InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spier

Wat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spier

Wat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spier Gescheurde en verrekte spieren komen vaak voor, je kunt er zelf veel aan doen. Warmte, compressen en fysiotherapie zijn net als arnica crème enkele goede oplossingen.

Een gescheurde spier is pijnlijk. Meestal is er schade aan de spier die wordt veroorzaakt wanneer spiervezels zijn gescheurd. Gescheurde spieren worden meestal veroorzaakt door het verrichten van lichamelijke activiteit zonder eerst een goede warming-up gedaan te hebben. Een scheurtje in een spier kan ook optreden wanneer een persoon onverwachts iets doet dat vermoeiend is voor de spieren. Een gescheurde spier is meestal niet ernstig maar wel pijnlijk,

De meest verrekte spier

Hoewel elke spier kan scheuren is de hamstring de meest gescheurde spier. De hamstring loopt langs de achterkant van het bovenbeen van het kniegewricht tot op de billen. Ongeacht waar de blessure zich bevindt, leidt een scheurtje tot ernstige pijn die steeds erger wordt. Het kan ook een paar dagen gekneusd zijn nadat de schade optreedt. Bij een gescheurde hamstring is het raadzaam om de huisarts te bezoeken.

Symptomen van een gescheurde spier

  • Een plotselinge scherpe pijn aan de spier
  • Pijn bij het rekken van de spier ( bijvoorbeeld strekken van de knie)
  • Pijn bij het gebruiken van de spier
  • Zwelling en blauwe plekken

Genezen van een verrekte of gescheurde spier

Hoewel er niets aan gedaan kan worden om een verrekte of gescheurde spier sneller te genezen zijn er verschillende manieren om de pijn te verminderen en de functie te verbeteren. De eerste stap is om onmiddellijk na het verrekken of scheuren van de spier, ijs of een koud kompres aan te brengen. Dit zal helpen om de zwelling en dus de pijn te verminderen. Vervolgens moet de verrekte of gescheurde spier worden verpakt in een elastisch verband om de spier te ontzien. Dit kun je kopen bij de drogist.

Het gebruik van arnica crème bij een gescheurde of verrekte spier

Wrijf arnica crème op het pijnlijke gebied. Arnica is een homeopathisch middel voor een verrekte spier. Deze crème is veilig voor mensen van alle leeftijden en trekt snel in de huid. Het wordt veel gebruikt voor het verlichten van spieren die zijn verrekt of gescheurd zijn. Stretchen kan ook een oplossing zijn om de pijn te verzachten en de genezing goed te laten verlopen. Maar stretchen kan ook de schade verergeren als het te snel gedaan wordt. Stretch in elk geval niet verder dan het punt waarop het pijn begint te doen.

Warmte bij spierpijn

Een warm bad kan er voor zorgen dat de verrekte spier ontspant, de doorbloeding verbeterd en de pijn verminderd. Mocht u geen bad hebben kunt u er ook voor kiezen om een warme balsem of een warme douche te nemen.

Fysiotherapie

Fysiotherapie kan het genezingsproces ook te goede komen. Vaak is een fysiotherapeut om vast te stellen welke spier er beschadigd is en wat je hier het beste aan kunt doen. Een fysiotherapeut kan je ook helpen om je houding te verbeteren om er voor te zorgen dat je dezelfde blessure niet zo snel weer krijgt. Meestal zul je enkele keren langs moeten gaan om de behandeling een goede kans van slagen te geven. In veel gevallen wordt dit door de zorgverzekeraar betaald.
© 2010 - 2016 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Arnica verlicht kneuzingen en verstuikingenArnica verlicht kneuzingen en verstuikingenArnica, de normale naam voor de plant (Arnica Montana) is een geneeskrachtig kruid dat reeds honderden jaren gebruikt wo…
Homeopathisch middel Arniflor werktHomeopathisch middel Arniflor werktArniflor, Arnica, ze horen in uw huisapotheek thuis. U kunt niet zonder. Arnica is een homeopathisch wondermiddel voor d…
Zweepslag, oorzaken, symptomen en behandelingZweepslag wordt ook wel coup de fouet of spierruptuur. Zweepslag is een scheur in de spier. De scheur kan variëren van e…
Gescheurde spier (spierruptuur), oorzaak en behandelingGescheurde spier (spierruptuur), oorzaak en behandelingEen gescheurde spier kan ontstaan door een te korte warming-up, cooling-down of te snel of te hard trainen. Vaak zien we…
Plantaardig homeopathisch middel: Anacardium/ArnicaPlantaardig homeopathisch middel: Anacardium/ArnicaIn de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt…

Reageer op het artikel "Wat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spier"

Reacties

De Schaafsma, 04-11-2016 00:44 #13
Ik heb heel veel last van mijn boven been. Het is net of hij in brand staat. Het trekt door naar mijn heup en lies en naar mijn bil aan een kant rechts.

