InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huidproblemen en Huidaandoeningen - Middelen & Tips

Huidproblemen en Huidaandoeningen - Middelen & Tips

Huidproblemen en Huidaandoeningen - Middelen & Tips Huidproblemen en Gezonde Tips. Huidaandoeningen, problemen met de huid, kunnen ontstaan door o.a. een zwak immuunsysteem, een verstoorde hormoonfunctie en spijsverteringsproblemen. Acne, Netelroos, Psorias, Dermatitis, Dauwworm en Eczeem (urticaria) worden besproken in samenhang met Gezonde Tips voor voeding en supplementen (zoals b.v. Echinacea, vitamines, mineralen, enzymen, omega vetzuren). De huidproblemen en huidaandoeningen worden belicht vanuit de Orthomoleculaire Voedingsleer.

Huidproblemen Huidaandoeningen - Oorzaken

Oorzaken Huidaandoeningen. De meest voorkomende oorzaken van bepaalde huidaandoeningen zijn:
  • Verzwakt immuunsysteem met allergische reacties tot gevolg
  • Verstoorde prostaglandineaanmaak
  • Spijsverteringsproblemen.

Het ontstaan van een huidaandoening is vaak een gevolg van een combinatie van bovengenoemde oorzaken, waarbij meestal één van de oorzaken domineert. De twee belangrijkste voedingsfactoren voor de huid zijn
  • vitamine A (opbouw, herstel en functioneren)
  • zink (opbouw en herstel)

Vitamine A en zink zijn niet alleen erg belangrijk bij huidherstel, maar zijn tevens onmisbaar voor een goed verloop van de drie bovenstaande processen. Voldoende (extra) vitamine A en zink zijn belangrijk in het geval van een huidaandoening.

Huidproblemen - Immuunsysteem

Huid Immuunsysteem. Een allergische reactie c.q. een overmatige reactie van het immuunsysteem, kan diverse symptomen geven, waaronder:
  • slijmvliesreacties van de luchtwegen (astma, hooikoorts ed.)
  • slijmvliesreacties van het spijsverteringstelsel (diarree, gezwollen mond- en keelholte ed.)
  • gedragsproblemen (druk en agressief gedrag ed.)
  • ontstekingsbeelden (reumatische artritis)
  • reacties van de huid.

Histamine. De meeste reacties van de huid hebben, net als de meeste slijmvliesreacties, te maken met ontstekingsbeelden en/of een ongecontroleerde afgifte van histamine.

Huidproblemen - Histamine

Histamine is een stof met meerdere eigenschappen, zoals:
  • het verwijden van kleine slagaders
  • het verlammen van haarvaten (roodheid)
  • afgifte van traanvocht, speeksel en spijsverteringssappen (hooikoorts en spijsverteringsklachten)
  • het vermeerderen van de permeabiliteit van capillairen (oedeem en zwellingen)
  • het samentrekken van glad spierweefsel (astma).

Overmatige Histamine. Een overmatige afgifte van histamine in de huid kan met name roodheid en irritatie: netelroos en urticaria veroorzaken. Om deze problemen te voorkomen moeten er maatregelen genomen worden die het immuunsysteem dusdanig versterken, dat allergische reacties en ontstekingen niet meer optreden. Het versterken van het immuunsysteem gaat in eerste instantie natuurlijk het beste door het om te beginnen zo min mogelijk te belasten. Bij overgevoeligheid voor een bepaalde stof moet blootstelling aan die stof natuurlijk zoveel mogelijk vermeden worden (het vermijden van het eten van een bepaalde voedingsstof, het gebruiken van een ander merk wasmiddel of het dragen van kleding van een ander materiaal). Veel moeilijker is het om factoren te vinden die zelf geen reactie oproepen, maar het immuunsysteem wel dusdanig beïnvloeden, dat er sprake is van een belastende factor. Bekende belastende voedingsmiddelen zijn o.a:
  • citrusvruchten
  • cacao (chocola)
  • varkensvlees
  • pinda's
  • tarwe.

Andere factoren die het immuunsysteem belasten zijn lichaamsvreemde stoffen, zoals:
  • medicijnen (anti-biotica zijn hele bekende)
  • luchtverontreiniging
  • synthetische voedingsadditieven
  • tabak e.d.
  • stress.

