InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tintelende of pijnlijke vingers

Tintelende of pijnlijke vingers

Tintelende of pijnlijke vingers Last van tintelende of pijnlijke vingers? Lijkt het alsof uw hand slaapt en heeft u vooral ´s nachts last van vervelende speldenprikken? Misschien hebt u het Carpaal Tunnelsyndroom, een beknelde zenuw in de pols. Een eenvoudige ingreep kan u van uw klachten verlossen.

Tintelende vingers door beknelde zenuw

De nervus medianus is een zenuw die dient voor het gevoel in duim, wijsvinger, middelvinger, en de helft van de ringvinger. De zenuw loopt samen met spieren en pezen door de pols en kan door verschillende oorzaken bekneld raken met als gevolg tintelende of pijnlijke vingers. We spreken dan van het Carpaal Tunnelsyndroom. Het komt vaker voor bij vrouwen dan mannen en dient zich meestal aan rond het 50e levensjaar.

Symptomen

Behalve tintelende of pijnlijke vingers kan het Carpaal Tunnelsyndroom zich ook door de volgende symptomen kenmerken:
  • Duim niet meer in alle richtingen kunnen bewegen
  • Gevoel van speldenprikken
  • Gevoelsverlies in de vingers
  • Pijn in vingers en hand, uitstralend naar onderarm en schouder
  • Slapende hand

Oorzaken

Het Carpaal Tunnelsyndroom is vaak een kwestie van aanleg in combinatie met andere oorzaken:
  • Ontsteking als gevolg van reuma
  • Overbelasting
  • Repetitief werk
  • Vochtophoping in de pezen tijdens de overgang of zwangerschap
  • Zenuwontsteking

Wat kunt u er tegen doen

Stelt u zich zo snel mogelijk onder behandeling. Hoe meer schade de zenuw oploopt, des te langer duurt het herstel. Er zijn verschillende oplossingen voorhanden:

Nachtspalk
Naar binnen gebogen polsen lokken klachten uit. Door de polsen gedurende de nacht gestrekt te houden met een spalk kunnen klachten voorkomen worden.

Injectie met Cortisone
In geval van gezwollen pezen kan een injectie van cortisone verlichting geven. Indien de klachten zich blijven voordoen zal een operatie noodzakelijk zijn.

Operatie
Het betreft hier de meest uitgevoerde handoperatie. Een kleine operatieve ingreep van een half uur en onder plaatselijke verdoving kan alle klachten wegnemen. Hand en vingers kunt u meteen na de operatie weer bewegen en de tintelingen en pijn verdwijnen meteen. Na acht tot twaalf weken is er sprake van volledig herstel.

Tips om Carpaal Tunnelsyndroom te voorkomen

  • Let op uw slaaphouding (polsen gestrekt houden)
  • Stretch zo nu en dan handen en polsen
  • Vermijd repetitief werk (typen, musiceren etc.)
© 2009 - 2014 Zalomeya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Carpaal Tunnel Syndroom: Symptomen, oorzaken en behandelingCarpaal Tunnel Syndroom: Symptomen, oorzaken en behandelingWat is het Carpaal Tunnel Syndroom of Carpale Tunnel Syndroom? Wat zijn de oorzaken van deze vervelende aandoening, die…
Carpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingCarpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingAls het kanaal waar de zenuwen en buig pezen doorheen lopen in de pols gezwollen raakt, en daardoor klachten veroorzaakt…
Carpaal tunnelsyndroom: pijn in de polsCarpaal tunnelsyndroom: pijn in de polsHet carpale tunnelsyndroom is een klachtenpatroon dat wordt veroorzaakt door een beknelling van de middelste armzenuw. D…
Dove tintelende vingers: het carpaal tunnel syndroomSommige mensen hebben voortdurend een doof gevoel in de hand of ze hebben last van tintelende vingers. In veel gevallen…
Carpale tunnelsyndroomCarpale tunnelsyndroomWanneer men last heeft van de hand en pols, is meestal de aandoening carpale tunnelsyndroom aan de orde. Dit kenmerkt zi…

Reageer op het artikel "Tintelende of pijnlijke vingers"

Reacties

Van Esbroeck, 07-01-2014 06:30 #4
Beste,
Seders enige tijd heb ik s'nachts, veel last van prikkelingen in hielen en vingers, ook heel mijn linker hand, Waardoor ik veel last heb van slapeloosheid Ook dikwijls in linkerhand als ik aan de ontbijttafel zit, erg vervelend. Heb je raad voor mij?

Bij voorbaat dank
MVE

Henie, 06-02-2013 13:43 #3
Beste mevrouw de grave, ik ben in 2011 geholpen aan een carpaal tunnelsyndroom en ik mag weer terug naar het ziekenhuis. Ik heb ook allemaal een doof gevoel in me vingers en af en toe word ik 's nachts wakker van de prikkels in me hand en ook geen gevoel. Ik heb het zo wel links gehad als rechts, maar nu heb ik het rechts. Heel veel sterkte ermee van mevrouw van der horst

Mireille de Grave, 20-01-2013 08:41 #2
De laatste maand heb ik last van tintelende vingers en een gevoelloze hand dan. Ik kan dan niets meer met die hand doen. Het is alleen maar 's ochtends wanneer ik opsta. Gedurende de dag heb ik er verder geen last van. 's Nachts heb ik ook last van pijn in de hand en nu vannacht had ik zelfs pijn in de bovenarm. Het is volgens mij een stekende pijn. Ik ben al naar de dokter geweest. Ik moet opschrijven wanneer ik het heb dus hoeveel keer. Wanneer de pijn herhaaldelijk optreedt, moet ik terug gaan. Zijn dit syptomen van het Carpaal Tunnel Syndroom of kan het ook reuma zijn?

Ingrid, 23-06-2010 08:14 #1
Hallo,

ik ben 39 weken zwanger en ontzettend veel last van vocht in voeten, benen, handen en in mijn armen. Nu schijnt dat allemaal wel normaal te zijn tijdens de zwangerschap en kan daar ook wel mee leven, maar wat ik ook nog heb en daar ben ik niet blij mee is hele erge tintelingen en steken in mijn beide armen. Vooral s'nachts als ik wakker word verga ik gewoon van de pijn en weet me geen houding te geven hoe ik moet gaan liggen. Ik lig al met gestrekte armen maar dat helpt gewoon niet. De pijn blijft maar aanhouden net zolang tot ik echt niet meer weet hoe ik moet gaan liggen en uiteindelijk mijn bed maar uitstap en naar beneden ga om op de bank te zitten en wachten tot het wegtrekt en daar dan uiteindelijk weer probeer om in slaap te vallen op de bank maar dan zittend of onderuit een beetje gezakt. Klinkt heel bizar toch? Ik heb mijn verloskundige gebeld en zij heeft mij verteld dan het een ct syndroom is en dat het er helaas gewoon bij hoort bij de zwangerschap en dat ik blij mag zijn dat ik het nu pas gekregen hebt met deze weken. Sommige zwangere vrouwen hebben het al vanaf de 20e week tot eind zwangerschap vertelde ze. Is er iemand die ook zwanger is hetzelfde meemaakt en zijn er nog tips of adviezen wat je er aan kan doen voor een betere nachtrust of andere tips waar ik wat aan heb. Ik hoor dat graag allemaal.

Infoteur: Zalomeya
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!