Jj van Keulen, 24-09-2016 09:54 #12
Ik wil graag weten hoe lang het evt. gaat duren. Waarschijnlijk heb ik een gescheurde spier in mijn boven been, ben er mee naar de huisarts gegaan maar die deed heel vaag. Ik heb veel pijn en kan niet op dat been staan of lopen.

Mandy, 23-09-2016 18:46 #11
27 juni is mijn baarmoeder verwijderd. De volgende dag opnieuw operatie vanwege zware bloedingen. Na ontslag ging alles goed. Na een week of 3 kreeg ik onhoudbare pijn in mijn rechter onderbuik. Destijds werd er op een echo gezien dat mijn buikspier gescheurd was en mijn darm en een stukje doorheen kwam. Echter de ct scan liet dit niet zien dus weg diagnose en werd gezegd een hematoom. Afgelopen woensdag heb ik weer een echo laten maken omdat de pijn zo hevig is in mijn rechter onderbuik. Ja hoor: gescheurde buikspier met een stukje darm erdoorheen. Nu komt het. Er is mij gezegd, door de assistente van de huisarts dat het helemaal niet ernstig is want er is geen uitstulping. 6 weken niet tillen, bewegen, maar ook rust nemen(?). Ik stelde zelf ibuprofen voor. Vond ze een goed idee. En ze zei ook dat het herstel wel een jaar zou duren. Nu weet ik niet of ze de spier bedoelt of de 2 zware buikoperaties. Hier lig ik nog steeds op een ziekenhuisbed in de woonkamer te creperen van de pijn met een gescheurde buikspier die afgedaan wordt als een griepje. Wat moet ik doen?

Ben, 12-03-2016 11:37 #10
Ben aan het herstellen van een spierscheur van 5cm in hamstring, ben al enkel weken naar de kini aan het gaan
en vind dat het proces heel traag loopt, is dit normaal, soms voel ik één of twee dagen na de behandeling kleine steken
op de plaats die pijn doen bij het wandelen, is de spier dan terug aan het scheuren of is dit een overbelasting.?
ik durf nu niet verder te doen met mijn oefening, bang om terug naar af te gaan.

Bep, 06-01-2016 15:16 #9
Wat kan ik doen aan een gescheurde spier. De fysio zegt dat er weinig aan gedaan kan worden. Ja oefenen, maar wat schiet dat dan op.

Jojo, 08-10-2015 15:24 #8
Ik heb al 8 maanden last van mijn knie. Nu ben ik vannochtend naar de osteopaat geweest, die zei dat mijn spier in mn knie klem zit, beschadigd is. Dit komt door een botsing tijdens de hockey. Kan dit iets met deze tekst te maken hebben. Is dit dan mijn hamstring?

Kramer, 08-05-2014 14:30 #7
Ik heb een gescheurde spier in mijn rechterarm, bovenaan. Wat kan ik hier tegen doen?

Pardoel, 11-07-2013 12:27 #6
Ik heb een zweepslag zei de arts. kan ik over een week op reis naar Lourdes? dat is 2 dagen in de bus met om de 3 uur even stoppen.

Kimberley Pex, 03-04-2013 16:55 #5
Misschien 'n vreemde vraag op deze site, maar is 'n stomabreuk ook 'n gescheurde spier? De griep van 2013 had mij ook flink te pakken (heb sinds 20 jaar geen griep meer gehad, maar deze heeft volgens mij iedereen geveld), en ik heb me letterlijk 'n breuk gehoest. God, wat deed m'n buik pijn, bij iedere hoestbui-en daarna ook nog wekenlang. Langzaam weer aan 't herstellen, zoals altijd, wel nog 'n stomaprolapsoperatie voor de boeg. Hoelang duurt 't voordat buikspieren weer genezen zijn?

Mohamed, 04-02-2013 06:31 #4
Vraagje
Wat kan ik het beste doen, ik heb nu al 2 maanden pijn aan me hamstring elke keer als ik me rechter been gebruik krijg ik bij dezelfde plek pijn net onderkant van mijn bil.
Wat kan ik het beste doen?

Rosa Louwe, 24-05-2012 11:17 #3
Goede morgen, gisteren met tennis mijn hamstring geblesseerd. Waarom wordt er verschillend over het koele of warmte behandeling gesproken?
Groet Rosa

Mariek, 26-03-2011 18:19 #2
Ik wou even vragen: ik heb gevoetbald en daardoor heb ik waarschijnlijk… ik weet het niet zeker, met kuit gescheurd. Moet je dan dat verband er om heen doen? of hoef je eigenlijk alleen maar te rusten en dat het dan vanzelf weer goed komt?

Esther, 29-08-2010 11:57 #1
Ik wil even zeggen dat mij gister in het ziekenhuis is verteld dat je juist helemaal niet moet stretchen of rekken, zo scheurt de scheur namelijk alleen maar verder! Niet doen dus!

Infoteur: Bastiaan271
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!