Voedingsstoffen - Supplementen

Voedingssupplementen. Het immuunsysteem kan op een aantal manieren op natuurlijke wijze worden gestimuleerd. Bij huidaandoeningen waarbij ontstekingsbeelden optreden; acne, dermatitis, soms psorias, is het belangrijk om voldoende of extra van de onderstaande voedingsstoffen te gebruiken.

Kruiden
  • Echinacea
  • Golden seal
  • Kliswortel
  • Astragalus

Vitaminen en Mineralen
  • Vitamine A, C E
  • Caroteen
  • Cysteïne
  • Zink, Magnesium en Selenium.

(Aan het eind van dit artikel staat een uitgebreid en samengevat overzicht).

Prostaglandines - Acne Netelroos Urticaria Psoriasis Dermatitis

Prostaglandines zijn hormoonachtige stoffen die in samenhang met andere, kort bestaande, hormoonachtige stoffen tal van lichaamsprocessen sturen. Ze regelen onder meer de:
  • Hormoonaanmaak: acne
  • Histamine afgifte: netelroos, urticaria
  • Celdeling: psorias
  • Ontstekingsbevordering en -remming: acne, psorias, dermatitis

Verstoorde Prostaglandineaanmaak. Een verstoorde prostaglandineaanmaak leidt tot huidproblemen. De aanmaak van prostaglandines in ons lichaam is afhankelijk van een groot aantal factoren. Als grondstof worden vetzuren afkomstig uit de voeding gebruikt. Een tekort aan onverzadigde vetten en een overschot aan verzadigde vetten is de meest voorkomende oorzaak van verstoring. Uit verzadigde vetten worden andere prostaglandines aangemaakt dan uit onverzadigde vetten.

Aan te raden dieet bij huidaandoenngen
  • weinig verzadigd vet (vlees, melk, kaas, pinda's e.d.)
  • voldoende onverzadigde vetten (koud te gebruiken, koudgeperste plantaardige oliën)
  • omega 6 vetzuren, zoals gamma-linoleenzuur (acne, eczeem, dauwworm)
  • omega 3 vetzuren, zoals eicosapentaeenzuur (acne, psorias): teunisbloemolie en/of visolie.
Door het gegeven dat onverzadigde vetten erg gevoelig zijn voor oxidatie, is extra vitamine E bij toepassing van een dergelijk dieet belangrijk.

De aanmaak van prostaglandines is ook afhankelijk van een aantal andere voedingsfactoren. Voldoende (extra) van bepaalde stoffen is belangrijk. De belangrijkste hiervan zijn: vitamine A, B1, B6, C, Caroteen, Zink en Magnesium. De volgende stoffen kunnen de prostaglandineaanmaak negatief beïnvloeden:
  • stress
  • straling
  • cacao
  • hormonen (anti-conceptie pil)
  • suiker
  • slaaptekort
  • medicijngebruik en overmatig alcoholgebruik

Huidproblemen - Spijsvertering

Spijsvertering Huidproblemen. Dat er een verband is tussen de spijsvertering en de huid is al heel lang bekend. Het belangrijkste gedeelte van onze spijsvertering, de darmen, heeft net als de huid een uitscheidingsfunctie. Belastende stoffen die niet door onze spijsvertering onschadelijk kunnen worden gemaakt of uitgescheiden kunnen worden, moeten het lichaam soms door de huid verlaten. Hierbij kunnen huidirritatie en huidaandoeningen optreden. Het lichaam kent een aantal stoffen, waar het graag van af wil:
  • afvalstoffen (afgestorven cellen, onverteerbare voedingsfactoren, kooldioxide, water)
  • onvolledig verteerde stoffen
  • giftige stoffen (toxinen).

Met afvalstoffen heeft het lichaam niet zo'n groot probleem. Maar wel met de laatste twee: onvolledig verteerde voeding en toxinen. Met name twee organen raken hierdoor vaak overbelast:
  • de alvleesklier
  • de lever (psorias).

Huidproblemen - Toxinen Eiwitten

Huid Toxinen Eiwitten. Toxinen kunnen van buitenaf het lichaam binnenkomen (luchtverontreiniging, voedselverontreiniging, additieven e.d), maar kunnen ook binnenin ontstaan. Met name endotoxinen, (afval)producten van bacteriën en schimmels in de darm, kunnen vaak moeilijk worden uitgescheiden. Hierdoor belasten ze de lever en belanden uiteindelijk in de huid.

