InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diabetes type 2: oorzaak, verschijnselen, behandeling

Diabetes type 2: oorzaak, verschijnselen, behandeling

Diabetes type 2: oorzaak, verschijnselen, behandeling Diabetes is een stofwisselingsziekte die niet te genezen is. De ziekte kan ingrijpende gevolgen hebben voor je leven. Bij diabetes 2 wordt de bloedglucosespiegel te hoog doordat de alvleesklier te weinig insuline aanmaakt, of doordat de cellen niet meer voldoende glucose op kunnen nemen. Steeds meer jonge mensen ontwikkelen diabetes 2, door te weinig beweging en slechte en te veel voeding. Als er diabetes 2 in de familie voorkomt, heb je extra kans om het ook te krijgen.

Hoe wordt glucose in het lichaam verwerkt?

Vanuit de dunne darm wordt glucose uit het voedsel in het bloed opgenomen, om de cellen van brandstof te voorzien. Om de cellen binnen te komen heeft glucose insuline nodig. Dit is een hormoon wat in de alvleesklier wordt gemaakt. Insuline zorgt er ook voor dat als er teveel glucose aanwezig is, dit in de lever wordt opgeslagen als reservevoorraad. De glucose spiegel schommelt hierdoor tussen de 4 en 7 mmol per liter.

Wat is diabetes type 2?

Bij Diabetes type 2 zijn er twee verschillende stoornissen mogelijk;
  • De eerste stoornis is dat de alvleesklier te weinig insuline maakt en te traag reageert op het stijgen van de bloedsuikerspiegel.
  • Bij de tweede stoornis zijn de cellen niet meer in staat om voldoende glucose op te nemen.

Gevolg van beide stoornissen is dat de bloedglucosespiegel te hoog wordt. Is deze hoger dan 10 mmol/liter, dan wordt de glucose via de nieren met grote hoeveelheden water afgevoerd naar de blaas. Wat je eraan merkt is dat je vaak moet plassen en dat je dorst krijgt.

Oorzaak diabetes 2

De precieze oorzaken zijn niet helemaal bekend. Een te hoog lichaamsgewicht kan insulineresistentie veroorzaken, maar het kan ook zijn dat het erfelijk is. Diabetes 2 is niet te genezen, maar je kunt het wel beheersbaar houden door gezond te leven, d.w.z. gezond eten, veel bewegen, niet roken, af vallen bij een te hoog gewicht, dit samen met medicijnen kan je leven zo normaal mogelijk houden.

Gezond eten

Met een juiste leefstijl kan diabetes type 2 beter onder controle worden gehouden. Er zijn goede kookboeken en leefstijlboeken met informatie en eetadviezen om diabetes type 2 zoveel mogelijk te voorkomen of beter onder controle te krijgen.

Directe gevolgen diabetes 2

Diabetes 2 wordt meestal niet direct ontdekt bij het ontstaan, het geeft klachten waarbij je niet direct aan een ziekte denkt. Enkele klachten bij diabetes 2 zijn;
  • Vermoeidheid
  • Lusteloosheid
  • Kortademigheid bij inspanning
  • Jeuk
  • Pijnlijke gewrichten en benen

Zodra bekend is dat je diabetes 2 hebt, is het zaak om de klachten niet erger te laten worden door gezond te leven en een behandeling met tabletten en/ of insuline te starten.

Lange termijn gevolgen diabetes 2

Als het glucosegehalte in het bloed regelmatig te hoog is, kan dit leiden tot ernstige gezondheidsproblemen aan;
  • Nieren
  • Voeten
  • Ogen
  • Hart- en bloedvaten
  • Zenuwstelsel
Wat je er dan aan merkt is dat je slechter kunt gaan zien, wondjes slechter genezen, de nieren minder goed werken en het gevoel in armen en benen kan verminderen.

Late complicaties zijn te vertragen of soms zelfs te voorkomen door te zorgen voor een goede regulatie van de bloedglucosespiegel, de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Hiervoor is het dus belangrijk om je regelmatig te laten controleren door de huisarts, internist of diabetesverpleegkundige.

