InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe lang duurt het voor een botbreuk om te genezen?

Hoe lang duurt het voor een botbreuk om te genezen?

Hoe lang duurt het voor een botbreuk om te genezen? De duur van het genezingsproces van botbreuken is afhankelijk van de leeftijd van de patiënt en het soort breuk. Mensen met broze botten en ouderen zullen meer tijd nodig hebben voordat een gebroken bot genezen is. Lees hier alles over heo lang het duurt voordat een gebroken bot genezen is.

Niet alle botbreuken genezen even snel, hoelang het genezingsproces duurt is meestal afhankelijk van de aard van de botbreuk, Ook de leeftijd van de persoon, en de manier waarop het bot gebroken is, hebben invloed op de duur van de genezing. Daarnaast hebben mensen die osteoporose hebben meer tijd nodig voordat hun botbreuken hersteld zijn. Hiernaast hebben zij een wellicht meer gecompliceerde behandeling zoals een operatie nodig.

Kleine gebroken botten met eenvoudige fracturen

Over het algemeen duurt het bij kleine gebroken botten met eenvoudige fracturen, ongeveer vier weken om te genezen bij kleine kinderen. Bij tieners en volwassenen duurt ongeveer zes weken voordat een botbreuk genezen is. Dit geldt voor bijvoorbeeld een gebroken vinger of pols. Grotere gebroken botten, bijvoorbeeld de botten in de dij, hebben veel langer nodig om te genezen, gewoonlijk duurt de genezing van dergelijke botten zes weken tot drie maanden bij een gemiddelde en gezonde volwassene. De eenvoudige fracturen komen gelukkig het meeste voor en meestal hebben patiënten alleen een stuk gips en tijd nodig voor de genezing.

Samengestelde fracturen

Samengestelde fracturen vereisen vaak een chirurgische aanpassing van de gebroken botten, zodat als ze genezen, ze weer op de goede manier aan elkaar vastgroeien. Wanneer de botten niet goed tegen elkaar gezet worden veroorzaakt dit misvorming van het bot, en kan het bot dus niet worden beschouwd als volledig genezen. In sommige gevallen kan dit betekenen dat bij een herstelde botbreuk, chirurgie op een later tijdstip alsnog nodig is. Het bot wordt dan opnieuw gebroken, en hierna op de juiste wijze gezet, zodat het vervolgens opnieuw op passende wijze kan genezen.

Gebroken botten genezen uit zichzelf

Gebroken botten bij kinderen en gezonde volwassenen, genezen over het algemeen uit zichzelf, zonder enige complicaties. Mits de patiënt alle richtlijnen volgt, zoals het dragen van gips. En de genezing de tijd geeft die er voor staat, te vroeg toch weer het gebroken bot te belasten kan gevaarlijk zijn. Als een patiënt zich goed aan de aanwijzingen van de arts houdt duurt de genezing een relatief korte tijd.

Mensen met osteoporose

Mensen met osteoporose echter, zijn in groot gevaar wanneer ze een of een aantal van de grote botten, zoals het bekken of de heupen breken. Omdat het bot bij hen niet gemakkelijk kan genezen en hierdoor erg kwetsbaar blijft, Chirurgie om gebroken botten te herstellen bij mensen met osteoporose is vaak problematisch, omdat het risico van nadelige gevolgen voor andere beenderen tijdens het proces enorm groot is.

Osteo imperfecta of broos bot syndroom

Een andere ziekte die kan leiden tot problemen met de genezing is osteo imperfecta of het broos bot syndroom. Deze afwijking komt het meest voor bij kinderen tijdens de groeispurt, en ze vrij gemakkelijk botten breken met zelfs de kleinste ongelukjes. Hoewel zij de mogelijkheid hebben om snel nieuw botweefsel aan te maken kan dit toch gevaarlijk zijn omdat je een bot niet onbeperkt kunt blijven breken. Een kind met het syndroom van broze botten, moet zorgvuldig worden bewaakt en beschermd tegen activiteiten die kunnen leiden tot botbreuken.
© 2010 - 2014 Bastiaan271, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Typen botbreuken bij de mensTypen botbreuken bij de mensBijna iedereen maakt het wel eens mee: een gebroken bot. Een gebroken been, een armbreuk, een gebroken pols.. Ieder bot…
Gebroken been, wat nu?Gebroken been herkennen. Als je je been gebroken hebt, kun je er niet meer op staan. Vaak ligt het been in een vreemde s…
Greenstickfractuur: botbreukGreenstickfractuur: botbreukEen greenstickfractuur is een onvolledige botbreuk die voornamelijk bij kinderen voorkomt. Het beenvlies is hierbij nog…
Gebroken been: onderbeen en bovenbeenGebroken been: onderbeen en bovenbeenEen gebroken been ontstaat vaak na een val, het uitoefenen van een sport, een klap tegen het been of als gevolg van vers…
Breuken en een second opinionBreuken en een second opinionBotbreuken zijn veelgehoorde aandoeningen. In ieders omgeving zijn mensen te vinden die ooit een botbreuk hebben opgelop…

