InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige kruiden bij kneuzingen

Geneeskrachtige kruiden bij kneuzingen

Geneeskrachtige kruiden bij kneuzingen Bij een kneuzing is het weefsel onder de huid beschadigd door hard contact met een stomp voorwerp. Vaak gebeurt dit tijdens het sporten of door een val. Bij een kneuzing is het belangrijk rust te houden en de gekneusde plek te koelen. Ook kan het omhoog houden van de gekneusde plek helpen. Een kneuzing kan alleen op natuurlijke wijze genezen. Wel kun je pijnstillers nemen. Dit kunnen reguliere pijnstillers zijn of huismiddeltjes gemaakt van kruiden, zoals arnica en smeerwortel.

Kneuzing: wat eerst?

Bij een kneuzing is het belangrijk de plek meteen te koelen. Dit vermindert de pijn en gaat de zwelling tegen. Verder moet je de plek zoveel mogelijk rust geven. Om het genezen te bespoedigen kun je het lichaamsdeel ook omhoog houden.

Wat kun je ertegen doen?

Tegen een kneuzing is niet veel te doen. Een dokter kan je pijnstillers voorschrijven of je kunt zelf iets maken van kruiden die pijnstillend werken. Het voordeel is dat deze ook de spieren helpen ontspannen. Kruiden die geschikt zijn voor toepassing bij kneuzingen zijn arnica en smeerwortel.
Let op: Door het gebruik van enige vorm van pijnstiller zul je waarschijnlijk het gekneusde lichaamsdeel meer gebruiken. Dit kan het proces van genezen vertragen.

Arnica of valkruid / Bron: 20100, Wikimedia Commons (Publiek domein)Arnica of valkruid / Bron: 20100, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Arnica (Arnica montana)

Arnica wordt ook wel valkruid of wolverlei genoemd. De geelgekleurde bloesem kan als geneesmiddel worden gebruikt. Het bevat etherische oliën die de wondgenezing bevorderen. Het precieze effect op kneuzingen is niet bekend, maar het kan in elk geval geen kwaad. Samen met nog een aantal andere werkzame stoffen zorgen de bitterstoffen voor een pijnverlagende en spierontspannende werking. Alleen de geelgekleurde bloesems zijn geschikt voor het gebruik als geneesmiddel. Voor een omslag van Arnica is nodig:
  • ruime handvol arnicabloesem
  • 1 liter water
  • linnen doek
Kook het water en scheur de bloemen. Zodra het water kookt, doe je de bloemen erbij. Laat het geheel tien minuten op laag vuur staan. Zeef de vloeistof vervolgens en knijp de bloemen hierbij goed uit. De vloeistof die over blijft laat je in de koelkast afkoelen. Na een half uur drenk je de doek erin en legt deze op de wond. Doe dit drie maal per dag tien minuten lang. Het is niet nodig om iedere keer een nieuw aftreksel te maken. Dezelfde vloeistof kan meerdere malen gebruikt worden.
Let op: gebruik geen hogere concentraties arnica. Wanneer meer dan de aangeraden hoeveelheid wordt gebruikt, is de kans op een allergische reactie groot.

Smeerwortel (Symphytum officinale)

Smeerwortel / Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)Smeerwortel / Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Al sinds de oudheid wordt smeerwortel gebruikt voor de genezing van wonden. Vooral bij kneuzingen, botbreuken en gewrichtsontstekingen werkt een omslag van smeerwortel goed. Dit komt door de aanwezigheid van allantoïne, wat zorgt voor een betere doorbloeding en regeneratie van cellen. Het bevat ook choline, dat de spieren ontspant. Van de smeerwortel zijn alleen de wortels geschikt voor gebruik in medicijnen. Voor een omslag is nodig:
  • 100 gram smeerwortelwortels
  • 1 liter water
Begin met het fijnhakken van de wortels. Kook deze vervolgens 10 minuten lang in een liter water. Zeer het aftreksel en laat het enigszins afkoelen. Drenk een doek in het aftreksel. Leg deze nog warm – maar niet kokend heet – op de gekneusde plek.
Let op: Smeerwortel kan bij veelvuldig gebruik leververgiftiging veroorzaken. Gebruik het dan ook niet langer dan 6 weken. Zwangere vrouwen en kleine kinderen kunnen er beter helemaal van af blijven.

Lees verder

© 2010 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een kneuzing?Wat is een kneuzing? Een kneuzing is een beschadiging van het weefsel onder de huid. Dit ontstaat door hard contact met…
Geneeskrachtige kruiden bij verrekkingGeneeskrachtige kruiden bij verrekkingWanneer een spier of pees tijdelijk te heftig belast wordt, kan deze uitrekken. De verrekking zorgt voor een acute pijn.…
Geneeskrachtige kruiden bij overbelaste spierenNa een lange inspanning of wanneer men er teveel van vraagt, kunnen spieren overbelast raken. Het lichaam kan overbelast…
Homeopathisch middel Arniflor werktHomeopathisch middel Arniflor werktArniflor, Arnica, ze horen in uw huisapotheek thuis. U kunt niet zonder. Arnica is een homeopathisch wondermiddel voor d…
Geneeskrachtige kruiden bij verstuikingenNet als een verzwikking komt een verstuiking meestal voor aan de enkel. De basis van de verwonding is ook hetzelfde, het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nherdboi, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • A. Iborg, 2004, Dumonts kleine geneeskruiden lexicon, DuMont www.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: 20100, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige kruiden bij kneuzingen"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 28-06-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneeskrachtige kruiden
Medische informatie…
Schrijf mee!