InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een hoge bloedsuikerspiegel omlaag krijgen

Een hoge bloedsuikerspiegel omlaag krijgen

Een hoge bloedsuikerspiegel omlaag krijgen Lees hier alles over hoe je een hoge bloedsuikerspiegel omlaag kunt krijgen. Hier kun je vinden wat je het beste kunt eten en wat je het beste kunt doen als je last hebt van een hoge bloedsuikerwaarde.

Sommige mensen hebben last van een hoge bloedsuikerspiegel.
Als u lijdt aan een hoge bloedsuikerspiegel, dan heeft u meer kans op ziektes, infecties, bloedproppen en het onvermogen van snij wonden en andere wonden om te helen. Een hoog suikergehalte in het bloed kan ook leiden tot aandoeningen zoals diabetes. Gelukkig zijn er enkele stappen die u kunt nemen om een lagere bloedsuikerspiegel te krijgen. Want een hoge bloedsuikerspiegel kan erg vervelend zijn.

Sporten en bewegen

Een gemakkelijke manier om uw bloedsuikerspiegel laag te houden is door regelmatig te sporten of bewegen. Hierdoor blijft u langer fit en gezond. Regelmatige lichaamsbeweging helpt niet alleen om een lagere bloedsuikerspiegel te krijgen, maar helpt ook tegen eventuele infecties. Sporten en regelmatige lichaamsbeweging kunnen ook helpen tegen problemen met uw bloeddruk. Sporten helpt ook om uw lichaamsgewicht onder controle te houden en verlaagt uw cholesterolgehalte. U hoeft niet gelijk uren lang te gaan sporten. Dertig minuten lichaamsbeweging per dag, zelfs lopen, zal bijdragen tot een lagere bloedsuikerspiegel. Wandelen naar de winkel in plaats van de auto te gebruiken is alles wat u hoeft te doen om de broodnodige lichaamsbeweging te krijgen. Eventuele extra oefeningen, zoals trainen in een sportschool, kunt u het beste bespreken met een arts als u een onregelmatige bloedsuikerspiegel heeft.

Voeding

Het voedsel dat u eet speelt ook een rol in het streven naar de lagere bloedsuikerspiegels. Snel verteerbaar voedsel komt gemakkelijk en snel in het lichaam waar het direct in glucose omgezet wordt. Hierdoor wordt het voor de alvleesklier zwaarder om de hoeveelheid insuline in uw lichaam op peil te houden. Voedingsmiddelen die kunnen helpen om een lagere bloedsuikerspiegel te krijgen zijn groenten zoals peren, appels en sinaasappels. Ook kunt u denken aan bijvoorbeeld havermout, pinda's, bonen, erwten, muesli en zijn alle andere gezonde voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen die veel glucose bevatten zijn aardappelen, rijst en wit brood. Onderzoek heeft aangetoond dat aardappelen en wit brood zeer snel door het lichaam omgezet kunnen worden in glucose. In feite zijn zij sneller omgezet dan een chocolade reep zou zijn. Fastfood moet altijd worden vermeden. Het vet- en suikergehalte in de meeste fastfood is zeer hoog. Ga dus altijd op zoek naar een gezondere optie. Veel verpakkingen van voedingsmiddelen bevatten tegenwoordig informatie over de hoeveelheid suiker het soort ingrediënten en de inhoud. De meeste restaurants en zelfs fastfood restaurants serveren ook gezondere maaltijd opties, zoals salades of visgerechten. Dus dit houdt in dat je er alsnog voor kunt kiezen om zo nu en dan bij een fastfood restaurant te gaan eten