Eiwitten. Het grootste probleem wordt gevormd door de niet of onvolledig verteerde eiwitten. Ongeveer 2% van het eiwit uit de voeding wordt in het geheel niet afgebroken en komt rechtstreeks in de bloedbaan, waar het een belasting vormt, een allergie kan veroorzaken en door de lever onschadelijk moeten worden gemaakt. Een deel wordt slechts gedeeltelijk afgebroken tot polypeptiden: grote brokken aminozuren. Voornamelijk bij een lang verblijf in de darmen, zal een ander deel niet goed verteren en (onder invloed van micro-organismen in de darm) lichaamsvreemde verbindingen vormen, die door het lichaam als zware belasting worden ervaren en via de huid een uitweg zoeken. Een evenwichtige darmflora, bijvoorbeeld door toediening van een darmbacteriepreparaat, zal in veel gevallen directe verbetering doen optreden bij: acne, eczeem en dauwworm bij zuigelingen.

Enzymen. De hoeveelheid eiwit in de voeding en de onderlinge verschillen in moeilijke verteerbaarheid zijn mede bepalend voor de mate van belasting. Een voedingspatroon dat wij als 'normaal' ervaren, bevat erg veel en zwaar verteerbaar eiwit (vlees en zuivel). Het splitsen van eiwitten in ons spijsverteringskanaal geschiedt door middel van maagzuur en enzymen die door de maagwand en de alvleesklier worden geproduceerd. Een relatief groot aanbod van eiwit vraagt een grote hoeveelheid spijsverteringsenzymen. Factoren als ouderdom en stress verminderen deze aanmaak en kunnen dus een grote rol spelen bij huidproblemen: acne, psorias, netelroos. Toediening van extra spijsverteringsenzymen in preparaatvorm kan in deze gevallen (tijdelijk) een oplossing bieden.

Huidproblemen Gezonde Tips & Middelen

Tips Huidproblemen. Algemene adviezen omtrent leefwijze en omstandigheden bij huidproblemen zijn:
  • vermijdt lichaamsvreemde stoffen als synthetische additieven, wasmiddelen, bepaalde cosmetica en hormoonpreparaten (belasting immuunsysteem, prostaglandineaanmaak)
  • vermijdt stress (verstoring aanmaak spijsverteringsenzymen en prostaglandinen)
  • vermijdt andere belastingen zoals overmatige blootstelling aan straling (beeldschermen, kunstlicht, UV), stimulantia (specerijen, koffie, cacao, etherische oliën: verstoring immuunsysteem en prostaglandineaanmaak)

Huid Voeding Dieetmaatregelen

Te vermijden stoffen. De algemeen te vermijden voedingsmiddelen, vanwege het hoge eiwitgehalte (spijsvertering), verkeerde vetzuursamenstelling (prostaglandineaanmaak), het relatief geringe gehalte aan essentiële voedingsstoffen, belasting van het immuunsysteem zijn:
  • Gebakken en gefrituurde producten (prostaglandineaanmaak, immuunsysteem)
  • Tarwe, pinda's, citrusvruchten (immuunsysteem)
  • Vlees, melk, kaas (prostaglandineaanmaak, spijsvertering)
  • Suiker, honing, witte bloem, alcohol (beroving essentiële voedingsstoffen, belasting van de lever)
  • Koffie, chocolade, thee, specerijen (immuunsysteem, prostaglandineaanmaak)

Gezonde Huid Supplementen

Voedingssupplementen. Het functioneren van de huid is afhankelijk van een groot aantal voedingsfactoren. De belangrijkste hiervan zijn: vitamine A, B1, B6, C, E, Caroteen, Magnesium, Zink en Cysteïne. Deze zijn vaak als multi- vitaminen verkrijgbaar. Naast een multivitamine mineralen preparaat, dat voldoende essentiële voedingsstoffen ter ondersteuning van alle huidfuncties, het immuunsysteem, de spijsvertering en de prostaglandineaanmaak bevat, komen de volgende supplementen in aanmerking:
  • Acidophilus/bifidum: darmbacteriën die darmflora herstellen - dauwworm, acne, netelroos, psorias
  • Zink: in alle gevallen van huidbeschadiging in te zetten bij - psorias, acne, eczeem
  • Omega 6 vetzuren: teunisbloemolie/borageolie. Grondstof voor prostaglandines - acne, dauwworm, eczeem
  • Omega 3 vetzuren: visolie (EPA en DHA). Grondstof voor prostaglandines bij - psorias, acne, eczeem
  • Vitamine A/Caroteen: onder meer bij huidbeschadigingen en ontstekingsbeelden bij - psorias, acne, eczeem
  • Vitamine B6: ondersteunt prostaglandinesynthese met name bij de hormoonstoornis - acne
  • Spijsverteringsenzymen: preparaten die relatief rijk zijn aan eiwitsplitsende enzymen.

