InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van kloofjes en velletjes aan de vingers

Last van kloofjes en velletjes aan de vingers

Last van kloofjes en velletjes aan de vingers Kloofjes en velletjes aan de vingers zijn pijnlijk en je vingers zien er niet mooi uit. Wat kun je doen tegen kloofjes en velletjes aan de vingers?

Hoe ontstaan kloofjes en velletjes aan de vingers?

Wanneer je kloofjes in je vingers hebt kan dit verschrikkelijk pijnlijk zijn. Een kloofje is een klein barstje in je huid en kloofjes komen met name voor in de vingertoppen. De vingertoppen zijn heel gevoelig, waardoor zo'n kloofje erg veel pijn kan doen. Vooral wanneer je meedere kloofjes in de vingers hebt, is dit erg vervelend. Deze kloofjes ontstaan vaak bij mensen die een droge huid hebben en het ontstaat onder invloed van kou of door veel met de handen in het water te zitten. Bijvoorbeeld bij mensen die veel schoonmaken.
Naast last van kloofjes kan men ook last hebben van velletjes aan de zijkanten of onderkant van de nagels. Veel mensen hebben dan de neiging op de velletjes te bijten of deze eraf te trekken, waardoor wondjes ontstaan. Wanneer hier een ontsteking bij komt, dan krijgt men een pijnlijke en kloppende vinger. Velletjes langs de nagels kunnen ontstaan door een droge huid of door bepaalde verzorgingsproducten die je gebruikt. Bij voorbeeld door het gebruik van een bepaalde crème waar jouw huid niet goed tegen kan. Het kan zijn dat je ineens last krijgt wanneer je overgestapt bent op een ander product.

Wat te doen tegen kloofjes en velletjes aan de vingers?

Er zijn verschillende producten verkrijgbaar die resultaat kunnen geven bij kloofjes. Misschien is het even uitproberen wat voor jou het beste helpt. Er is een aantal middeltjes op de markt waar je de handen mee kunt insmeren.
  • Uierzalf. Uierzalf is verkrijgbaar bij de drogist.
  • Grafietzalf van VSM, verkrijgbaar bij de drogist.
  • Purol, verkrijgbaar bij de drogist.
  • Klovenzalf, verkrijgbaar bij de apotheek
  • SOS handcrème van Nivea, verkrijgbaar bij de drogist
  • Gewone vaseline
  • Olijfolie
  • Norwegian Formula Handcrème (verkrijgbaar bij de drogist, ook ongeparfumeerd)
Het beste is om de handen of vingers voor het slapen gaan in te smeren en daarna te bedekken. Trek handschoenen aan na het insmeren. Bij de apotheek zijn dunne katoenen handschoentjes te koop, die prettiger zijn dan een paar wollen wanten. Vind je het lastig om te slapen met handschoenen aan, dan kun je ook de vingertoppen waar je kloofjes hebt inwikkelen met wat verbandgaas.

Bij velletjes aan de vingers gebruik je ongeparfumeerde creme of zalf zoals: Uierzalf, Vaseline, Lanette. Wanneer de velletjes weg zijn, dan kun je weer overgaan op een normale hand crème.

Hoe kun je kloofjes en velletjes aan de vingers voorkomen?