Drinken en bloedsuiker

Het drinken van veel water is een andere manier om lagere waardes van de bloedsuikerspiegel te krijgen. Het drinken van minstens acht glazen water per dag helpt ook schadelijke toxines uit het lichaam te spoelen en te helpen met gewichtsverlies. Ook houdt voldoende water de huid gezond. Recent onderzoek heeft aangetoond dat bepaalde kruiden kunnen zorgen voor een lagere bloedsuikerspiegel. Van het gebruik van ginseng na de maaltijd is aangetoond dat het werkt voor het verlagen van de bloedsuikerspiegel. Andere nuttige kruiden zijn duizendblad, kaneel, en zoethout extract. Dus het is erg belangrijk om voldoende te blijven eten en drinken en gezond te leven.
© 2010 - 2014 Bastiaan271, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Suikerziekte - DiabetesSuikerziekte - DiabetesSuikerziekte. Een veel voorkomende ziekte in Nederland. Niet alleen oudere mensen hebben er mee te maken, maar ook bij d…
Suikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Zwangerschap en diabetesZwangerschap en diabetesGefeliciteerd je bent zwanger! In eerste instantie een roze of blauwe wolk waar je op zit. Maar na de 24e week van je zw…
Bloedonderzoek bij zwangerschap: wat wordt er onderzocht?Bloedonderzoek bij zwangerschap: wat wordt er onderzocht?Ben je net in verwachting, dan ga je rond de 12e week van je zwangerschap voor het eerst naar de verloskundige of gynaec…
Diabetes: leefstijladviezen, voedingDiabetes: leefstijladviezen, voedingIn Nederland is er van 750.000 mensen bekend dat ze diabetes hebben en jaarlijks komen er ongeveer 70.000 bij. Om de dia…

Reageer op het artikel "Een hoge bloedsuikerspiegel omlaag krijgen"

Reacties

Jan Koelemeijer, 01-11-2013 11:01 #11
Ben 82 jaar, 1 hoe houd ik mijn bloedspiegel laag? 2 Hoe verlaag ii mijn bloedspiegel?

Ron Siemons, 02-09-2013 04:29 #10
Waardeloos verhaal ik zit met ruim 20 en ik lees nergens of ik moet bij spuiten of een extra metformine nemen, nee sporten heee ik ben al 4 dagen ziek ik haal amper adem, ik woon in het buitenland en spreek de taal niet, eenvoudige vraag leek mij maar de antwoorden zijn niet wat er bedoeld wordt.

Van Poucke, 17-08-2013 18:50 #9
Muesli? Dat zijn suikerbommen! En doe dan daar nog eens wat melk bovenop, dubbel prijs. Ik heb het niet over havermout zonder toevoegsels.
En nog wat groenten zoals sinaasappels.
De salades in een fastfood zijn zo mogelijk nog slechter dan hun hamburgers. Niks fastfood restaurant als je lijf je lief is. Het is niet omdat het salade heet dat het niet stijf staat van vet en suiker. Tenzij je het zelf maakt, natuurlijk.
Zoethout is héél erg bevorderlijk voor een hoge bloeddruk, wat een diabetes patiënt best kan missen.

Interessant artikel? pff, niet volgens mij - staat bol van slechte adviezen en wat algemeenheden die iedereen weet.

Schoenmakers, 24-07-2013 23:12 #8
Hoe krijg ik 's avonds om 23.15 mijn suiker omlaag? Hij was 24,3 wie weet raad voor mij? mijn leeftijd is 67 jaar.

Irene, 19-03-2013 10:36 #7
Een vraag over bovengenoemd stukje. Ik vind het een duidelijk verhaal en ben op zoek naar tips om mijn glucose naar beneden te krijgen. In het stukje staat; bij hoge bloedsuiker moet je oa sinaasappels eten. Daar zitten toch juist veel fruitsuikers in in vergelijking met ander fruit? Mijn diabetische kennis eet juist sinaasappels bij een hypo. Wat is waar? Is Molkosan een goed middel tegen hoge bl suiker? Ik ben zomers gek op galiameloen, is dat een goede keuze? Bedankt alvast.
Gr Irene

Angels, 16-02-2013 17:03 #6
Ik heb regelmatig veel te hoge bloedsuikers.
Ik blijf maar bij spuiten, dus meer insuline ben ook al 10 kg. aangekomen de afgelopen 6 weken. Ben al sinds eind oktober verkouden griep en dit is iets wat elk jaar terug komt om de zelfde tijd van het jaar. Er word nies gevonden in mijn bloed van ontstekingen, Ra Ra Ra wat heb ik?

