InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aangezichtspijn: oorzaken en behandeling

Aangezichtspijn: oorzaken en behandeling

Aangezichtspijn: oorzaken en behandeling Een aandoening waar mensen ontzettend onder kunnen lijden is aangezichtspijn. De klachten kunnen zodanig erg zijn dat het de activiteit van iemand overdag belemmert en/ of zijn nachtrust verstoort. Veel mensen hebben in het gezicht 'trigger points', plekjes in het gezicht die gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf, zoals bijvoorbeeld wind of kou, maar ook door wassen of scheren. Oorzaken kunnen zijn problemen met de kaak, het gebit, holte ontstekingen of de kauwspieren.

Aangezichtspijn

Aangezichtspijn treedt vaak kort en plotseling op, maar kan ook langduriger aanwezig zijn, dit noemen we neuralgie. De Nervus trigeminus, is een zenuw in de hersenen die ervoor zorgt dat we gevoel hebben in ons gezicht, de kaken en in de binnenzijde van de wang. Soms zorgt de zenuw ervoor dat mensen pijn krijgen aan het gezicht.

Soorten neuralgie

Typische neuralgie;
Heftige pijnaanvallen die een paar seconden tot enkele minuten kunnen duren, en die steeds vaker terug komen. De pijn kan zodanig erg zijn dat de persoon die het treft zijn dagelijks werk niet kan verrichten en een zeer slechte nachtrust heeft.De pijn kan opkomen zetten door het lopen in de kou of de wind of door een aanraking van het gezicht. Ook praten of tandenpoetsen kan een aanval veroorzaken.

Atypische neuralgie;
Deze vorm van neuralgie kan uren of dagen duren, de pijn is wisselend in sterkte.

Oorzaken van aangezichtspijn

De typische aangezichtspijn kan komen doordat een bloedvat tegen de aangezichtszenuw drukt. De zenuw wordt hierdoor geprikkeld wat pijn in het gezicht tot gevolg kan hebben. De oorzaak kan ook liggen in problemen met de kaakspieren, het gebit of het kaakgewricht. Kaak- of voorhoofdsholteontsteking kan ook problemen veroorzaken, zo ook keel-, neus –en ooraandoeningen.

Atypische aangezichtspijn ontstaat vaak na ingrepen door de kaakchirurg of tandheelkundige ingrepen. Gordelroos kan de zenuwuiteinden beschadigen en zorgen voor een continue pijn, die moeilijk te behandelen is. Verder kunnen afwijkingen in de nek, vernauwingen in de hartkransslagader en heel soms multiple sclerose aangezichtspijnen veroorzaken.

Behandeling

  • Pijn verlichting door medicijnen als Tegretol of Diphantoïne.
  • Triptizol, een middel tegen depressies kan soms goede effecten hebben bij Atypische aangezichtspijnen. Verder wil behandeling met Neurontin, Rivotril, Depakine of Lioresal wel eens helpen.
  • Zenuwblokkade door middel van injecties
  • Operatie; Er zijn twee soorten operaties mogelijk, bij de ene wordt er slagader losgemaakt van de zenuw, bij de andere operatie wordt de drielingzenuw doorgesneden, nadeel hiervan is dat ook het gewone gevoel in het gezicht verdwijnt.
  • Accupunctuur, lokale elektrostimulatie en chiropraktische therapie hebben soms een goed resultaat.

