InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koortsblaasjes of koortslip voorkomen en genezen

Koortsblaasjes of koortslip voorkomen en genezen

Koortsblaasjes of koortslip voorkomen en genezen Hoe kom je aan koortsblaasjes (ook koortslip genoemd)? Kun je ze voorkomen? En hoe gebeurt de behandeling? Met onze tips zijn koortsblaasjes gemakkelijker te voorkomen en te genezen dan je denkt. Hier leert u alles over de medicatie, remedies, crèmes en planten voor de preventie en behandeling van een koortslip.

Koortsblaasjes of koortslip voorkomen

Afweersysteem
Koortsblaasjes of koortslip verschijnen in bijna alle gevallen wanneer de natuurlijke afweer van het lichaam zwakker wordt. Een slechter afweersysteem kan je herkennen aan chronische vermoeidheid, slechte concentratie, duizeligheid en natuurlijk ook griep en verkoudheid. Je afweer kan je weer sterker maken door volgende tips toe te passen:
  • Veel rusten
  • Echinacea of catís claw slikken
  • L-lysine innemen
  • Niet roken
  • Gezonder eten

Medicatie tegen koortsblaasjes
Het kan voorvallen dat het ene koortsblaasje na het andere opduikt. Indien dit meer dan drie weken aanhoudt, kan je je arts vragen om een antiviraal middel dat je oraal moet innemen.

Zon
Sommige mensen krijgen koortsblaasjes door in de felle zon te komen. Doe daarom altijd een lippenbalsem met UV-filter op je lippen als je in de zon komt.

Wondjes
Een koortslip ontstaat vaak op die plaats waar je al een wondje hebt. Niet meer op de lippen bijten is de boodschap. Hou je lippen ook altijd goed gehydrateerd met een goede lippenbalsem om uitdroging en droogte wondjes te voorkomen.

Koortsblaasjes of koortslip genezen Ė Remedies en behandelingen

Van zodra je de eerste prikkelingen en tintelingen van een koortsblaasje of koortslip voelt opkomen, zou je moeten beginnen met minimum één (maar liefst meerdere) van de volgende behandelingen. Wacht niet tot ís avonds als je ís morgens al een koortsblaasje voelt opkomen, want dan is het waarschijnlijk al te laat. Daarom is het aangewezen om altijd enkele behandelingen in je handtas mee te nemen of in je bureaulade als reserve te houden.

Anti-virale Crème (zalf) tegen koortsblaasjes of koortslip
Niet alle crèmes bevatten dezelfde werkzame ingrediënten en daarom zijn ze ook niet allemaal even efficiënt. Zowel Zovirax labialis als Compeed (pleisters) staan bekend als de meest efficiënte remedies tegen koortsblaasjes, maar dit is niet bij iedereen het geval. Het is dan ook raadzaam om enkele verschillende merken te kopen en bij elke opkomende koortslip een andere zalf te proberen. Dankzij dit experimenteren zal al snel duidelijk worden welke crème of zalf voor jou het beste is.

Enkele merken van anti-virale crèmes tegen koortsblaasjes zijn:

  • Zovirax labialis
  • Compeed pleisters
  • Prevner
  • Lipactin
  • Vectavir
  • Viratop
  • Aciclomed
  • Aciclovir
  • Lipactin
  • Kruidvat

Planten
De beste behandeling tegen koortsblaasjes of koortslip is een inwendige behandeling op basis van o.a. planten. Doe dagelijks enkele druppels in een glas water vanaf de eerste dag van het opkomen van een koortsblaasje en de koortslip zal niet te voorschijn komen. Vraag je apotheker naar de volgende samenstelling:
  • Viola Tricolor 3 X
  • Vinca Minor 3 X
  • Hepar Sulfur 4 CH
  • Cicuta Virosa 4 CH
  • Staphylococcinum 9 CH

Echinacea en catís claw
Bijkomend kan je ook echinacea of catís claw innemen. Beide planten versterken je weerstandsvermogen en zorgen ervoor dat je lichaam de koortslip sneller zal genezen en dat op een volledig natuurlijke manier. Meer informatie over cat's claw vind je in het artikel Cat's Claw - Weerstand Verhogen en Kanker Bestrijden.

