InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Symptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomen

Symptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomen

Symptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomen Wat is het grote verschil tussen overspannen, overspannenheid en een burnout? Welke overspannen symptomen en burnout symptomen zijn kenmerkend voor een overspannenheid of voor een burn out? Hoe herken je spanningen? Hoe weet je wanneer je te gespannen bent? Hoe kan je overspannenheid verminderen en welke overspannen hulp is goed? Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen overspannen en burn out? Hoe lang duurt een overspannenheid en hoe lang duurt een burnout? Overspannen en burnout:

Overspannen en overspannenheid versus burnout

Toen de term "burnout" vanuit Amerika in Nederland kwam overwaaien, moest de term "burnout" concurreren met de Nederlandse term "overspannenheid". Uiteindelijk heeft het naast elkaar bestaan van de begrippen burnout en overspannen erin geresulteerd dat: burnout in Nederland nu wordt opgevat als een ernstige vorm van overspannenheid. Hoe kan je ontdekken wat het nu precies het verschil is tussen overspannen zijn en burnout?

Symptomen overspannen

Typische kenmerken en symptomen overspannen zijn:
  • Piekeren,
  • Gespannenheid,
  • Moeheid,
  • Verlies van interesse,
  • Sociaal minder goed presteren,
  • Op het werk minder goed presteren.

Symptomen spanningsklachten

Typische kenmerken en symptomen spanningsklachten zijn:
  • Concentratieverlies,
  • Gevoelens van overbelasting,
  • Gevoelens van prikkelbaarheid.

Signalering van spanning

Hoe uit zich spanning? Hoe weet je nu dat je gespannen bent? Hoe weet je nu dat je TE gespannen bent? Spanning en spanningen uiten zich in een vier-tal terreinen, te weten:
  • Gevoelens,
  • Gedachten,
  • Lichamelijke signalen,
  • Gedrag.

Symptomen spanning en gevoelens

Kenmerkend voor spanning dat zich uit in onze gevoelens zijn:
  • Boos zijn,
  • Zenuwachtig zijn,
  • Somber zijn.

Symptomen spanning en gedachten

Kenmerkend voor spanning dat zich uit in onze gedachten zijn:
  • "Ik krijg mijn werk niet af",
  • "Ik ben nooit op tijd om mijn kind van school te halen".

Symptomen spanning en lichamelijke signalen

Kenmerkend voor spanning dat zich lichamelijk uit zijn:
  • Spanning in de schouders,
  • Spanning in de nek en nekspieren,
  • Hoofdpijn,
  • Zweten, meer dan normaal,
  • Hartkloppingen.

Symptomen spanning en gedrag

Kenmerkend voor spanning in ons gedrag is:
  • Rusteloos heen en weer lopen,
  • Chaotisch bezig zijn,
  • Meer roken dan normaal,
  • Meer drinken dan normaal.

Symptomen prikkelbaarheid

Prikkelbaarheid en prikkelbaar zijn heeft grote gevolgen voor de relaties met anderen. Iemand die flink prikkelbaar is, zal naar de ander toe:
  • Snauwen,
  • Boze uitingen uitroepen,
  • Zeer prikkelbaar reageren op de ander.

Advies tegen prikkelbaarheid

Verminder prikkelbaarheid door overmatige prikkels en prikkelingen van de zintuigen te vermijden. Gedacht moet worden om prikkelingen van de zintuigen te vermijden zoals:
  • Van de tv,
  • Van de radio,
  • Van teveel zonnestralen,
  • Van te scherpe specerijen,
  • Van overmatig zoutgebruik.

Overspannen hulp: advies tegen overspannenheid

Om alle gevoelens van overspannenheid en overspannen zijn te bestrijden en te verminderen, het volgende advies tegen overspannen:
  • Beperk het gebruik van koffie drastisch,
  • Stop of verminder drastisch met roken,
  • Ontspanningsoefeningen zoals yoga helpen,
  • Neem bewust tijd voor jezelf, voor je hobby´s, voor te gaan sporten en voor ontspanning.

Burn out symptomen

Kenmerkend voor burn out is dat de symptomen van burn out werkgerelateerd zijn, zoals:
  • Iedere dag met grote tegenzin naar je werk gaan,
  • Te veel moeten doen op het werk in te weinig tijd,
  • Het idee hebben dat je faalt op je werk, ook al doe je nog zo hard je best,
  • Elke werkdag dat je opstaat ben je moe, zo vreselijk moe, ook al heb je ruim voldoende slaap gehad.