Lees meer over Huidproblemen

Huidproblemen Huidaandoeningen worden ook besproken in:
© 2007 - 2014 Sila, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eczeem, kruiden en voedingEczeem, kruiden en voedingAtopisch eczeem is een veel voorkomende huidaandoening, Het is een chronische, jeukende, inflammatoire huidziekte die me…
Droge handen en eczeemDroge handen en eczeemHet is goed mogelijk dat je last hebt van droge handen omdat je eczeem hebt. Eczeem is een huidaandoening en veel mensen…
Wat is acne nu precies?Wat is acne nu precies?Wat is acne nu precies en hoe ontstaat acne? Deze vragen worden behandeld in dit korte artikel over acne. Acne is een ve…
Eczeem: soorten en behandelingEczeem: soorten en behandelingEczeem is een veel voorkomende huidaandoening. Kenmerkend is de grote hoeveelheid jeuk die deze huidaandoening met zich…
Eczeem: een vervelende huidaandoeningEczeem is een van de meest voorkomende huidaandoeningen die zelfs voorkomt bij babies en kinderen.Wat is eczeem?, wat zi…
Bronnen en referenties
  • Opleiding Orthomoleculaire Geneeskunde - Orthomoleculaire Voedingsleer (diverse artikelen)

Reageer op het artikel "Huidproblemen en Huidaandoeningen - Middelen & Tips"

Reacties

Rosy Taelman, 04-12-2012 22:37 #4
Ik heb al enkele jaren regelmatig (meestal in het najaar) last van zeer vervelende netelroos en zwellingen over het hele lichaam. Heb al allerlei allergietesten ondergaan en medicatie geprobeerd, doch steeds zonder resultaat. Dit artikel werpt echter een heel andere blik op mijn huidproblemen. Ik denk dat de kans heel groot is dat mijn aandoening iets te maken heeft met mijn vertering en voedingspatroon. Ik ga deze tips zeker eens proberen toepassen. Hartelijk dank voor het interessante artikel! Meer info is steeds welkom,

G. Buijs, 02-11-2012 13:24 #3
Ik heb huidproblemen, schilfers en pijn aan de ogen. Dagelijks komt dit voor. Wat kan ik er voor gebruiken?

Louk Peters, 21-05-2012 12:34 #2
Jeuk over hele lichaam. Zwarte puntjes (ontlasting?) uit poriën. Van alles geprobeerd. Dermotologen, kuren tegen parasieten, bacteriën enz. In totaal 4 jaar lang ondertussen. Gebruikt o.a.: Ivermectrine, Metronidazol, permetrine 5%. Jeuk jeuk jeuků ergernis! Help!

Healthgarden, 03-08-2009 11:48 #1
Wat een uitgebreid overzicht van huidproblemen en de oorzaken hiervan. Mijn complimenten. het is echter lastig voor een leek vast te stellen welke problemen nu voorkomen op haar of zijn huid. Daarvoor gebruiken wij een huidanalyse met behulp van een dermavisieapparaat. Hiermee kun je door de bovenste huidlaag heenkijken en kun je de onderliggende huidproblemen opsporen en oplossen. Hierdoor kun je je huidverzorging afstemmen op je specifieke huidtype en problemen. Ook prima dat er specifiek naar vitamines en mineralen wordt gekeken. Want uit onze ervaring blijkt ook dat een aanvulling op je eetpatroon met kwalitatief hoogwaardige vitamines en mineralen veel huidproblemen kan verminderen in combinatie met de juiste verzorgingsproducten. De huidanalyses zijn niet duur en zorgen ervoor dat je eindelijk eens resultaat ziet van je verzorgingsproducten.

Infoteur: Sila
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!