InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acne bij pasgeborenen: Rode of witte bultjes op gezicht baby

Acne bij pasgeborenen: Rode of witte bultjes op gezicht baby

Acne bij pasgeborenen: Rode of witte bultjes op gezicht baby Sommige baby’s krijgen bij of kort na de geboorte te maken met de huidaandoening acne. Bij deze huidaandoening ontstaat een ontsteking van de talgklieren als gevolg van hormonale veranderingen of door een schimmelinfectie. Baby’s met acne hebben witte of rode bultjes op de huid. In de meeste gevallen verdwijnt de huidaandoening vanzelf, of zijn de symptomen te verhelpen met enkele zelfzorgmaatregelen. Is dit niet het geval, dan is een medische behandeling nodig. Via enkele preventieve maatregelen is het tot slot mogelijk om het risico op het ontwikkelen van de chronische huidziekte te minimaliseren.

Epidemiologie van acne bij pasgeborenen

Circa één op de vijf pasgeboren baby’s heeft acne (neonatale acne of babyacne).

Soorten: Neonatale acne of babyacne

Neonatale acne

Er zijn twee verschillende soorten acne, afhankelijk van de leeftijd van de baby. Neonatale acne verschijnt wanneer een baby tot drie maanden oud is en is volkomen normaal. Meestal verdwijnt deze vorm van acne spontaan bij het ouder worden.

Babyacne

Als de baby ouder is dan drie maanden, is sprake van babyacne. Hierbij heeft de baby grotere rode, verhoogde vlekjes of puisten. Babyacne blijft langer aanwezig dan neonatale acne. De klachten zijn vaak ook ernstiger. Een behandeling is dan ook nodig om littekens te voorkomen. In tegenstelling tot neonatale acne, is babyacne wel een voorspeller van huidproblemen op latere leeftijd.

Oorzaken van acne bij baby’s

De oorzaak van babyacne is onbekend anno oktober 2018, maar wel zijn enkele risicofactoren bekend voor deze huidaandoening die ontstaat door een langdurige ontsteking van de talgklieren in de huid.

Risicofactoren

Hormonen en schimmels dragen bij aan de totstandkoming van acne bij baby’s.

Hormonen

Bij pasgeborenen zijn hormonen vaak de oorzaak vaal acne. Aan het einde van de zwangerschap dringen de hormonen van een moeder binnen in de placenta en stimuleren ze de talgklieren van de baby, wat leidt tot puistjes op de huid. Voor baby's ouder dan drie maanden veroorzaken de eigen hormonen een overgroei van de talgklieren.

Schimmels

De Malassezia-schimmel, een veelvoorkomend schimmeltype dat huidoppervlakken koloniseert, veroorzaakt soms een ontstekingsreactie bij pasgeborenen, hetgeen resulteert in acne bij pasgeborenen.

Symptomen: Rode of witte bultjes op gezicht

Meestal ontwikkelt babyacne zich twee tot vier weken na de geboorte. De baby heeft kleine rode of witte bultjes, soms gevuld met pus, die mogelijk overal op het lichaam verschijnen. Bij de meeste baby's zijn het gezicht (wangen, neus en voorhoofd) en de romp aangetast. Soms verdwijnen de huidletsels vanzelf; soms hebben ze een behandeling nodig. De huidaandoening is meer uitgesproken als de baby het warm heeft of kieskeurig is, of als zijn huid geïrriteerd is door speeksel of een stof die een beetje ruw is of in een sterk wasmiddel is gewassen. Veel baby's ontwikkelen ook kleine witte bultjes op de neus, de kin of de wangen, hetgeen bekend staat als ‘milia’.

Diagnose en onderzoeken

De arts diagnosticeert babyacne op het zicht; bijkomende onderzoeken zijn niet nodig.