Verschil spanningsklachten en burnout

Met spanningsklachten zijn er geen beperkingen in:
  • Het beroepsmatig functioneren,
  • Het sociaal functioneren.
Dit in tegenstelling van een echte burnout: kenmerkend van een burnout is: het beroepsmatig niet kunnen functioneren.

Verschil overspannen en burnout

Wat is het verschil tussen overspannen en burnout? Bij overspannen en overspannenheid is er sprake van een substantiële beperking in:
  • Het beroepsmatig functioneren,
  • Het sociale functioneren.

Duur overspannen zijn

Een belangrijk verschil tussen overspannen zijn, overspannenheid en een burnout is de duur. De tijdelijke crisis van overspannen zijn en overspannenheid kan duren tot ca 12 weken. (Deze 12 weken zijn gemiddelden, houdt er rekening mee dat iedereen verschillend is en dat de een sneller opknapt van een overspannenheid dan de ander! Zeker als er ook ernstige lichamelijke klachten zijn ontstaan!)

Duur burnout

Een belangrijk verschil tussen overspannen zijn, overspannenheid en een burnout is de duur. Hoe lang duurt een burnout? Eenmaal een flinke burnout te pakken? Een burnout kenmerkt zich door een chronisch klachten beloop en kan tot 4 jaar duren!
© 2009 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overspannen test: Wanneer ben je overspannen?Overspannen test: Wanneer ben je overspannen?Helaas komt het tegenwoordig steeds meer voor dat mensen overspannen raken door werk of persoonlijke omstandigheden. Maa…
Overspannen: oorzaak, symptomen, behandelingOverspannen: oorzaak, symptomen, behandelingIn principe kan iedereen overspannen worden. Het komt het meest voor bij mensen met een drukke baan, met een groot veran…
Oververmoeidheid: Burn-out of overspannenOververmoeidheid: Burn-out of overspannenOververmoeidheid kan ontstaan door tal van lichamelijke aandoeningen, maar ook door psychische oorzaken. De oorzaak kan…
Blijf aan de slag bij burn-out en overspannenheidNaar schatting zitten ca. 300.000 werknemers thuis als gevolg van stress, burn-out of andere klachten van psychische aar…
Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…
Bronnen en referenties
  • Behandelingsstrategiee n bij burnout - onder redactie van: Prof. dr. C.A.L. Hoogduin, prof. dr. W.B. Schaufeli, prof.dr. C.P.D.R. Schaap, dr A.B. Bakker - Cure & Care development - Bohn Stafleu Van Loghum - Houten / Diegem 2001
  • Omgaan met Burnout, Preventie, hulp en reintegratie - Carien Karsten - Uitgeverij Elmar BV Rijswijk 1999

Reageer op het artikel "Symptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomen"

Reacties

B. V. Eeden, 28-06-2014 12:09 #12
Hallo, Een informatief artikel, waarvoor dank. Op onderdelen begrijp ik het niet helemaal: Heeft spanning/ overspanning nu wel of geen invloed op het werk en de werkprestaties? (zie "Verschil spanningsklachten en burnout
Met spanningsklachten zijn er g e e n beperkingen in:

Het beroepsmatig functioneren,
Het sociaal functioneren.

Verschil overspannen en burnout

Het beroepsmatig functioneren,
Het sociale functioneren." Deze rwee laten zich m.i. slecht met elkaar rijmen of anders verwoord: ze spreken elkaar tegen. Snap ik het niet voldoende of had bij de laatste (ipv overspannen) burn out moeten staan?

Ik ben benieuwd naar uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Bert-Hans van Eeden

Anoniem, 19-02-2014 22:21 #11
Beste Monique,
Ik herken wat je beschrijft. Wat mij heel erg hielp is de hulp inschakelen van mensendieck. Door haar oefeningen ervaar ik dat ik weer kan ontspannen. Mijn opgejaagd gevoel is niet helemaal weg, maar het voelt goed dat het ook soms ontspannen kan zijn. Ik hoop dat het jou ook zal helpen.

Monique, 20-01-2014 23:11 #10
Ik heb al een tijdje veel last van een opgejaagd gevoel. opgefokt.niets uit handen kunnen krijgen. kort lontje. woedeaanvallen en voor een opgejaagd gevoel in m'n maag, pff! Heb Oxazepam en Avena sativa complex ( homeopathisch) maar het helpt allemaal niets. word er gek van en het is ook niet leuk voor m'n kids!