Hyper

Als het glucose gehalte boven de 10 mmol/l is heeft u een hyper. Kenmerken van een hyper zijn;
  • Veel plassen
  • Dorst
  • Vermoeidheid
  • Droge tong
  • Braken; zodra u gaat braken ten gevolge van een hyper moet er een arts gewaarschuwd worden. Het lichaam kan ernstig ontregelt raken en uiteindelijk zelfs in een coma raken.

Hypo

Bij een glucosegehalte onder de 4 mmol/ liter is er sprake van een hypo. Kenmerken zijn;
  • Zweten
  • Trillen
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Concentratieverlies
  • Vermoeidheid
  • Wisselingen in humeur
  • Verwardheid, buiten bewustzijn raken; er is sprake van een ernstige hypo. Er moet een arts worden gewaarschuwd of er moet glucagon gespoten worden. Dit is een stof die zorgt voor een snelle verhoging van glucose in het bloed.

Mogelijke oorzaken hypo of hyper

  • Niet de juiste hoeveelheid insuline spuiten
  • Te diep of ondiep spuiten van insuline
  • Teveel op dezelfde plek spuiten
  • Veranderd eetpatroon
  • Alcohol consumptie
  • Bij ziekte
  • Zwangerschap of ongesteldheid
  • Zware lichamelijke inspanning
  • Stress
  • Teveel of te weinig eten / drinken

Bloedsuiker controle

Regelmatig controleren van de bloedsuiker is aan te raden. Grote schommelingen in het glucosegehalte van het bloed kunnen op de lange termijn voor problemen zorgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diabetes herkennenDiabetes herkennenHoe herken je diabetes? Diabetes type 1 en type 2, oftewel suikerziekte. Deze ziekte komt bij 1 op de 20 tot 25 mensen v…
Alles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussenAlles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussenEr bestaat nog veel onduidelijkheid over diabetes, in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd. Hier lees je wat het ve…
De symptomen van diabetesDe symptomen van diabetesDiabetes is een veel voorkomende ziekte. Door de syptomen te herkennen kun je tijdige vaststellen of je diabetes hebt. E…

Reageer op het artikel "Diabetes type 2: oorzaak, verschijnselen, behandeling"

Reacties

Humbatiki, 20-10-2017 16:17 #3
Vreemd dat er niks wordt gezegd hier over het laten van dierlijk voedsel. Uit verschillende studies is gebleken dat een plantaardig dieet de kansen op suikerziekte aanzienlijk vermindert (ook al "zit het in de familie"), en het zelfs de symptomen kan verminderen of en ja zelfs gedeeltelijk genezen. Het zijn die vetstoffen in bijvoorbeeld kaas, vlees, melk die zich vastzetten op de aderen, waardoor suiker niet meer kan opgenomen en afgebroken worden. Hierdoor stijgt het suikerniveau in je bloed, en moet je bijvoorbeeld insuline spuiten.
Als je plantaardig eet heb je al die vetstoffen die je nu binnen neemt, en die je absoluut niet nodig hebt, al kunnen elimineren.
Het enige wat je extra moet doen, is B12 supplement nemen. Buiten dat zit alles in plantaardige voeding.
B12 wordt ook niet aangemaakt door dieren, maar dit zijn bacteriën die in de natuur leven en die de dieren bij hun voedsel mee binnen krijgen. Doordat je dierlijke producten eet, eet je zo ook B12 (en alle andere ongezonde stoffen die in dierlijke voeding zitten).
Ik hoop je hierbij een beetje geholpen te hebben

Peter Jasper, 22-04-2014 13:11 #2
Ik heb diabetes II en last van jeuk en uitslag op armen en benen. Het zijn allemaal kleine bultjes die een vocht afscheiden. Dit vocht droogt op en worden kleine korstjes. De huid voelt aan als grof schuurpapier. Woon in Spanje. Wat kan ik hier tegen doen?

Gilda Leeuws, 28-01-2013 11:53 #1
Ik zoek eigenlijk wat ik niet mag eten bij diabetes2.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 06-04-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezond leven
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!