Behandeling

De babyhuid is erg gevoelig, dus het is belangrijk om voorzichtig om te gaan met een baby met acne. De behandelingen voor acne voor adolescenten of volwassenen werkt niet voor baby’s. De puistjes mogen niet opengebroken worden; zo verhoogt het risico op een huidinfectie. Het gezicht van de baby moet schoon en vochtig genoeg blijven. Hiervoor gebruikt de ouder een geurloos, hypoallergeen vochtinbrengend middel zodat de huid soepel en gezond blijft. Voorts is het gebruik van een luchtbevochtiger aanbevolen. Acne verergert namelijk door droge lucht. Een kinderarts geeft verdere aanbevelingen of schrijft medicijnen voor, zoals Retin-A of een middel dat benzoylperoxide bevat. Ernstige babyacne die onbehandeld blijft, verhoogt namelijk het risico op acnelittekens.

Prognose

Acne bij pasgeborenen verschijnt op elk moment in de eerste drie maanden van het leven van de baby, maar verdwijnt gewoonlijk na drie maanden. Babyacne houdt meestal een paar aan en verdwijnt vanzelf, maar soms blijft het ook langer aanwezig. Als de symptomen gedurende enkele maanden consequent aanwezig zijn, is het belangrijk om een kinderarts te raadplegen om de behandelingsopties voor babyacne te bespreken.

Preventie van ontsteking van talgklieren in huid

Het is niet mogelijk om neonatale acne te voorkomen. Wel is het vaak wel mogelijk om een toekomstige huiduitslag en huidproblemen te voorkomen. Het gebruik van hypoallergene producten (shampoos, wasmiddelen, …) irriteert de huid niet. Chemicaliën die kunstmatige geurstoffen vormen veroorzaken namelijk snel huidirritatie. Verder moeten ouders het kind voorzichtig wassen met lauw water en niet scrubben. Scrubben veroorzaakt verdere huidirritatie en verergert eventuele huidproblemen. De huid voorzichtig vegen en daarna zachtjes afdrogen is de beste optie. Een baby moet regelmatig gebaad worden, want anders hopen vuil en olie zich op in de huidporiën en verergeren ze acne-uitbraken, net zoals bij volwassenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Babyacne (acne bij baby): symptomen, oorzaak en behandelingBabyacne (acne bij baby): symptomen, oorzaak en behandelingBabyacne of babypuistjes komen vaak voor. Acne komt vaak voor tijdens de puberteit, maar pasgeboren baby’s kunnen ook kl…
Acne rosacea: volwassenenacneAcne rosacea: volwassenenacneDacht je eindelijk van die jeugdpuistjes af te zijn, krijg je op latere leeftijd opnieuw acne?! Acne rosacea is een aand…
Acné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxideAcné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxideAcné vulgaris is een van de meest voorkomende huidziekten waar (jonge) adolescenten regelmatig mee te maken krijgen. Ken…
Erythema toxicum neonatorum: symptmen, oorzaak & behandelingErythema toxicum neonatorum: symptmen, oorzaak & behandelingErythema toxicum neonatorum, afgekort ETN, is een veelvoorkomende, goedaardige huiduitslag die bij ongeveer 30 tot 70 pr…
Acne, wat is er aan te doen?Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 5 oktober 2018:
  • Baby acne, https://www.babycenter.com/0_baby-acne_72.bc
  • Baby Acne: Causes, Treatments, and More, https://www.healthline.com/health/childrens-health/baby-acne
  • Baby acne: De oorzaak en wat is eraan te doen?, https://www.zozwanger.nl/baby-acne-oorzaak-behandelen/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Diagnosis, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/baby-acne/diagnosis-treatment/drc-20369885
  • Overview, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/baby-acne/symptoms-causes/syc-20369880
  • The 411 on Baby Acne (and How to Treat It), https://www.thebump.com/a/treating-baby-acne

Reageer op het artikel "Acne bij pasgeborenen: Rode of witte bultjes op gezicht baby"

Infoteur: Miske
Laatste update: 15-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!