InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Arnica verlicht kneuzingen en verstuikingen

Arnica verlicht kneuzingen en verstuikingen

Arnica verlicht kneuzingen en verstuikingen Arnica, de normale naam voor de plant (Arnica Montana) is een geneeskrachtig kruid dat reeds honderden jaren gebruikt wordt voor de genezing van lichte spierschade, zoals kneuzingen en verstuikingen. De plant is inheems in Europa. Volgens de legende werd de genezende werking van Arnica voor het eerst ontdekt door geitenherders die hun dieren zagen zoeken naar Arnica nadat ze waren gevallen of zich bezeerd hadden.

Gebruik van Arnica

Het is bekend dat Arnica al sinds het eind van de Middeleeuwen gebruikt wordt als geneesmiddel bij kneuzingen, botsingen, bij zwelling door botbreuk en spierschade door verrekkingen of overbelasting. Arnica wordt vooral gebruikt bij blessures die niet resulteren in open wonden of een beschadigde huid, omdat de Arnica de wond kan irriteren. Arnica crème kan worden gebruikt als hulp bij het herstel van een blessure, blauwe plekken of zwaar werk. Wanneer Arnica langdurig gebruikt wordt kan dit leiden tot irritatie. Arnica wordt meestal toegepast op verschillende wijzen. Arnica creme of Arnica gelei zijn de meest gebruikte vormen die direct op de kneuzing worden aangebracht. Ook wordt Arnica vaak in druppelvorm toegepast voor orale inname.

Eigenschappen van Arnica Creme.

Bron: Regenwolke0, PixabayBron: Regenwolke0, Pixabay
Arnica crème of ook wel Arnica gelei, bevat de werkzame stof sesquiterpeen lacton helanaline. Deze anti-inflammatoire stof reguleert het ontstekingsproces dat ontstaat wanneer het lichaam reageert op een beschadiging. Het immuunsysteem stimuleert de doorbloeding van het beschadigde weefsel om zo het herstel te bevorderen. Dit resulteert in onder meer een pijnlijke zwelling van het aangedane lichaamsdeel. Arnica crème ondersteund de doorbloeding, door het bloed snel naar de beschadiging te sturen, maar ook vervolgens weer snel er vandaan, zodat afvalstoffen, vergif en een overmaat aan (gestold) bloed zo snel mogelijk kunnen worden afgevoerd. Dit proces zorgt ervoor dat de zwelling afneemt, minder pijnlijk wordt en bovendien bevorderd het herstel van de weefsels.

Homeopathische Arnica Cream en Arnica gelei

Homeopatisch Arnica crème of gelei is een veilig te gebruiken hulpmiddel bij kneuzingen en kan veilig gebruikt worden zonder dat er interactie is met andere medicijnen die tegelijkertijd gebruikt worden. Homeopatische oplossingen en crèmes met Arnica verdunnen de opgeloste plant zodanig, tot meer dan 1000 maal, zodat het gebruik ervan volledig veilig is, terwijl de effectiviteit in de behandeling van blessures nauwelijks verminderd wordt.

Arnica Crème op kruidenbasis

Arnica crème op kruidenbasis is significant sterker dan homeopatische arnica crème. In deze vorm wordt Arnica vaak gebruikt in de fytotherapie (kruidengeneeskunde). Onverdunde Arnica crème is een zeer goede behandeling van kneuzingen, maar men dient wel rekening te houden met eventuele bijwerkingen. Omdat deze vorm van Arnica gebruik zoveel sterker is, kan gebruik ook een geïrriteerde huid tot gevolg hebben. Plantaardige Arnica crèmes worden meestal vervaardigd met vers gemaakte Arnica tinctuur (Arnica opgelost in alcohol).

Overwegingen bij gebruik

Gebruik Arnica bij voorkeur niet samen met voedsel, maar bij voorkeur een half uur vóór de maaltijd. Arnica crème, zowel de homeopatische als die op kruidenbasis kan het herstelproces van een weefselbeschadiging aanzienlijk versnellen. In homeopatische vorm is Arnica mild en veilig en zou in geen enkele EHBO doos mogen ontbreken voor de behandeling van lichte kneuzingen en blauwe plekken. Arnica op kruidenbasis is een zeer sterk genezend middel en kan worden samengesteld op basis van wilde of in de tuin gekweekte Arnica. Let bij deze laatste vorm er wel op dat de Arnica niet leidt tot irritaties en gebruik het niet op een beschadigde huid. Stop de behandeling onmiddellijk wanneer er huiduitslag dreigt te ontstaan.

Vergoeding bij gebruik

Arnica is een zelfhulpgeneesmiddel. De meeste zelfhulpgeneesmiddelen worden niet vergoed door de verzekeraar.

Lees verder

© 2011 - 2019 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/5895/Arnica_D6_A.Vogel_
  • Afbeelding bron 1: Regenwolke0, Pixabay

Reageer op het artikel "Arnica verlicht kneuzingen en verstuikingen"

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 18-12-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!