InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diabetes: leefstijladviezen en voeding

Diabetes: leefstijladviezen en voeding

Diabetes: leefstijladviezen en voeding In Nederland is er van 750.000 mensen bekend dat ze diabetes hebben en jaarlijks komen er ongeveer 70.000 bij. Om de diabetes beheersbaar te houden is het verstandig om je aan gezonde voeding te houden, veel te bewegen, je gewicht op peil te houden en met medicijnen de bloedsuiker in het bloed op een goed niveau te houden. Als de bloedsuikerspiegel redelijk normaal blijft, is de kans op latere complicaties minder groot. Er zijn hulpmiddelen om thuis zelf de bloedsuiker waarde te bepalen.

Oorzaken voor krijgen van diabetes

Naar de oorzaken van diabetes wordt nog veel onderzoek gedaan. Waarom de een wel en de ander geen diabetes krijgt is niet helemaal duidelijk. De ziekte is niet erfelijk, maar de aanleg ervoor wel. Wie een ouder heeft met diabetes heeft zelf grotere kans om diabetes te ontwikkelen. Factoren die van invloed kunnen zijn met het krijgen van diabetes liggen op het vlak van voeding en bewegen of door een virusinfectie op jonge leeftijd, die het immuunsysteem uit balans haalt.

Leven met diabetes

Wie te horen krijgt dat hij diabetes heeft, heeft veel te verwerken. Het is een ziekte die nooit meer overgaat ( behalve eventueel zwangerschapsdiabetes). Vanaf dat moment gaat het een belangrijke plek in je leven innemen. Korte termijn klachten moeten worden aangepakt, zoals een te hoog of te laag glucosegehalte. Maar er kunnen ook complicaties ontstaan op langere termijn. Door het bloedsuikerpeil zo stabiel mogelijk te houden en gezond te leven maak je de kans op complicaties kleiner. Complicaties die kunnen optreden kunnen o.a. te maken hebben met;
  • Nierproblemen
  • Problemen met de ogen
  • Voet ontstekingen

Voeding bij diabetes

Vroeger werden mensen met diabetes op een streng dieet gezet. Tegenwoordig is dat gelukkig niet meer van toepassing. De voeding moet gezond zijn en dat geldt eigenlijk voor iedereen, diabetes of niet. Dingen waar je op moet letten:
  • Regelmatig eten, door de maaltijden goed over de dag te verdelen. Het overslaan van maaltijden is niet goed. Sommige diabetes patiënten zullen nog tussenmaaltijden nodig kunnen hebben.
  • Voldoende voedingsvezels eten. Dit zit o.a. in groenten, fruit, peulvruchten, bruin brood, rauwkost.
  • Beperk de inname van suiker, vet, zout. Doe in koffie of thee geen suiker, maar zoetstoffen.
  • Drink niet veel alcohol. Alcohol verlaagt de bloedsuiker spiegel in het bloed en geeft dus een verhoogde kans op het krijgen van een hypo. Ook overgewicht en verhoogd cholesterol zijn redenen om niet veel alcohol te drinken.
  • Eet matige hoeveelheden.

Leefstijladviezen bij diabetes ( en om diabetes zoveel mogelijk te voorkomen)

  • Let op je gewicht, zorg dat je een veilig gewicht aanhoudt.
  • Beweeg dagelijks voldoende, het is goed om per dag minimaal een half uur zodanig te bewegen, dat je hart en longen wat harder moeten werken.
  • Begin niet met roken of stop met roken.
  • Houdt de bloedsuiker zo stabiel mogelijk, meet regelmatig je bloedsuikerpeil.
  • Als je diabetes hebt is het aan te raden om dagelijks je voeten te controleren. De doorstroming van de aders wordt vaak minder goed en wondjes kunnen snel tot ontstekingen leiden.
  • Laat je regelmatig controleren door de huisarts of de internist ( afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden).
  • Bij diabetes is de kans op een verhoogd cholesterol en hoge bloeddruk aanwezig. Laat dit dus regelmatig controleren en zo nodig zal de huisarts medicijnen voorschrijven.
  • Laat de ogen regelmatig controleren. Bij diabetes kunnen netvlies problemen ontstaan, zelf merk je hier in eerste instantie nog niet veel van.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diabetes herkennenDiabetes herkennenHoe herken je diabetes? Diabetes type 1 en type 2, oftewel suikerziekte. Deze ziekte komt bij 1 op de 20 tot 25 mensen v…
Suikerziekte: Heb ik diabetes?Suikerziekte: Heb ik diabetes?Diabetes, ook wel suikerziekte, komt steeds vaker voor. In Nederland hebben een miljoen mensen diabetes; minstens een kw…
De symptomen van diabetesDe symptomen van diabetesDiabetes is een veel voorkomende ziekte. Door de syptomen te herkennen kun je tijdige vaststellen of je diabetes hebt. E…
Bronnen en referenties
  • Informatiefolder Kring apotheek
  • Tijdschrift Leef!

Reageer op het artikel "Diabetes: leefstijladviezen en voeding"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!