Kan iemand mij misschien een verklaring geven of tips?

gr.Angels

Ari, 12-07-2012 21:33 #5
Deze site is zeker duidelijk! Echter vind ik verschillende uitspraken hieronder van anderen nergens op slaan. Iemand die zegt te wankelen door lopen (waarschijnlijk wankelen bij een te lage suiker door beweging want na het eten gaat het over) en die later in zijn zin zegt dat je door beweging geen lagere glucose waardes kan krijgen neem je toch zeker niet serieus… Iemand met een gemiddelde tussen de 5 en de 6 moet ook niet zeuren.
Het bovenstaande artikel is zeker wel van toepassing op mensen met type 1 diabetes, zoals ik zelf. Wanneer ik naar de sportschool ga en echt train, niet een beetje wandelen of een half uurtje baantjes trekken, maar 30 minuten crosstrainer (70RPM) en hierna 60 minuten krachttraining met gewichten rond eigen lichaamsgewicht en hoger hoef ik nauwelijks tot geen insuline te spuiten voor de maaltijd die ik hiervoor genuttigd heb. Waarom niet? Omdat je door het bewegen koolhydraten verbrant, die je hiervoor gegeten heb en waar je normaalgesproken voor moet spuiten.

Dusja, beweging heeft invloed op het glucosegehalte.

Jan Bonthuis, 26-10-2010 10:32 #4
Ik vond het een duidelijk stukje informatie over een hoge bloedsuikerspiegel. Onder het hoofdstuk "Voeding" vond ik de volgende zin: Voedingsmiddelen die kunnen helpen om een lagere bloedsuikerspiegel te krijgen zijn groenten zoals peren, appels en sinaasappels. Moet ik nu spruitjes en bloemkool als fruit gaan zien? ;-) Voor de rest mijn complimenten over jullie duidelijke site!

Marco, 10-05-2010 08:53 #3
Ik heb ook een te hoge bloedsuiker type 2, ik zat ongv op 13,5 ik moet elk ochtend 1 tablet nemen voor/tijdens ontbijt. Maar nog toen ik het niet wist dat ik dat had bewoog ik vaak, liep of fietste ik samen met m'n vriendin naar de stad of winkel. Nou in de stad moet je meestal vaak verder lopen dus, na een half uurtje begon ik te wankelen hoor, zig zaggen, ik trok zowat m'n vriendin mee. Maar als ik wat at voelde ik me weer wat beter. Dus wat ik hier leest vind ik onzin dat je door in beweging blijven dat je suiker weer daalt - dat is ook wat ik bij Frans leest. Wordt alleen maar moe van. Vandaag moet ik weer laten controleren of ik verder moet slikken of misschien wel 2 x per dag en wie weet moet ik gaanl spuiten. Groetjes iedereen en succes.

Radha Chancy, 08-04-2010 08:19 #2
Ikheb ook last van hoge bloedsuikerspiegel. Ik probeer het laag te krijgen maar het lukt mij niet.
Ik ben op vakantie geweest en vanaf ik terug ben is het al 2 weken tussen de 11.5 en 15.5.
Ik vind het erg hoog omdat mijn suiker meestal op 7 of 8.0 was.

Frans Looijkens, 30-01-2010 08:54 #1
Om door extra bewegen om de bloedsuikerwaarde omlaag te brengen plaats ik mijn vraagtekens.
Ik heb zelf db 2 en meet dagelijks mijn glucose waarde. Deze is altijd gemiddeld rond de 5,3 geweest.
Ik sport gemiddeld 2x per week (zwemmen). Op aanwijzing van de arts ben ik nu ook een ander beweegprogramma gaan doen, gemiddeld ook 2x per week. Sindsdien loopt de gemiddelde glucosewaarde echter op tot gemiddeld 5,8. Stop ik met dit extra sporten daalt hij vrij snel weer naar gemiddeld 5,3. Dus (extra) bewegen is niet altijd heilig.

Infoteur: Bastiaan271
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!