InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Niplette, een eenvoudige oplossing voor ingetrokken tepels

Niplette, een eenvoudige oplossing voor ingetrokken tepels

Een groot deel van de vrouwen heeft last van ingetrokken of platte tepels. Vrouwen kunnen zich hierdoor minder aantrekkelijk voelen en onzeker worden. De Niplette biedt deze vrouwen een gemakkelijk en pijnloze oplossing. De Niplette kan ingetrokken tepels blijvend verhelpen zonder dat een chirurgische ingreep nodig is.

De Niplette

De Niplette bestaat uit een 'tepelhoedje' en een zuigapparaatje. Met de Niplette wordt de tepel naar buiten gezogen en gehouden. Het zuigsysteem maakt een vacuüm waardoor de tepel de naar buiten gerichte positie aanhoudt. Het 'tepelhoedje' wordt langere tijd op de tepel gedragen, dit kan discreet in een beha. Door de aanhoudende zuigkracht worden de melkkliertjes in de borst langzaam een beetje uitgerekt. De uitrekte melkkliertjes zullen de tepels niet langer naar binnen trekken. Lees meer over ingetrokken tepels.

Borstvoeding en zwangerschap

Ingetrokken tepels bemoeilijken het geven van borstvoeding. Soms trekken de tepels zich tijdens de zwangerschap terug. De Niplette kan gebruikt worden om dit te corrigeren. Let op: de laatste twee maanden van de zwangerschap mag de Niplette alleen nog gebruikt worden op indicatie van een arts.
De Niplette mag niet gedragen worden tijdens het geven van borstvoeding. Wel is De Niplette een goed alternatief voor de borstpomp, om de tepel voor het aanleggen naar buiten te trekken.

Gebruik

De Niplette is geschikt om ingetrokken tepels, die door erfelijke factoren of in de puberteit zijn ontstaan, te corrigeren. Ook is gebleken dat De Niplette in veel gevallen na 'mislukte' chirurgische tepelcorrecties als nog het gewenste resultaat geeft.

Niet gebruiken

Wanneer de tepels zich plotseling inverteren moet een arts geraadpleegd worden. Het plotseling intrekken van de tepels kan bijvoorbeeld een indicatie voor borstkanker zijn.

Alternatieven

Voor de komst van De Niplette was een ingreep door een plastisch chirurg de enige oplossing voor ingetrokken tepels. Na een chirurgische tepelcorrectie, waarbij de melkkliertjes worden doorgesneden, kan een vrouw geen borstvoeding meer geven.
Sommige vrouwen hebben baat bij massage-oefeningen, zoals de Hoffman Techniek.
© 2009 - 2017 Basjobsen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ingetrokken tepels of platte tepelsIngetrokken tepels of platte tepels zowel bij vrouwen als mannen bij ongeveer 2% van de bevolking al vanaf de geboorte v…
Borstvoeding met ingetrokken of vlakke tepelsBorstvoeding met ingetrokken of vlakke tepelsZo'n tien procent van de vrouwen heeft een vlakke of ingetrokken tepel. Hoewel dit verschijnsel over het algemeen onschu…
Niplette: ingetrokken tepels behandelen zonder operatieNiplette: ingetrokken tepels behandelen zonder operatieIngetrokken tepels is een veel voorkomend probleem onder vrouwen: circa één op de tien heeft ermee te maken. Veel vrouwe…
Tepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomenTepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomenTepelkloven zijn de nachtmerrie van de zogende vrouw. Tepelkloven ontstaan vaak door verkeerd aanleggen van de baby tijd…
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…

Reageer op het artikel "Niplette, een eenvoudige oplossing voor ingetrokken tepels"

Infoteur: Basjobsen
Gepubliceerd: 06-02-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!