Lees verder

© 2010 - 2014 Wilmo, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn in het aangezicht? Oorzaken en tips bij aangezichtspijnPijn in het aangezicht? Oorzaken en tips bij aangezichtspijnPijn in het aangezicht kan zich uiten in plotse, hevige pijnscheuten of in een chronische pijn in het gelaat. De meest v…
Gezondheid: AangezichtspijnGezondheid: AangezichtspijnBij aangezichtspijn weten mensen die er last van hebben, niet zelden op het moment dat deze pijn zich voor het eerst uit…
AangezichtspijnAangezichtspijnAangezichtspijn is de benaming voor twee verschillende soorten pijn in het gezicht. Het kenmerkt zich door een constante…
Hoofdpijn: symptomen clusterhoofdpijn en aangezichtspijnHoofdpijn: symptomen clusterhoofdpijn en aangezichtspijnClusterhoofdpijn bestaat uit hevige aanvallen van hoofdpijn (vooral 's nachts). Ze komen in perioden (clusters) voor. De…
Wat is aangezichtspijn (trigeminusneuralgie; tic douloureux)Aangezichtspijn wordt ook wel trigeminusneuralgie en/of tic douloureux genoemd. Bij aangezichtspijn is de driepotige zen…
Bronnen en referenties
  • Boek: Hoofd, de meest gestelde vragen

Reageer op het artikel "Aangezichtspijn: oorzaken en behandeling"

Reacties

Deborah, 15-02-2014 23:55 #5
Door op mijn voeding letten is het voor mij wel duidelijk dat de aangezichtspijn komt door het eten van tarwe. Het is dan nu ook bijna weg. Alleen de wind kan voor mij nog aangezichtspijn veroorzaken.

Harry, 12-06-2012 20:22 #4
Beste allemaal,
Ik heb veel baat bij TENS therapie, door middel van twee electroden worden de spier en zenuwvezels gestimuleerd, het lichaam maakt endorfine aan en de pijn is na elke behandeling weg. Succes!

Hans, 17-01-2012 20:13 #3
Hallo sivane.Probeer eens vitamineB-complex extra.van de apotheek smorgens en savonds 1. Alsdat goed gaat nog maar 1,elke dag.Doe dit al enkele jaren.{ soms nog wel een scheut, maar neem ik nog een extra.gaat goed )proberen|

Hans, 17-01-2012 19:54 #2
Hallo, mijn aangezichtspijn onderdruk met vitamineBcomplex extra.Elke morgen 1, en als ik maar iets voel. neem ik een paar dagen ook 1 savonds.Dat doe al enkele jaren.
,en gaat nog steeds goed.(soms krijg ik nog wel een scheut)maarja

Silvane, 23-11-2011 09:02 #1
Ik loop al een tijd met zeurende pijn in mijn linkerkaak. Van het zomer een gezonde kies laten trekken, omdat ik er genoeg van had omdat de pijn niet weg ging, en dat hielp wel even. Nu weer last, 2 weken geleden bij de tandarts gezeten en kon niks vinden, van de week weer bij de tandarts gezeten allemaal testen gedaan, en niks kwa pijn uit de kiezen.
Foto's gemaakt en alles is gezond en geen ontstekings. snachts weer op de kop van de pijn, wilde het hok wel inrennen om een tang te pakken en alles eruit te trekken. Dus dokterswacht gebeld, weer word je afgescheept met paracetamol. Slikte al die dag ubrofen 600 met 2 paracetamols, en al 3x gehad die dosis. Volgende dag huisarts, want ja als je gebid gezond is moet het iets anders zijn, kon ook niks vinden. Gevolg slik nu diclofenac met 2 paracetamols, die belemmeren een beetje de pijn. Kon het niet vol houden dus gewoon naar de dokterswacht toe gereden, stelden ze niet op prijs, maarja aan de telefoon word je niet serieus genomen, en ik betaal nog steeds alles netjes. Die arts concludeerde aangezichtpijn en moest even via mijn eigen arts, verwijsbrief regelen voor de neurologie. Dus ben benieuwt, maar vraag me wel af of het zo is. En wat ik kwa verdere onderzoeken dan zou kunnen doen. Want je word nu soms aangekeken of je de pijn gewoon liegt of verzint, omdat ze niks zien en kunnen vinden, maar je wel op de kop staat.

Infoteur: Wilmo
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Winterkwalen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!