InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Niplette: ingetrokken tepels behandelen zonder operatie

Niplette: ingetrokken tepels behandelen zonder operatie

Niplette: ingetrokken tepels behandelen zonder operatie Ingetrokken tepels is een veel voorkomend probleem onder vrouwen: circa één op de tien heeft ermee te maken. Veel vrouwen vinden dit vervelend en voelen zich er onaantrekkelijk door. Daarnaast kan het problemen opleveren bij het geven van borstvoeding doordat de baby niet goed aan de tepel kan zuigen. Gelukkig is het tegenwoordig niet meer nodig om dit met een chirurgische ingreep te corrigeren maar biedt het gebruik van een niplette een uitkomst. Gebruik van de niplette is eenvoudig, onzichtbaar en pijnloos.

Niplette voor ingetrokken tepels

Ingetrokken tepels: een teken dat er iets mis is?

Een ingetrokken tepel wordt vaak gezien als een onheilsteken en wordt geassocieerd met kanker. Trekt een van de tepels zomaar spontaan naar binnen of trekt deze naar één kant, dan is het altijd goed om ernaar te laten kijken door de huisarts. Er kan immers iets gaande zijn in de borst. Een op de tien vrouwen heeft echter last van één of twee ingetrokken tepels. Soms gaat het om een aangeboren afwijking en soms ontstaat het tijdens de pubertijd. Hier is dan medisch helemaal niets mis mee.

Het probleem is dat vrouwen zichzelf al snel onaantrekkelijk vinden wanneer zij last hebben van ingetrokken tepels. Het voldoet immers niet aan het ideaalbeeld van een mooie vrouwelijke borst. Daarnaast kan het problemen opleveren wanneer je borstvoeding wilt geven doordat de baby er niet goed aan kan zuigen. Een ingetrokken tepel is middels een kleine chirurgische ingreep vaak eenvoudig te corrigeren. Veel vrouwen vinden het echter wel een erg grote stap om naar een arts te stappen voor een dergelijke cosmetische operatie.

Hoffman-techniek

Voor wie graag van ingetrokken tepels af wilde maar geen operatie wenste was de Hoffman-techniek vroeger nog weleens een uitkomst. Bij het gebruik van deze techniek worden de tepels tussen de duimen gemasseerd. Veel medici raden zwangere vrouwen het gebruik van deze techniek inmiddels af. Dit heeft ermee te maken dat het masseren en daarmee stimuleren van de tepels kan leiden tot extra afgifte van het hormoon oxytiocine. Bij een verhoogde afgifte van oxyticine kunnen samentrekkingen van de baarmoeder optreden die het risico vergroten op een vroeggeboorte en andere complicaties bij de zwangerschap.

Ingetrokken tepels verhelpen met een niplette

Een ingetrokken tepel is bijna altijd het gevolg van het feit dat de melkkliertjes of melkgangen in de borst wat te kort zijn. Hierdoor wordt de tepel dan naar binnen getrokken. De oplossing is dan uiteraard om deze kliertjes wat te verlengen. Zo simpel als dat klinkt is het gelukkig ook. Een mooie pronte tepel kan worden verkregen door het gebruik van een niplette.

De niplette bestaat uit een doorzichtig tepelhoedje waaraan een buisje met een ventieltje bevestigd is. Je plaatst het hoedje op de tepel en door de lucht uit het hoedje te zuigen met een plastic spuitje wordt de tepel middels een vacuüm geheel pijnloos naar buiten gezogen. Als je daarna het buisje verwijdert blijft alleen het tepelhoedje zitten. Je kunt hier geheel discreet een bh overheen dragen en niemand zal zien dat je hieronder de niplettes draagt, ook niet wanneer je dit eenzijdig doet. De niplette is verkrijgbaar in een enkele en dubbele verpakking.

De niplette is niet alleen een uitkomst voor vrouwen met daadwerkelijke ingetrokken of omgekeerde tepels. Ook voor wie simpelweg erg platte tepels heeft kan een niplette helpen om deze pronter te maken.

Philips AVENT niplette

De AVENT niplette is een veel verkocht product van Philips. Wie de niplette wil gebruiken ter voorbereiding op het geven van borstvoeding wordt aangeraden om deze al te gaan gebruiken voorafgaand aan de zwangerschap. Ook kan het nog gebruikt worden tijdens de eerste zes maanden van de zwangerschap, maar veel vrouwen vinden dit dan onprettig omdat de borsten als gevolg van de zwangerschap erg gevoelig kunnen zijn. De kans is natuurlijk groot dat je hoofd hier dan helemaal niet naar staat. Dit is geen enkel probleem want je kunt de niplette ook een paar minuten voorafgaand aan elke voeding gebruiken omdat na gebruik de tepel een tijdje in positie blijft. Het gaat hier dan niet om een blijvend effect gelijk aan het resultaat van een cosmetische operatie. Om dat te bereiken moeten de niplettes enkele weken acht uur per dag gedragen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Niplette, een eenvoudige oplossing voor ingetrokken tepelsEen groot deel van de vrouwen heeft last van ingetrokken of platte tepels. Vrouwen kunnen zich hierdoor minder aantrekke…
Borstvoeding met ingetrokken of vlakke tepelsBorstvoeding met ingetrokken of vlakke tepelsZo'n tien procent van de vrouwen heeft een vlakke of ingetrokken tepel. Hoewel dit verschijnsel over het algemeen onschu…
Ingetrokken (omgekeerde) tepels: Oorzaken van tepelinversieIngetrokken (omgekeerde) tepels: Oorzaken van tepelinversieOmgekeerde tepels (ingetrokken tepels, tepelinversie) zijn in de meeste gevallen geen teken van een medisch probleem. Bi…
Feiten en informatie over tepelsFeiten en informatie over tepelsTepels. Zowel mannen als vrouwen hebben ze. Bij vrouwen kan er zelfs melk uitkomen, terwijl ze bij mannen geen functie l…
Bultjes op tepel: oorzaken en symptomen (met of zonder jeuk)Bultjes op tepel: oorzaken en symptomen (met of zonder jeuk)Bultjes op tepel of tepelhof? Wat kunnen bultjes op de tepel betekenen? Op het tepelhof van vrouwen zitten allemaal bult…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Herriest, Pixabay
  • http://www.mammacentrum-harderwijk.nl/ingetrokken-tepel
  • http://www.healthcare.philips.com/nl_nl/products/avent/breast_care/breast_care_niplette.wpd
  • http://www.ingetrokkentepels.nl/nl/home/hoffman_exercises/

Reageer op het artikel "Niplette: ingetrokken tepels behandelen zonder operatie"

Reacties

Helma, 29-09-2019 19:20 #2
Nergens lees ik over mijn methode, gewoon een simpel klein zacht haar elastiekje om de tepel, mag niet knellen. Blijft door je BH ziiten. Doe dit al 15 jaar. Werkt fantastisch

Ans, 30-08-2018 10:00 #1
Ik heb een vraag over de Niplette. Moet je bij een ingetrokken tepel de Niplette altijd blijven gebruiken of blijft de tepel op een gegeven moment 'zelf' staan?

Groet,
Ans

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!