InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedarmoede: symptomen, oorzaken en behandeling anemie

Bloedarmoede: symptomen, oorzaken en behandeling anemie

Bloedarmoede: symptomen, oorzaken en behandeling anemie Bloedarmoede: symptomen, oorzaken en behandeling anemie. Bloedarmoede is de toestand waarbij het aantal rode bloedcellen in het bloed te laag is of dat de rode bloedcellen te weinig hemoglobine (Hb) bevatten. Hemoglobine is een ijzerhoudende, rode kleurstof in de rode bloedcellen, die zuurstof en koolstofdioxide bindt en daardoor voor het transport van deze stoffen zorgt. Bloedarmoede is geen op zichzelf staande ziekte maar eerder een symptoom of alarmsignaal dat er iets aan de hand is. Bloedarmoede kan opgespoord worden door bloedonderzoek. De behandeling van bloedarmoede is uiteraard afhankelijk van de oorzaak.

Bloedarmoede

Wat is bloedarmoede?

Anemie of bloedarmoede is de toestand waarbij het aantal rode bloedcellen of erytrocyten in het bloed ts laag is, dan wel dat de rode bloedcellen te weinig hemoglobine (Hb) bevatten, of waarbij er sprake is van een combinatie van beide. Rode bloedcellen worden gemaakt in het beenmerg en zijn verantwoordelijk voor het zuurstof- en koolstofdioxidetransport tussen de longen en de andere weefsels in het lichaam. Hemoglobine is een ijzerhoudende, rode kleurstof in de rode bloedcellen, die zuurstof en koolstofdioxide bindt en daardoor voor het transport van deze stoffen zorgt. Het aantal rode bloedcellen bedraagt bij een man ongeveer 5.200.000 per mm3 bloed en bij vrouwen is dat ongeveer 4.700.000. De gemiddelde levensduur van een rode bloedcel varieert van 90 tot 120 dagen. Indien het Hb-gehalte te laag is, dan kan er niet genoeg zuurstof door de rode bloedcellen worden getransporteerd. In het onderstaande schema staan de normale Hb-gehalten van mannen en vrouwen vermeld en ook wanneer er gesproken wordt van bloedarmoede.

man/vrouwnormale Hb-gehaltebloedarmoede: lager dan
man7,8 - 10,8 mmol/ml 7,8 mmol/ml
vrouw7,3 - 10 mmol/ml7,3 mmol/ml

Bloedarmoede is geen op zichzelf staande ziekte maar eerder een symptoom of alarmsignaal dat er iets aan de hand is.

Klachten, verschijnselen en symptomen van bloedarmoede

Omdat er onvoldoende zuurstof geleverd wordt aan alle weefsels in het lichaam, kan bloedarmoede veel symptomen veroorzaken. Het kan ook bijna alle andere onderliggende medische aandoening verergeren. Bij milde bloedarmoede hoeven er geen symptomen te zijn. "Bij chronische bloedarmoede kan het lichaam zich aanpassen, waardoor er mogelijk geen symptomen zijn totdat de bloedarmoede erger wordt. Bloedarmoede kan dus ongemerkt verlopen en bij toeval ontdekt worden door bijvoorbeeld een bloedonderzoek.

Er kunnen bij bloedarmoede de volgende symptomen optreden:
  • abnormale vermoeidheid
  • algehele zwakte en lusteloosheid
  • verminderde weerstand
  • kortademigheid, vooral bij lichamelijke inspanning
  • licht in het hoofd, duizeligheid, het gevoel dat je gaat flauwvallen
  • hartkloppingen
  • transpireren (zweten)
  • hoofdpijn
  • oorsuizen (oorsuizingen)
  • er bleek uitzien (met name onder de vingernagels), bleke lippen
  • koude handen en voeten
  • tintelingen in de voeten
  • gebarsten mondhoeken, of scheurtjes in de lippen
  • bij mannen impotentie (geen erectie kunnen krijgen) of minder zin in seks
  • slaapproblemen
  • concentratieproblemen
  • maag- en darmstoornissen

Bij kinderen kan bloedarmoede de lichamelijke groei en de mentale ontwikkeling vertragen.