Rust
Rust, gezonde voeding, geen stress en geen excessen (bijvoorbeeld te veel eten of alcohol drinken) zijn noodzakelijk om de natuurlijke afweer van het lichaam optimaal te laten verlopen. Hoe meer rust je jouw lichaam gunt, hoe beter het zijn werk zal doen.
© 2009 - 2014 Avalon, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koortsblaasjes of koortslip: oorzaken, behandeling en tipsKoortsblaasjes of koortslip: oorzaken, behandeling en tipsKoortsblaasjes zijn een erg irritante aandoening die je humeur danig kunnen verpesten. Koortslip is een symptoom van het…
Koortslip - koortsblaasjes behandelenKoortslip - koortsblaasjes behandelenKoortsblaasjes of ook wel een koortslip genoemd, worden veroorzaakt door het Herpes Simplex virus. Koortsblaasjes versch…
Wat is een koortslip? Herpes simplexEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Koortslip symptomen, besmettelijk, behandeling en genezenKoortslip symptomen, besmettelijk, behandeling en genezen. Een koortslip wordt ook wel herpes labialis genoemd. Een koor…
Wat te doen bij een koortslip?Wat te doen bij een koortslip?Als je ooit een koortslip hebt gehad, komt deze altijd om de zoveel tijd terug. Een koortslip verschijnt niet altijd op…

Reageer op het artikel "Koortsblaasjes of koortslip voorkomen en genezen"

Reacties

K., 14-09-2011 14:18 #6
Beste mensen, al jaren heb ik last van koortslippen. 1 Wordt 2, wordt 3 achter elkaar of tegelijk. Heel vervelend. Alles geprobeerd. Nagellakremover vond ik het beste tot ik Lysine pillen dingen proberen. Super! Zodra ik koortslip op voel komen slik ik ze en ze breken daardoor niet meer door. Twee, drie dagen zijn ze weg en zonder lelijke vlek op lip.

Lilian, 31-08-2011 17:38 #5
Wat ook helpt, is gewoon water. Als de blaasjes opengaan en een zachte korst krijgen, ga ik zwemmen of neem ik een lange douche. Het korstje dat erop zit, wordt week en valt eraf. De wonde wordt wat gezuiverd en daarna komt er een kleiner korstje zonder of met minder van dat geel, hangt ervan af hoe groot de blaasjes zijn. Op deze manier wordt de blaas sneller een gewoon wondje. Meestal ga ik de dag nadien nog een keer zwemmen. Versnelt het genezingsproces.

Regina, 30-08-2011 10:48 #4
Herpotherm (vroeger bekend als Hot Kiss) werkt ook geweldig! Dit is een soort brandertje dat je als een lipstick op het blaasje zet, en de wond met zo'n 53 graden Celcius verwarmt waardoor het virus wordt gedood. Als je een koortslip op voelt komen en dan regelmatig brandt (om de paar uur), kun je hem tegenhouden en ben je er meestal binnen 1 dag, soms 2 dagen vanaf! Kost wel even rond de 45 euro, maar ik wil niet meer zonder!
O ja, en als je veel last hebt (zoals A.) kun je ook eens aan je huisarts vragen om Zelitrex! Je krijgt dan een (paardenmiddel) pillenkuur voor 5 dagen die het virus vertnietigt.

Dennis, 22-07-2010 21:46 #3
Ik heb ook veel last van koortslippen gehad. Ik merk wel dat het op tijd rusten en elke week een 1000mg Vitaminetablet en elke dag mijn lippen insmeren met blistex erg goed werkt. Ik krijg het nu gemiddeld om het half jaar. En als je er een krijgt dan kun je ook Akolip smeren. Werkt ook zeer goed. Is geen creme, maar een verkoelende transparante gel. Verkrijgbaar bij elke apotheek voor een paar euro.

A., 07-05-2010 11:51 #2
Al jaren heb ik veel last van koortsblaren. Op dit moment is het zo erg, dat mijn hele bovenlip onder zit, net één bij m'n oog aan het genezen is en bij m'n neus is er één net weg. Onderhand wordt ik er zo vervelend van! Het doet pijn, ziet er niet uit en ik voel me erg moe. Natuurlijk al van alles geprobeerd. Zalfjes, hot kiss, compeed, l-lysine, maar niets helpt, ze breken toch door. Nu ga ik het eens proberen met tea tree olie, kijken of dat werkt. Wat zou het fijn zijn als er een keer een wondermiddel op de markt komt, dat bij iedereen goed werkt!

Carlijn, 24-03-2010 21:05 #1
Ik heb best vaak een koortslip en dan zit me lip ook wel onder dus niet 1 plekje maar soms wel 3 en ik vind het erg vervelend. En dan voel ik ook soms branden op me lip wat betekendt dat dat dat het over gaat of juist niet? En als het jeukt gaat het dan over of juist niet?

Infoteur: Avalon
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!