InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Melkverlies bij borstvoeding: gebruik van borstkompressen

Melkverlies bij borstvoeding: gebruik van borstkompressen

Melkverlies bij borstvoeding: gebruik van borstkompressen Wie borstvoeding geeft kan last krijgen van tussentijds melkverlies. Wanneer er spontaan een toeschietreflex opkomt kan er dan melk uit één of beide tepels lekken. Dit kan nog tot maanden na de bevalling gebeuren. Om gênante situaties te vermijden kun je dan gebruik maken van borstkompressen of zoogkompressen. Deze plak je over de tepel heen om de melk te absorberen. Naast wegwerp borstcompressen bestaan er ook wasbare en siliconen exemplaren.

Borstcompressen gebruiken

De vrouwenborst na een bevalling

Na de bevalling, in wat ook wel de post partum-periode genoemd wordt, duurt het nog wel even voor je je oude ik weer herkent. Je lichaam heeft negen maanden lang totaal anders gefunctioneerd dan daarvoor en dat herstelt zich vaak langzamer dan je denkt. Bekend is dat tijdens de zwangerschap de omvang van de borsten toeneemt. Enkele dagen na de bevalling zullen de borsten zich onder invloed van je hormonen gaan vullen met melk. Je zult dan merken dat de borsten zwaar worden en de huid strak gaat staan. Dit kan als pijnlijk worden ervaren. Kies je ervoor om geen borstvoeding maar kunstvoeding te geven dan zal onder invloed van de opgebouwde druk de melkproductie binnen enkele dagen weer afnemen. De melk wordt dan weer door je lichaam opgenomen.

Melkverlies bij moeders die borstvoeding geven

Kies je ervoor om je kindje wel borstvoeding te geven dan blijft de melkproductie op gang. Hoeveel melk je produceert is afhankelijk van een hele reeks van factoren. Het heeft te maken met hoe vaak en hoeveel de baby drinkt, de drinktechniek van de baby en de omvang, opslagcapaciteit en melkproducerend vermogen van de borst van de moeder. Als je kindje niet aan de borst wil drinken of als je niet op alle voedingsmomenten thuis bent dan kun je ervoor kiezen om te gaan kolven. Het geven van borstvoeding kan echter gepaard gaan met een aantal uitdagingen. Zelfs wanneer je hierin strak een schema aanhoudt kan het namelijk bijvoorbeeld gebeuren dat je te maken krijgt met tussentijds melkverlies. Wanneer je plots een spontane toeschietreflex krijgt terwijl je niet aan het voeden of kolven bent dan lekt er melk uit de borst. De kleding wordt dan nat en vrouwen kunnen dit als gênant ervaren, ook al is het iets heel natuurlijks.

Gebruik van borstkompressen

Heb je vaak of af en toe last van tussentijds melkverlies dan is het handig om gebruik te maken van borstkompressen (soms gespeld als 'borstcompressen'). Deze worden ook wel zoogkompressen genoemd. Het zijn een soort stoffen patches die je middels een kleefstrip over de tepel plakt en die de melk opvangen waardoor je kleding niet nat wordt. De kompressen zijn zo gemaakt dat ze discreet onder een bh kunnen worden gedragen en het niemand zal opvallen. De kompressen zijn er in verschillende typen en het is een kwestie van uitproberen om erachter te komen wat voor jou het meest comfortabel is. Onderscheid kan gemaakt worden in de volgende soorten kompressen:
  • Wegwerp borstkompressen
  • Wasbare borstkompressen
  • Siliconen borstkompressen

Wegwerp borstkompressen

Wegwerp borstkompressen zijn bedoeld voor eenmalig gebruik en kunnen daarna in de prullenbak gedeponeerd worden. Het gaat vaak om vrij dunne, meerlaagse kompressen die bevestigd kunnen worden middels een plakstrip. De kompressen van het merk Natusan en het merk Difrax hebben een uitsparing voor de tepel waardoor het draagcomfort vergroot wordt. Een voordeel van wegwerpkompressen is het feit dat ze erg dun maar toch goed absorberend waardoor dit type voor aan te raden is voor vrouwen met relatief veel melkverlies.

Wegwerp kompressen zijn de goedkoopste optie voor wie er af en toe gebruik van maakt. Ze zijn verkrijgbaar van verschillende merken en veel drogisterijen en supermarkten hebben ook huismerk borstkompressen.

Wasbare borstkompressen

Heb je erg vaak last van melkverlies en gebruik je dus veel kompressen dan is het wellicht de moeite waard om te kiezen voor wasbare kompressen. Deze zijn gemaakt van katoen, zijde en/of bamboe. Een minpunt van veel katoenen kompressen is dat ze minder goed werken wanneer je erg veel melkverlies hebt. Het absorberend vermogen ligt dus wat lager. Een voordeel daarentegen is dat ze wat dunner zijn waardoor ze ook onder lichte kleding goed verborgen blijven. En natuurlijk is het een stuk milieuvriendelijker wanneer je minder afval maakt!

Wasbare kompressen zijn de goedkoopste optie voor wie ze dagelijks gebruikt gedurende een langere periode. De zijn verkrijgbaar van bijvoorbeeld merken als Carriwell, Close, Popolini, Bababoe.nl en Philips Avent. Een speciaal waszakje wordt vaak meegeleverd. Voor gevoelige of pijnlijke borsten heeft Carriwell ook kompressen van merino wol.

Siliconen borstkompressen

Van het merk Lillypadz zijn ook siliconen borstkompressen verkrijgbaar. Deze zijn met name geschikt voor vrouwen die last hebben van niet al te heftig melkverlies. Het grote voordeel is dat ze vanwege de handige plaklaag goed blijven zitten en aanvoelen als een tweede huid, ook wanneer je geen bh draagt. Het is daarnaast ook mogelijk om met de siliconen pads te zwemmen. De pads kun je gewoon wassen met lauw water.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tepelkloven: wat kun je hieraan doen?Tepelkloven: wat kun je hieraan doen?Tepelkloven zijn kleine, pijnlijke scheurtjes in de tepel en ze komen bijna alleen maar voor bij vrouwen die borstvoedin…
Borstvoeding: Techniek en veelvoorkomende problemenBorstvoeding: Techniek en veelvoorkomende problemenWanneer je je baby borstvoeding wilt geven zul je dit de eerste weken na de geboorte zon acht tot twaalf keer per dag d…
Borstvoeding met ingetrokken of vlakke tepelsBorstvoeding met ingetrokken of vlakke tepelsZo'n tien procent van de vrouwen heeft een vlakke of ingetrokken tepel. Hoewel dit verschijnsel over het algemeen onschu…
De werking van borstvoedingDe werking van borstvoeding Moedermelk wordt achterin het melkklierweefsel gemaakt. Wanneer de baby begint te zuigen tre…
Pijnlijke tepels door borstvoeding behandelenPijnlijke tepels door borstvoeding behandelenHet plezier om je baby borstvoeding te geven kan behoorlijk vergalt worden, wanneer je ineens met pijnlijke tepels gecon…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • https://www.mamaenzo.nl/mama/mama-gezondheid/je-lichaam-na-de-bevalling
  • http://www.anababa.nl/praktisch/kooptips/bij-borstvoeding/zoogcompressen
  • http://www.medela.com/BX/nl/breastfeeding/products/breast-care/milk-leakage.html
  • http://www.rondomeva.nl/blogs/blog/zoogcompressen-wassen-of-wegwerpen/

Reageer op het artikel "Melkverlies bij borstvoeding: gebruik van borstkompressen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 12-09-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!