een bruuske, draaiende beweging kan er schade ontstaan aan de basisstructuren van de knie, zoals de kruisbanden en de meniscus. Hierdoor kan er een bloeduitstorting optreden en kan vocht in de knie leiden tot een zwelling.

Gewrichtsproblemen

Gewrichtsproblemen zoals reuma, jicht en artrose kunnen bij oudere mensen geleidelijk aan de gewrichten doen aftakelen. Slijtage van kraakbeen en pezen kan de situatie nog verergeren. Vocht in de knie komt dan ook regelmatig voor bij mensen op gevorderde leeftijd. In winterse periodes van vochtigheid en hevige koude kan dit nog meer het geval zijn. Bovendien kan ook osteoporose (botontkalking) te maken hebben met knievocht.

Vocht in de knie: behandeling

Oorzaak wegnemen

De behandeling van vocht in de knie hangt af van oorzaak en van de ernst van het probleem. Bij gescheurde kruisbanden of een meniscusprobleem kan er een operatie nodig zijn. Hetzelfde kan nodig zijn bij het weghalen van een cyste. Afhankelijk van de gecompliceerdheid van het probleem kan een lange revalidatie vereist zijn. Maar in de meeste gevallen hoeft de behandeling niet zo ingrijpend te zijn. Vaak is rust het eerste waar je je moet aan houden bij vochtophoping in de knie.

Rust, ijs en kniebrace

Bij een plots ontstaan van vocht in de knie kan het aangewezen zijn om de zwelling meteen tegen de gaan door de knie met ijs te bedekken. Let er wel op dat je het ijs niet rechtstreeks op de huid legt om de huid niet onnodig te beschadigen. Daarna zal je via rust de knie de tijd geven om "op adem te komen" en het herstelproces in te zetten. Via voorzichtige beweging kan geleidelijk weer naar een normale toestand toegewerkt worden. Hierbij kan mogelijk de hulp van een fysiotherapeut vereist zijn, bijvoorbeeld na een operatie. Om te vermijden dat je onnodige bijkomende blessures oploopt kan het nuttig zijn om een ondersteunende kniebrace te dragen.

Ontstekingsremmers

Bij een vrij ernstige opzwelling en vochtophoping, samengaand met knievocht, kan er een behandeling met medicijnen voorgeschreven worden. Vaak zijn dat ontstekingsremmers zoals Naproxen, eventueel aangevuld met bijkomende middelen tegen de pijn. Ook een injectie met cortisone is een mogelijkheid; de behandeling is in dat geval heel plaatselijk.

Gel of zalf

Een andere mogelijkheid om water in de knie te behandelen is het aanbrengen van een gel of zalf. Sommige NSAID's of non-steroïdale ontstekingsremmers (bv. Ibuprofen) zijn niet alleen verkrijgbaar in de vorm van tabletten maar ook als gel, crème of zalf. Een voorbeeld van een heel effectief werkende gel die zowel pijnstillend als ontstekingsremmend werkt is Ibuprofen gel. Door dit geneesmiddel als gel te gebruiken en niet als tablet hoef je je maag dus niet onnodig te belasten. Voordeel van deze gel is bovendien dat hij de vochtophoping in de knie plaatselijk kan bestrijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Traumatische knieproblemenKnieklachten zijn na rugklachten de meest voorkomende klachten van het bewegingsapparaat. Knieklachten worden verdeeld i…
Runners knee (lopersknie) oorzaken, symptomen en behandelingEen runners knee wordt ook wel lopersknie of tractus iliotibialis frictiesyndroom genoemd. Het tractus iliotibialis fric…
Pijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn bij het lopen is erg vervelend, je mobiliteit gaat achteruit en je kunt soms niet meer doen wat je altijd hebt geda…
Kniepijn oorzaken en behandelingenKniepijn oorzaken en behandelingenEen veel voorkomend frustratie punt is knie pijn, een probleem dat vele oorzaken kan hebben. Het is belangrijk een goede…
Pijn aan de knie door werk en sportPijn aan de knie door werk en sportPijn aan de knie is een veel voorkomende klacht. De pijn wordt vooral gevoeld bij het buigen of het draaien van de knie,…
Bronnen en referenties
  • http://www.vochtinknie.nl/
  • http://www.vochtinknie.com/
  • http://www.dokter.nl/forum/spieren-pezen-botten-gewrichten/302386-spontaan-heel-veel-vocht-in-knie-geen-pijn
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/knieklachten/item41856 (bronnen geraadpleegd op 31/01/2016)

Reageer op het artikel "Vocht in de knie: oorzaken en behandeling van knievocht"

Reactie

H. Eysink, 06-04-2017 18:08 #1
Ik heb al een dag of vijf vocht in de knie, waardoor ik niet kan lopen, hetgeen ik ook niet doe. nu lees ik bij u, en ook bij anderen, dat koeling met ice-packs wordt aanbevolen, Heeft dat ook nu na een aantal dagen nog zin om daar mee te beginnen? Een natte doek om het gewricht en daar omheen een handdoek zou volgens mijn huisarts wel kunnen helpen. Kunt U mij adviseren in deze? Overigens, op zijn advies gebruik ik wel Voltaren Gel.
Met vriendelijke groet,
H. Eysink Reactie infoteur, 07-04-2017
Beste,

Vocht in de knie kan inderdaad vooral de eerste dagen behandeld worden met een ice-pack om de eerste klachten te verlichten. Daarna lijkt het beter om een gel aan te brengen zoals bijvoorbeeld Voltaren Gel. Voltaren Gel is een ontstekingsremmende én pijnstillende gel met het werkzame bestanddeel diclofenac (non-steroïdale ontstekingsremmer of NSAID) die te vergelijken is met Ibuprofen Gel. Eventueel kan je het aanvullend ook proberen met een natte doek zoals je huisarts aanbeveelt.

Veel beterschap gewenst!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Knieproblemen behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!