Esmee, 29-10-2013 22:28 #9
Ik zit al een tijdje in een rot sfeer en krijg ook al een tijdje hulp van een psycholoog en andere therapieën. Mijn school levert me daarbij heel veel stress op en staat daarom ook als een zware opleiding aangeschreven. Ik kijk de laatste tijd alleen maar negatief en krijg heel snel huilbuien. Als iemand vraagt hoe het is, is het weer zo ver. Ik denk dat meer mensen hier last van hebben maar ik ben juist bang dat dit dadelijk nog veel vaker voor gaat komen als ik later ouder ben. Ik ben nu namelijk pas 17. Als je veel van deze bovenstaande symptomen hebt, kan je dan al snel de link leggen dat je echt met een burnout temaken hebt?

Anoniem, 11-07-2013 19:58 #8
Op mijn 18de heb ik ook veel van deze klachten gehad. Nu ben ik 23 en de klachten zijn verergerd. Er heerst een zware taboe op een burnout en/of overspannen zijn, omdat het vaak werk gerelateerd is en je vaak krijgt te horen dat je gewoon geen zin hebt om te werken. Toen ik 18 was werd ik zelf een keer uitgelachen door een ouder toen ik vertelde dat ik dacht overspannen te zijn. Nu geloof ik dat deze symptomen niet leeftijd gebonden zijn en meer te maken hebben met spanningen in je leven, uit je verleden of een na sleep van een depressie kan zijn (wat ik ook gelezen heb).

Ben gestopt met werken en mijn werkgever steunt mij hier niet in, wat het accepteren hiervan soms heel moeilijk maakt. Gelukkig heb ik veel steun aan mijn omgeving en mijn therapeut. Mijn huisarts weet ook veel van de situatie wat ook erg helpt. Veel mensen pushen ook erg om te zorgen dat dit zo snel mogelijk overgaat, maar mijn therapeut zegt dat hier geen max of minimum tijd aan gebonden zit en allen jij zelf kan aangeven hoe goed je je voelt. Succes allemaal!

Tessa, 01-04-2013 17:50 #7
Hallo, ik ben 18 jaar en heb veel last van de symptomen van overspanning. Ik presteer niet goed op school ik ben moe en lusteloos, kan me niet goed concentreren, heb veel stress over dat ik dingen wel op tijd af krijg, ik rook meer, heb veel last van migraine en mijn "mood" wisselt heel snel. Nou weet ik niet of t de stress is waar ik last van heb of dat t toch iets is wat hierboven gemeld is. Ook is mijn vraag of je op deze leeftijd al overspannen kan raken of een burn out kan krijgen.

Moedersss, 19-11-2012 14:07 #6
Dit artikel bevat tegenstrijdige informatie. Ik lees bij het verschil tussen overspannenheid en een burnout het volgende: Met spanningsklachten zijn er geen beperkingen in: het beroepsmatige functioneren. Verderop staat: Bij overspannen en overspannenheid is er sprake van een substantiële beperking in: het beroepsmatige functioneren. Er staat ook:

Char, 08-03-2012 12:25 #5
Beste Marijke,

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk naar je huisarts gaan en met een psychologe gaan praten. Ik zit momenteel ook thuis en voel me geestelijk ook slecht. Ik heb het afgelopen jaar ook veel te maken gehad met veranderingen etc. en dit is nu het resultaat. Het begon met maagklachten, hoofdpijn, hartkloppingen, benauwdheid. Doe er snel iets aan, want ik weet hoe het voelt.

Heel veel succes!

