InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge lippen: wat kun je hieraan doen?

Droge lippen: wat kun je hieraan doen?

Droge lippen: wat kun je hieraan doen? Vooral in de wintermaanden hebben sommige mensen last van droge lippen waarbij er schilfers en kloofjes kunnen ontstaan. Er kunnen dan velletjes ontstaan en als je deze eraf trekt, kan het erg pijnlijk zijn. Dit komt niet alleen door de droge koude lucht buiten, maar ook door de droge lucht in huis door de verwarming. Er kunnen ook andere oorzaken zijn, zoals blootstelling aan UV-stralen of je lippen steeds natmaken met je tong. Droge lippen worden meestal behandeld met een lipbalsem, maar er zijn ook andere factoren waar je rekening mee kunt houden.

Hoe kom je eraan?

Droge lippen ontstaan vaak in een koude periode omdat de lucht buiten dan droger wordt. Ook in huis wordt de lucht droger vanwege de verwarming. Door blootstelling aan UV-stralen, met name tijdens wintersport, loop je de kans dat je lippen uitdrogen. In de zomermaanden kun je door zon en door wind droge lippen krijgen. Wanneer je te weinig drinkt, kan het zijn dat je problemen krijgt met je lippen. De huid van onze lippen is erg dun en daardoor ook erg kwetsbaar. Ze bevatten geen talgkliertjes om de huid vet te maken en hebben geen beschermende hoornlaag. De lippen worden ook voortdurend belast omdat je praat en eet, waardoor ze bewegen.

De verschijnselen

In het begin van de uitdroging van de lippen wordt de huid gevoelig en kan branderig worden. De lippen worden roder van kleur en aan het oppervlak kan het wat bobbelig en droog aanvoelen. Er zijn schilfertjes zichtbaar en de lippen worden schraal. Er kunnen pijnlijke kloofjes ontstaan en losse velletjes. Je kunt de neiging krijgen om de velletjes eraf te trekken. Dat kan erg pijnlijk zijn en leiden tot wondjes. Bacteriën kunnen op deze manier gemakkelijk onder de huid komen, waardoor er nog meer klachten kunnen ontstaan.

Voorkom likken aan je lippen

Veel mensen gaan de droge lippen vochtig maken met hun tong. Dit geeft misschien wat verlichting, maar dat duurt heel kort. Hierdoor zullen de lippen alleen maar verder uitdrogen. Ook de mondhoeken kunnen hierdoor aangetast raken. Speeksel bevat enzymen en bacteriën die op je lippen achterblijven nadat het vocht is verdampt. Dit tast de beschadigde huid alleen nog maar verder aan. Door voortdurend de lippen af te likken kan er een soort van eczeemreactie ontstaan, dit wordt ook wel lip licking dermatitis genoemd of liplik eczeem. Dit kan de huid om de lippen heen ook aantasten.

Wat je kunt doen

Door allerlei invloeden kun je last krijgen van droge lippen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om uitgedroogde lippen te voorkomen of te behandelen. Dit kun je als volgt doen:

Lipbalsem

Lipbalsem of lippenzalf maakt je lippen vettig en kan het vocht in de lippen gemakkelijker worden vastgehouden. Het beschermt de lippen tegen invloeden van buitenaf en sommige lipbalsems bevatten een zonbeschermingsfactor. Je kunt allerlei soorten gebruiken, zoals Labello, Purol, Carmex of pure vaseline. Er wordt nog wel eens beweerd dat lippenbalsem verslavend zou zijn of de huid aantast, maar dat is een fabeltje. Je kunt het gewoon het hele jaar door gebruiken. In geval van extreem schrale lippen kun je voor het slapengaan nog een beetje babyolie of uierzalf op je lippen smeren.

Hydratatie

De huid kan uitgedroogd zijn door allerlei invloeden van buitenaf. Om droge lippen tegen te gaan is het belangrijk dat je genoeg vocht drinkt gedurende de dag. Hydrateer je lippen van binnenuit. Drink veel water en gebruik daarbij een lipbalsem zodat het opgenomen vocht zoveel mogelijk wordt vastgehouden.

Velletjes verwijderen

De loshangende velletjes kunnen erg irritant zijn en sommige mensen hebben een grote neiging om ze eraf te willen trekken of bijten. Wil je ze op een goede manier weghalen, maak dan eerst je lippen vet met bijvoorbeeld vaseline en ga met een zachte tandenborstel over je lippen heen. Door velletjes eraf te trekken, kunnen er wondjes ontstaan, die uiteindelijk tot aften of een koortslip kunnen leiden.

Luchtvochtigheid in huis

Ook in huis kan de lucht te droog worden. In de winter breng je veel tijd binnen door. Om de luchtvochtigheid in huis te verhogen kun je bijvoorbeeld een luchtbevochtiger gebruiken. Een verwarmde huiskamer maakt de lucht droger. Zo kun je bijvoorbeeld waterbakjes aan de radiotoren hangen.

Vermijd alcohol en cafeïne

Cafeïnebevattende drankjes zoals koffie en gewone thee, maar ook alcoholbevattende drankjes kunnen invloed hebben op je lippen. Deze stoffen zorgen ervoor dat er vocht uit het lichaam onttrokken wordt, zodat de huid droger wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kom je af van droge schrale lippen?Iedereen heeft er weleens last van: Schrale en droge lippen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er van af?
Lipbalsems tegen droge en gescheurde lippenLipbalsems tegen droge en gescheurde lippenVeel mensen hebben last van droge of gescheurde lippen. Bij de een blijft het bij wat losse velletjes, maar bij de ander…
Lippen om te zoenen tijdens de herfst en winterLippen om te zoenen tijdens de herfst en winterTijdens de herfst en winter hebben onze lippen meer aandacht en verzorging nodig. Mooie lippen zijn vol van vorm, hebben…
Droge of gebarsten lippenGebarsten of droge lippen zijn heel vervelend. Met name nu het weer wat kouder wordt krijgen veel mensen er last van. Ho…
Droge lippen/gesprongen lippen - oplossingenDroge lippen/gesprongen lippen - oplossingenNormaal heeft de huid zestien verschillende huidlagen; lippen hebben er echter maar vier. Daardoor zijn ze gevoeliger vo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • http://www.huidinfo.nl/drogelippen.html
  • www.salusi.nl/5-tips-om-gesprongen-en-droge-lippen-te-voorkomen-en-te-genezen

Reageer op het artikel "Droge lippen: wat kun je hieraan doen?"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 01-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!