Reageer op het artikel "Hoe lang duurt het voor een botbreuk om te genezen?"

Reacties

Jongen H., 07-02-2014 11:04 #9
Mijn dochter heeft een 3-tal maanden geleden een barst in de vinger opgelopen bij karate. na de gips was er volgens de huisarts geen kiné nodig, maar ze kan haar vinger nog steeds niet gebruiken. er zou kalkafzetting zijn en ze moet hem maar intapen tot de pijn overgaat.
hoe lang kan het duren eer ze haar vinger weer normaal kan bewegen?

Annemieke, 30-09-2013 21:06 #8
Beste Kelly, ik heb het zelfde opgelopen op 14 april. Ben geopereerd en heb een plaat in m'n been. Ben vorige week weer voor controle geweest en mijn breuk is nog verre van hersteld. Dit is een enorm langdurig proces.

Kelly, 17-09-2013 20:40 #7
15 juli heb ik mijn scheen en kuit been gebroken. meestal genees ik snel, maar deze keer merk ik dat het veel langer kan gaan duren. Zijn er mensen die het zelfde hebben gehad en wil graag weten hoe bij jullie is gegaan. alvast bedank voor de genomen moeite.

mvg

Marinka, 01-07-2013 12:55 #6
Een goeie drie maanden geleden brak ik mijn hand, het was een ernstige breuk die dan ook met een plaatje aan elkaar werd gezet. nu is de breuk nog niet aangegroeid en heeft mijn hand een vreemde vorm ook beginnen mijn vingers gevoelloos te worden en heb hevige pijn. volgens mijn dr is het normaal. de huisarts en kine vinden dan weer dat het niet ok is. ben ten einde raad. is er iemand die me advies kan geven? bedankt.

Patty, 12-06-2013 14:51 #5
Ik heb op Pinkstermaandag mijn botje achter mijn kleine teen gebroken. Ik ben door het ziekenhuis weer naar huis gestuurd zonder gips. Een stevige schoen mocht ook. Hoe lang duurt het weer voordat ik deze voet weer mag belasten of wanneer mag ik eigenlijk weer lopen? Ik heb 2 kleine kinderen van daar mijn vraag. Alvast bedankt!

Saber, 22-05-2013 05:56 #4
Na drie maanden met gebroken kaak, is nog niet genezen. ik voel hem nog steeds los. ik maak me zorgen daar over.

Jessie Stapelkamp, 08-01-2013 10:40 #3
Ik heb een klap gekregen met de voorbenen van een paard. Nu is mijn botweefsel beschadigd, maar mijn vraag is nu hoe lang het genezen van botweefsel duurt?

Rob Kruisheer, 05-06-2012 05:47 #2
Ik heb mijn onderbeen verbrijzeld. Ik ben 60 jaar het is met platen en schroeven aaneen gezet. Mag hem drie maanden niet belasten. Heeft iemand een idee wanneer er bot aanmaak is en zou je dit proces kunnen versnellen met vitamine d3?

Ifa, 20-09-2010 14:40 #1
Ik heb even een vraag. Mijn zoontje van 2,5 jaar heeft beide botten in zijn onderarm gebroken. Het ene bot is echt gebroken en het andere heeft een twijgbreuk. 1 week geleden is het onder narcose gezet en is ook gips er om gedaan. Nu moeten we volgende week een foto laten maken en daarna zou hij het lichtere kunsstof "gips" krijgen. Nu is mijn vraag: Is het niet erg snel om van gips te wisselen? Het zit er net 2 weken om. Ik heb begrepen dat het pas na 2 weken aan elkaar begint te groeien. Ik weet ik moet vertrouwen op de artsen in het ziekenhuis, maar na 2 weken een wisseling van het gips gaat tegen mijn gevoel. Wie kan me raad geven?

Infoteur: Bastiaan271
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!