Kloofjes en velletjes aan de vingers kun je niet altijd voor zijn, maar er is een aantal maatregelen die je kunt nemen om de kans hierop te verkleinen.
  • Moet je met je handen in water, trek dan eerst plastic handschoenen aan, zodat je handen niet nat worden.
  • Bescherm je handen tegen de kou, ga bij kou niet zonder handschoenen naar buiten. Nog beter is om voor het naar buiten gaan, eerst de handen met wat vaseline in te smeren en vervolgens de handschoenen daar over heen aan te trekken.
  • Wanneer je snel last hebt van kloofjes of velletjes aan de vingers, dan is het belangrijk om te blijven smeren. Houd de huid vet door regelmatig te smeren met Vaseline of Nivea.
  • Bijt of trek niet aan velletjes naast of onder de nagels. Je hebt kans dat je de huid kapot trekt wat kan leiden tot lelijke wondjes of ontstekingen. Bovendien blijven zich dan steeds nieuwe korstjes en velletjes vormen, waardoor je er niet van af komt.
  • Heb je veel last van losse velletjes, ga dan over op een andere handcrème, bodylotion of gezichtscrème. Het kan zijn dat je huid niet zo goed reageren op het product wat je gebruikt.
© 2010 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uierzalf voor wondjes, tatoeage, wallen en ander gebruikUierzalf voor wondjes, tatoeage, wallen en ander gebruikUierzalf werd van oudsher door boeren gebruikt ter bescherming en verzorging van de uiers bij melkkoeien. Tegenwoordig g…
Hoe houd je je nagels mooiHoe houd je je nagels mooiNagels hebben normaal gesproken als functie dat je geen eelt krijgt op je vingertoppen. Maar veel vrouwen vinden ook dat…
Smeer je mooi met vaseline!Smeer je mooi met vaseline!Veel vrouwen definiëren vaseline als wondermiddel. Niet zo gek als we ons bedenken dat vaseline zoveel gunstige werkinge…
Kloofjes in de mondhoekenKloofjes in de mondhoekenKloofjes in de mondhoeken kunnen pijnlijk en ontsierend zijn. Hoe ontstaan deze kloofjes en wat kun je ertegen doen?
Droge of gebarsten lippenGebarsten of droge lippen zijn heel vervelend. Met name nu het weer wat kouder wordt krijgen veel mensen er last van. Ho…

Reageer op het artikel "Last van kloofjes en velletjes aan de vingers"

Reacties

Rosa, 05-03-2014 05:51 #7
Kamelenvet bij de apotheek helpt ook en is heel goedkoop, en lippebalsem.

Tatiana, 09-09-2013 15:59 #6
Honingzalf helpt ook. Een mengsel van vaseline en honing + uiteraard alleen ´s nachts gebruiken en afdekken, is erg kleverig en vet, maar in de ochtend is het al een stuk rustiger allemaal.

Farco, 14-04-2013 21:50 #5
Ik heb last van velletjes rond mijn nagels, ik ga kijken of vaseline werkt, als het werkt zeg ik het tegen jullie.

Sonja, 27-03-2013 11:16 #4
Bij mij is het begonnen aan de vingertoppen juist langs de nagel met kleine, zeer pijnlijke kloofjes, daar is de huid ook heel hard, lijkt op eelt. Ook mijn nagels, die altijd sterk en hard geweest zijn, brokkelen gewoon af of scheuren tot in het vlees. Sinds enkele dagen zijn enkele vingertoppen ook "kapot" en pijnlijk. Smeer 's avonds uierzalf en draag dan katoenen handschoenen. Zou het misschien ook een tekort van iets kunnen zijn? Ben sedert 2 maanden veel magerder gaan eten.

Gea Schlaepfer, 25-03-2013 05:12 #3
Ik heb last van wondjes rond mijn vingers. Het begon bij de duim en als je op je vingernagels
drukt doet het zeer. Er zitten ook velletjes aan de zijkant. En ook zijn er scheurtjes die branden heel erg. En korsten rond de vingers het doet erg pijn. Wat kan ik doen?

Germaine, 21-01-2013 10:13 #2
Wat een vervelend gegeven 'kloofjes'. Voor mij heb ik er mijn oplossing voor gevonden, zo weinig mogelijk met zeep wassen, lauw water (!niet koud) goed smeren met vlot intrekkende handcrème, maar het beste helpt nog; LEVERTRAANZALF!; goed op een pleister doen, mag nat worden, voor het slapen gaan, de pijn is meteen weg, geneest erg snel door het A&D in de zalf. Erg effectief!
Bij mij speelt het meteen als de vorst intreed. De huid ter plekke maat waarschijnlijk te weinig huidvetten aan, dus wassen met zeep is desastreus… sterkte, laat de winter plezier hier niet onder gebukt gaan ;)

A. Franken, 24-09-2011 12:21 #1
Mijn vriend heeft erg veel last van kloofjes op zijn vingertoppen.
Zijn nagelgroei is vreemd., er groeit een tweede nagel onder zijn nagel, waardoor de vingertoppen geirriteerd zijn.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!