InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aangezichtspijn: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose

Aangezichtspijn: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose

Aangezichtspijn: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose Aangezichtspijn of trigeminusneuralgie kun je omschrijven als zenuwpijn in het gezicht. De oorzaak blijft vaak onduidelijk. De pijn komt meestal voor bij mensen ouder dan vijftig jaar. Wat zijn de symptomen, is er behandeling mogelijk en wat is de prognose? Op welke websites kun je meer informatie vinden? Contact met lotgenoten kan mogelijk helpen.

Inhoud artikel

Aangezichtspijn of trigeminusneuralgie

Bij aangezichtspijn heb je last van heftige pijn aan één kant van het gezicht. De pijn kan komen door druk, maar ook een ontsteking of een andere aandoening van de wortel van de gevoelszenuw van het gelaat kunnen de oorzaak zijn. Deze gevoelszenuw wordt ook wel nervus trigeminus of drielingzenuw genoemd. Aangezichtspijn komt meer voor bij personen boven de vijftig jaar en het komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen.

Nervus trigeminus of drielingzenuw

De nervus trigeminus zorgt voor het transport van gevoelssignalen vanuit het gezicht naar de hersenen. De gevoelszenuw laat ook de kauwspieren bewegen.

Soorten aangezichtspijn

Typische aangezichtspijn: de pijn wordt veroorzaakt door beknelling of verdrukking van de vaten. Dit wordt ook wel vasculaire compressie genoemd. Er is sprake van een bloedvat, wat tegen de nervus trigenimus klopt, dit zorgt voor irritatie.
Atypische aangezichtspijn: als er andere oorzaken ten grondslag liggen aan de aangezichtspijn, dan wordt de term atypische aangezichtspijn gebruikt.

Oorzaken aangezichtspijn

De oorzaak blijft vaak onduidelijk. Bij mensen jonger dan vijftig jaar kan multiple sclerose de klachten veroorzaken. De pijn kan ook ontstaan door druk van een abnormaal verwijd bloedvat (een aneurysma). Er kan ook sprake zijn van een gezwel op de zenuwwortel van de nervus trigeminus.

Symptomen aangezichtspijn

  • Heftige aanvallen van pijn die kort (een paar seconden tot een paar minuten) duren aan één kant van het gezicht. Het kan gaan om pijn in de lip, maar het kan ook om het tandvlees, neusvleugel of wang gaan.
  • Die aanvallen van pijn kunnen steeds vaker optreden.
  • Soms kan iemand echt niets meer doen tijdens een pijnaanval.
  • Is een aanval voorbij, dan is de pijn meestal helemaal verdwenen.
  • Je kunt zomaar last krijgen van een aanval, maar het kan ook gebeuren bij een bepaalde beweging, bijvoorbeeld kauwen, of tijdens het aanraken van je gezicht.
  • Kenmerkend is dat de aanvallen bijna altijd overdag optreden en bijna nooit in de nachtelijke uren.

Diagnose aangezichtspijn

Een arts zal de diagnose stellen aan de hand van de klachten. Specifieke onderzoeken zijn er niet bij het vaststellen van aangezichtspijn. Het kan zijn dat de klachten veroorzaakt worden door iets anders, denk aan kiespijn of een ontsteking van de voorhoofdsholte. Een doorverwijzing naar een neuroloog kan nodig zijn voor nader onderzoek zoals een MRI-scan (magnetic resonance imaging). Er kan dan worden gekeken of de pijn niet veroorzaakt wordt door een tumor of een aneurysma.

Behandeling aangezichtspijn

  • Carbamazepine helpt bij vijfenzeventig procent van de mensen die lijden aan aangezichtspijn. Als dit medicijn niet werkt dan kan er voor andere medicatie worden gekozen.
  • Een operatie kan nodig zijn als een tumor of een bloedvat drukt op de zenuwwortel.
  • Als niets helpt dan kan gekozen worden om het gezicht gevoelloos te maken. Dit kan door de zenuw door te snijden of door een injectie met alcohol te gebruiken. Het wordt zelden gedaan.
  • Soms wordt de zenuw met hitte vernietigd om de pijn te verminderen.

Prognose aangezichtspijn

  • Behandeling zorgt er meestal voor dat de klachten verminderen.
  • Als het gezicht gevoelloos is gemaakt dan zullen de pijnklachten niet meer terugkomen. Je mag dan echter geen heet eten of hete dranken meer nuttigen omdat een verbranding dan op de loer ligt. Je voelt er immers geen pijn meer.
  • Het kan zijn dat de aanvallen spontaan stoppen, ze kunnen ook vaker terugkomen of de situatie blijft lange tijd hetzelfde.

Lotgenoten

Aangezichtspijn kan enorm veel invloed hebben op het dagelijks leven. Misschien is het fijn om er met anderen over te praten en tips te krijgen. Je kunt onder andere informatie vinden op hoofdpijnpatiënten.nl, al valt aangezichtspijn niet onder hoofdpijn. De werkgroep Aangezichtspijn van de NVvHP is erg actief en heeft een eigen website: aangezichtspijn.nl. Iedereen heeft toegang tot deze website, er is ook een forum.
© 2013 - 2017 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
AangezichtspijnAangezichtspijnAangezichtspijn is de benaming voor twee verschillende soorten pijn in het gezicht. Het kenmerkt zich door een constante…
Wat is aangezichtspijn (trigeminusneuralgie; tic douloureux)Aangezichtspijn wordt ook wel trigeminusneuralgie en/of tic douloureux genoemd. Bij aangezichtspijn is de driepotige zen…
Zenuwstelsel; craniale zenuwen (hersenzenuwen)De twaalf craniale zenuwen, of hersenzenuwen ontspringen direct paarsgewijs uit het brein en hersenstam. De eerste twee…
Aangezichtspijn: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseAangezichtspijn: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseAangezichtspijn symptomen bestaan uit aanvallen van heftige pijnscheuten in het gezicht. De pijn bij aangezichtspijn is…
Aangezichtspijn: oorzaken en behandelingAangezichtspijn: oorzaken en behandelingEen aandoening waar mensen ontzettend onder kunnen lijden is aangezichtspijn. De klachten kunnen zodanig erg zijn dat he…
Bronnen en referenties
  • De Grote Oosthoek
  • Aangezichtspijn.nl
  • Het Medisch Handboek
  • Hoofdpijnpatiënten.nl,
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Aangezichtspijn: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose"

Reactie

Vrouw, 05-08-2015 11:16 #1
Ik heb een stekende pijn die zowel in de rechterbovenkant van mijn mond binnenin als soms bij aanraken van neus en ook als ik iets wil eten of drinken behoorlijk gevoeld worden. Is dit ook een symptoom van aan gezichtspijn? Reactie infoteur, 06-08-2015
Ik raad u aan om raad te vragen aan uw huisarts, hij of zij kan de situatie beter beoordelen. Ik hoop dat er iets gedaan kan worden aan de pijnklachten. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 04-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!