InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Arnica: gezondheidsvoordelen, toepassingen en bijwerkingen

Arnica: gezondheidsvoordelen, toepassingen en bijwerkingen

Arnica: gezondheidsvoordelen, toepassingen en bijwerkingen De veelzijdige geneeskrachtige plant Arnica (voluit 'arnica montana' en ook bekend als valkruid of wolverlei), kent veel gezondheidsvoordelen. Arnica helpt onder meer bij kneuzingen, ontsteking van het slijmvlies van de mond en keel, steenpuisten, zonnebrand en insectenbeten. Reumatische spier- en gewrichtsklachten kunnen ook goed worden behandeld met arnicazalf. De medicinale plant mag alleen uitwendig worden toegepast. De genezende krachten van arnica zijn bekend sinds het begin van de 16e eeuw.
Verspreiding arnica in Europa / Bron: Own product Abalg suggest by : fr:Arnica montana, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Verspreiding arnica in Europa / Bron: Own product Abalg suggest by : fr:Arnica montana, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Wat is arnica?

De plant

Arnica is een veelzijdige medicinale plant. Het is ook bekend onder de namen valkruid of wolverlei. Botanisch behoort het tot de tot de composietenfamilie (Asteraceae). Arnica is een bladverliezende, kruidachtige plant waarvan de gele bloemen een bijzonder aromatische geur hebben. De lengte van varieert tussen 20 en 60 centimeter en is afhankelijk van de variëteit en oorsprong De plant wordt gekenmerkt door een eenvoudige, vertakte stengel, die in het bezit is van een of twee paar bladeren. De bloemhoofdjes zijn 6–8 cm breed.

Voorkomen

Arnica komt voor in de bergachtige regio's van Europa, Siberië en Noord-Europa. Dat betekent dat je de plant aantreft in de Alpen, de Pyreneeën, op de Balkan en in het zuiden van Scandinavië. In Midden-Europa, waar de bloeiperiode duurt van mei tot augustus, valt de plant onder de natuurbeschermingswet. Het kan vooral gedijen op zure en kalkarme grond. Arnica voelt zich ook goed op brandplekken in het bos, evenals in valleien en hoogtes tot 2800 meter.

Gezondheidsvoordelen

De oude medicinale plant wordt toegepast verschillende aandoeningen en ziekten, zoals:

Arnica of valkruid / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhlers Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Arnica of valkruid / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhlers Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Alleen de bloemen worden voor medicinale doeleinden gebruikt. Ze bevatten sesquiterpeenlactonen (stoffen die van nature voorkomen in bepaalde soorten bloemen) van het helenanolide-type, flavonoïden, etherische olie (met thymol), fenolcarbonzuren en coumarines (antistollingsmiddelen). Deze ingrediënten hebben een ontstekingsremmend, desinfecterend en pijnstillend effect.

Toepassingen van arnica

Alle preparaten met arnica worden alleen uitwendig gebruikt en alleen op een niet-beschadigde huid. Er is arnicazalf, tinctuur, gel, crème, massageolie, mondwater en arnica-olie beschikbaar.

Ingrediënten, effecten en dosering

In de bloemen van arnica zijn de belangrijkste geneeskrachtige ingrediënten opgenomen: de sesquiterpeen lactonen. De sesquiterpeenlactonen omvatten bijvoorbeeld de esters van helenaline, die een bittere smaak geeft. Niet elke arnicaplant heeft echter dezelfde samenstelling van sesquiterpeenlactonen, omdat de hoeveelheid van deze ingrediënten afhankelijk is van de oorsprong van de plant. De bloemen van de Spaanse arnica bevatten bijvoorbeeld zeer weinig van dit actieve ingrediënt.
Andere waardevolle arnica-ingrediënten zijn flavonoïden, flavonolen, etherische oliën en triterpenen. De actieve ingrediënten arnicin en flavonoïden evenals de essentiële oliën zitten echter niet alleen in de bloemen, maar ook in andere delen van de plant. Niet te onderschatten is ook hun hoge gehalte aan vetzuren, polysachariden, kaneelzuren, cafeïnezuren en coumarines. De concentratie van cafeïnezuren hangt ook af van de hoogte van de plant.

De eigenaardigheid van arnica ligt in het feit dat het toepassingsbereik zeer breed is. Het wordt dus niet alleen gebruikt voor de behandeling van spier- en gewrichtsklachten. Zelfs met blauwe plekken, zwelling of aambeien kan je profiteren van de genezende kracht van deze plant. Arnica dankt zijn antiseptische effect aan flavonoïden en etherische oliën. De stof helenalin werkt goed voor het behandelen van blauwe plekken. Het heeft ook een ontstekingsremmend effect en voorkomt de vorming van zwelling.

Bij de productie van kruidenpreparaten worden de arnica-bloemen in verse of gedroogde vorm gebruikt.

Arnica / Bron: Thommybe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Arnica / Bron: Thommybe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Bijwerkingen

Permanent gebruik van arnica-bevattende producten kan huidirritatie en eczeem veroorzaken. Toepassing van arnica op een beschadigde huid kan huidontsteking veroorzaken met zwelling en blaarvorming.

Wanneer arnica-preparaten onjuist en/of te geconcentreerd worden aangebracht (zoals onverdunde tinctuur), dan kan je toxische huidreacties ontwikkelen met blaarvorming en afsterven van huidweefsel (necrose).

Wanneer arnica wordt ingenomen, kan het bijwerkingen veroorzaken zoals diarree, duizeligheid, neusbloedingen en hartritmestoornissen. Daarom mogen preparaten van de medicinale plant niet inwendig worden gebruikt. Homeopathische verdunningen zijn echter onschadelijk.

Waar je op moet letten

Je mag niet een groot gebied behandelen met onverdunde arnicatinctuur, omdat dit kan leiden tot huidontsteking met blaarvorming. Gebruik daarom altijd verdunde tincturen voor grotere delen van de huid. Insectenbeten kunnen echter worden behandeld met onverdunde tinctuur.

In geval van allergie voor composietenfamilie, moeten arnicapreparaten worden vermeden.

Voor het gebruik van de medicinale plant tijdens zwangerschap en borstvoeding en bij kinderen jonger dan twaalf jaar zijn er anno 2019 geen gegevens bekend met betrekking tot de veiligheid. Daarom wordt het gebruik ervan voor deze groepen afgeraden.

Vermijd het directe contact van arnica met de ogen en open wonden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Arnica verlicht kneuzingen en verstuikingenArnica verlicht kneuzingen en verstuikingenArnica, de normale naam voor de plant (Arnica Montana) is een geneeskrachtig kruid dat reeds honderden jaren gebruikt wo…
Homeopathisch middel Arniflor werktHomeopathisch middel Arniflor werktArniflor, Arnica, ze horen in uw huisapotheek thuis. U kunt niet zonder. Arnica is een homeopathisch wondermiddel voor d…
Plantaardig homeopathisch middel: Anacardium/ArnicaPlantaardig homeopathisch middel: Anacardium/ArnicaIn de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt…
Arnica of ValkruidArnica of ValkruidArnica montana L. is nu één van onze bekendste geneeskruiden. In de klassieke oudheid echter was Valkruid, die tot de fa…
Arnica, inhoudstoffen en werkingPlanten zijn niet alleen mooi, maar zijn ook ingenieuze fabriekjes, die allerlei chemische stoffen kunnen aanmaken voor…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Arnica: gezondheidsvoordelen, toepassingen en bijwerkingen"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 18-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kruidengeneeskunde
Medische informatie…
Schrijf mee!