Patricia, 28-02-2012 16:27 #4
Een jaar geleden ben ik volledig ingestort na 4 jaar lang doorsukkelen. Nog steeds heb ik dat ik erg wazig zie en me soms totaal uitgeput voel, hoort dit allemaal bij het herstellen? Ik hoef sinds kort niet meer naar de psychiater omdat hij zegt dat het wel goed komt. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt maar toch als ik op me werk ben heb ik het gevoel dat het allemaal weer erger word. Sinds 2 maanden ben ik langzaam weer gaan werken, nu 3,5 uur per dag. En dan moet ik nog 2x een kwartier pauze nemen. Ik ben op zoek naar ander werk omdat ik weet dat het aan me werk ligt dat ik me niet goed voel. Maar voor mijn gevoel moet het nu toch al bijna over zijn na een jaar? Ik probeer zo positief mogelijk te zijn en als het kan naar buiten te gaan om te gaan wandelen. Meestal met me vriend omdat ik me alleen nog erg onzeker voel. Ik merk dat het een zware last is voor hem maar gelukkig is hij erg sterk en relaxt, wat mij weer een duuwtje geeft als we ergens heen gaan. Toch raak ik vaak me geduld kwijt in een winkel en wil ik dan zo snel mogelijk weg naar buiten. Verder ga ik 1x in de 3 weken naar acupunctuur wat wel erg goed helpt. Het vervelende vind ik toch wel dat mensen niet geloven dat je dit ook kan krijgen als je nog maar 22 bent. Ik hoop nog steeds zo dat het snel overgaat maar ik weet dat ik geduld moet hebben, het is alleen al weer frustrerender hoe lang het allemaal duurt.

Petra, 06-07-2011 13:45 #3
Ik denk dat ik overspannen ben, maar weet niet of ik naar een dokter moet gaan!
Ik ben 2 jaar geleden gescheiden (pas is december afgerond) is erg moeilijk verlopen, een jaar daarvoor mijn moeder overleden, en 4 jaar daarvoor mijn zus 46!
Ik bleef achter in het huis en mocht er nog even blijven wonen met de kids, nu is de oudste 1 jaar geleden op kamers gegaan, en de jongste is zomaar naar het buitenland vertrokken, door stimulatie van zijn vader! Ze zijn 19 en 23 jaar. Ik voel me alleen thuis, en op het werk gaat het niet goed pas naar een nieuwe afdeling waar ik niet op mijn plaats ben. Ook moet ik eind dit jaar uit mijn huis, en ik weet niet waar ik heen moet gaan, ik krijg geen huurhuis, en kopen lukt ook moeilijk! het probleem is dus veel stress, ik loop al 2 jaar op de automatische piloot en ik merk nu dat ik geen energie meer heb, ik ben heel erg moe, veel rugpijn en kan de hele dag huilen vooral als ik moet gaan werken. Moet ik nu naar een dokter gaan, of moet ik eerst mijn problemen oplossen?

Marijke Wassenburg, 14-05-2011 17:31 #2
Help mijn man is overspannen of een burnout ik denk van alle twee een beetje. Mijn vraag is hoe ga ik er mee om lief zijn kwaad worden meedenken niets zeggen. Elke dag elk moment is anders heeft ook veel betere uren. Ken hem door en door. Gaan naar buiten vind hij heerlijk, maar niet altijd. Slaapt nu wel redelijk. Reactie infoteur, 16-05-2011
Beste Marijke,

Voor de omgeving en partners van burn out patienten is deze periode van overspannenheid heel erg zwaar. Veelal kunnen partners met hun eigen gevoelens niet (meer) terecht bij diegene die overspannen is. Het gevaar is, dat je jezelf gaat wegcijferen, dat je nog slechts leeft voor de problemen van je partner, ligt op de loer. Vooral omdat opknappen van een echte burn out een flinke tijd in beslag neemt. Ook is het afhankelijk in welke fase je man zit, is hij ingestort? Of is hij bezig met instorten? Zijn jullie samen naar de huisarts geweest om een diagnose te stellen, of is er volgens je man niets aan de hand?
Beste Marijke, ik heb enkele sites voor je opgezocht met informatie voor partners met mensen met burn out. Ik hoop van harte dat je er wat aan hebt en ik wil jou en je man heel veel sterkte toewensen!
http://www.burnin.nl/?id=ken_bur_prn
http://www.heijink-psycholoog.nl/artikel%20Burnout%20voor%20partners.doc
http://www.yunomi.nl/artikel/partner-van-burn-out-patient
http://www.marijbar.nl/artikel-1-wat-burnout
http://www.patientervaringsverhalen.nl/boekrecensies20103/confrontatie.pdf
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=397

Met vriendelijke groet, Roberta

Pierre, 24-04-2011 11:05 #1
Ik herken de symptomen van burnuot/overspannenheid in uw artikel, wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 28-04-2011
Beste Pierre,

Contact opnemen met de huisarts is gewenst! De volgende artikelen kunnen meer inzicht geven:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/46126-burnout-behandelen-behandeling-tegen-burnout.html
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/levensvisie/68231-ontspannen-en-ontstressen-hoe-en-wanneer.html
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/68697-omgaan-met-burnout.html

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!