InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige kruiden bij overbelaste spieren

Geneeskrachtige kruiden bij overbelaste spieren

Na een lange inspanning of wanneer men er teveel van vraagt, kunnen spieren overbelast raken. Het lichaam kan overbelaste spieren niet snel herstellen. Overbelasting geneest na verloop van tijd vanzelf, mits de betreffende spieren voldoende rust wordt gegund. Totdat de spieren zijn genezen is het echter pijnlijk en lastig. Er zijn verschillende natuurlijke huismiddeltjes te maken van bijvoorbeeld smeerwortel en fijnspar, die helpen om de pijn tegen te gaan en de spieren te herstellen.

Voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Overbelaste spieren zijn gemakkelijk te voorkomen door op tijd te stoppen met trainen. Bouw het langzaam op en zorg altijd voor een goede warming up. Verder is het aan te raden om iedere dag een andere spiergroep te trainen. Zo krijgen alle spieren op tijd rust om zich volledig te herstellen.

Wat ertegen doen?

Bij overbelaste spieren is het belangrijk ze voldoende rust te geven. Zorg voor een goede houding en als je veel moet tillen, bijvoorbeeld beroepsmatig, zorg dan dat dit op een goede manier gebeurt. Wacht er liever mee totdat de spieren helemaal genezen zijn. Fysiotherapie wordt vaak gebruikt om van de last van overbelaste spieren af te komen, maar het kan gemakkelijker. Met warme kompressen en planten als smeerwortel en fijnspar.
Blijf je last houden van de spieren? Dan kan het zijn dat er iets anders achter zit. Als de pijn na een paar dagen nog niet weg is, is het aan te raden een dokter te raadplegen.

Smeerwortel (Symphytum officinale)

Smeerwortel / Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)Smeerwortel / Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Bij vrijwel iedere vorm van spierpijn kan smeerwortel helpen verlichten. Dit wist men in de oudheid al. De stof allantoïne zorg voor een betere doorbloeding en regeneratie van de cellen. Choline is in staat de spieren te ontspannen, wat precies is wat nodig is na overbelasting. De wortels van de smeerwortel zijn het enige deel van de plant dat als geneeskruid gebruikt kan worden. Voor een omslag van smeerwortel is nodig:
  • 100 gram smeerwortelwortels
  • 1 liter water
Hak eerst de wortels fijn. Zet het water alvast aan de kook. Zodra het water kookt, stop je de wortels erbij. Laat het geheel tien minuten op een laag vuur koken. Drenk er vervolgens een doek in. Leg deze nog warm – maar niet te heet – op de huid waar de overbelaste spieren zich bevinden. Laat hem hier tenminste een kwartier liggen, langer kan geen kwaad.
Let op: Smeerwortel kan bij veelvuldig gebruik leververgiftiging veroorzaken. Gebruik het dan ook niet langer dan 6 weken. Zwangere vrouwen en kleine kinderen kunnen er beter helemaal van af blijven.

Fijnspar (Picea abies)

Fijnspar / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Fijnspar / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De fijnspar is een naaldboom die veel in Nederland voorkomt. Deze boom bevat terpentijnolie, dat de doorbloeding van het bindweefsel bevordert. De jonge scheuten van de fijnspar zijn hierdoor zeer geschikt om te verwerken tot een middel tegen overbelaste spieren. Ideaal is massageolie gemaakt van de fijnspar. Deze heeft als nadeel dat het vier weken moet staan alvorens het bruikbaar is. Het is dus niet snel te maken op het laatste moment. Voor deze massageolie is nodig:
  • 200 ml oliefolie
  • 3 eetlepels jonge sparrenscheuten
Giet de olijfolie over de scheuten en stop het in een goed afsluitbare pot. Laat het geheel vier weken lang op een donkere plaats staan. Hierna kun je de vloeistof zeven en de olie gebruiken. De olie is in een geslote fles nog enkele maanden houdbaar.

Voor een snellere oplossing kun je de sparrennaalden ook gebruiken in een ligbad. Wikkel hiervoor twee handen verse sparrennaalden in een doek en hang deze in een warm bad. Blijf een kwartier tot een halfuur in het bad zitten om het effect te merken.

Lees verder

© 2010 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Geneeskrachtige kruiden bij verrekkingGeneeskrachtige kruiden bij verrekkingWanneer een spier of pees tijdelijk te heftig belast wordt, kan deze uitrekken. De verrekking zorgt voor een acute pijn.…
Geneeskrachtige kruiden bij kneuzingenGeneeskrachtige kruiden bij kneuzingenBij een kneuzing is het weefsel onder de huid beschadigd door hard contact met een stomp voorwerp. Vaak gebeurt dit tijd…
Wat te doen tegen spierpijn?Wat te doen tegen spierpijn?Na een dag heerlijk sporten kun je de volgende dag wakker worden met een pijn in je spieren. Dit kan zelfs nog enkele da…
Tenniselleboog. Symptomen, oorzaken en behandelingEen tenniselleboog kan erg vervelend zijn, doch is niet iedereen zich er altijd van bewust dat hij een tenniselleboog he…
10 sportkruiden om blessures te behandelenWat zit er in de tas van een fytotherapeutisch sportarts? Sporters kunnen soepel genezen van een blessure door behandeli…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige kruiden bij overbelaste spieren"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 28-06-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneeskrachtige kruiden
Medische informatie…
Schrijf mee!