Oorzaken van bloedarmoede

Bloedarmoede kan door een aantal oorzaken ontstaan:
  • Een tekort aan ijzer (ferriprieve anemie): ijzertekort of ijzergebrek is de meest voorkomende vorm van bloedarmoede. Als ijzerinname beperkt is of onvoldoende als gevolg van bijvoorbeeld slechte voeding, kan bloedarmoede optreden. Maar ijzergebrek kan ook optreden door bijvoorbeeld hevig bloedverlies tijdens de menstruatie
  • Een tekort aan vitamine B12 of foliumzuur als er in de voeding gedurende langere tijd geen dierlijke producten zijn opgenomen. Dit kan voorkomen bij strenge vegetariërs en bij alcoholisten. Of door opnamestoornis voor vitamine B12.
  • Hevig bloedverlies door hevig menstrueel bloeden of een wond. Wanneer iemand gedurende langere tijd (ongemerkt) kleine hoeveelheden bloed verliest, kan ook bloedarmoede optreden. Denk hierbij aan gastro-intestinale ulcera (zweren in de maag en de darm) of bepaalde vormen van kanker zoals kanker van de dikke darm.
  • Een chronische ziekte, infectie of ontsteking: veel chronische ziekten zoals reuma, (herhaalde) infecties of kanker kunnen de aanmaak van hemoglobine verstoren.
  • Een erfelijke afwijking zoals coeliakie (glutenenteropathie of inheemse spruw), een chronische darmaandoening die zich kenmerkt door een aangeboren gluten-intolerantie die zonder een speciaal dieet leidt tot een beschadiging van het darmslijmvlies.

Testje om vast te stellen of je kind bloedarmoede heeft
Er bestaat een eenvoudig testje om vast te stellen of je kind bloedarmoede heeft. Trek het onderste ooglid van je kind omlaag en onderzoek de binnenkant die in normale gevallen rozerood behoort te zijn. Indien de kleur daarentegen bleek is, dan is de kans groot dat je kind bloedarmoede heeft. Nader medisch onderzoek zal dit moeten bevestigen.

Diagnose en behandeling

Artsen kunnen gemakkelijk bloedarmoede opsporen door bloedonderzoek. Aangezien bloedarmoede slechts een symptoom van een ziekte is, zullen artsen willen bepalen wat de bloedarmoede heeft veroorzaakt. Daarvoor kunnen aanvullende testen nodig zijn. Wanneer een persoon ernstige bloedarmoede heeft, moet de oorzaak zo snel worden vastgesteld opdat hij adequaat kan worden behandeld. De behandeling is afhankelijk van de oorzaak. Bloedverlies door hevige menstruaties kan bijvoorbeeld tegengegaan worden door gebruik van de anticonceptiepil. Een tekort aan foliumzuur of vitamine B12 kan door tabletten worden opgeheven en soms moet vitamine B12 per injectie worden toegediend.

Bloedarmoede vergroot overlijdenskans na beroerte aanzienlijk
Mensen met bloedarmoede of anemie hebben een drie keer zo grote kans op overlijden binnen een jaar na een beroerte, ook wel CVA (Cerebro Vasculair Accident) genoemd. Dat stellen onderzoekers op de International Stroke Conference 2012.

"Onder patiënten met een beroerte is ernstige anemie een krachtige voorspeller voor overlijden gedurende het eerste jaar na een beroerte", zegt Jason Sico, hoofdonderzoeker en assistent-professor neurologie aan de Yale University School of Medicine in New Haven, Connecticut, Verenigde Staten. Eerder onderzoek toonde reeds aan dat bloedarmoede een grotere kans op overlijden met zich meebrengt binnen een jaar bij mensen die een hartinfarct hebben doorgemaakt of lijden aan hartfalen of een nierziekte hebben.

De onderzoekers bestudeerden en beoordeelden de medische gegevens van 3.750 mannen die behandeld zijn voor een herseninfarct en zij kamen tot de volgende bevindingen:
  • Patiënten met ernstige bloedarmoede overleden 3,5 keer vaker in het ziekenhuis en de kans op overlijden binnen een jaar na de beroerte was 2,5 keer groter, dan bij patiënten die geen last hadden van bloedarmoede.
  • Patiënten met gemiddelde bloedarmoede overleden 2 keer zo vaak binnen 12 maanden na de beroerte,
  • Bij patiënten met milde bloedarmoede was dit percentage 1,5 keer.

Anemie wordt gemeten door de hematocrietwaarde (Ht) te meten. Dit is de hoeveelheid rode bloedcellen per liter bloed (in liter per liter = l/l). Volgens de onderzoekers ligt een gezond hematocriet tussen de 38 en 42 procent. Milde bloedarmoede kwam overeen met 33 tot 37 procent, gemiddelde bloedarmoede 28 tot 32 en ernstige bloedarmoede 27 procent of lager.

Factoren die voor vertekeningen konden zorgen, zoals leeftijd, ernst van de beroerte en de gezondheidssituatie van de patiënten voor de beroerte, werden gecorrigeerd. Desalniettemin bleef het gevonden verband overeind. Volgens de onderzoekers moeten zowel patiënten en (huis)artsen het verhoogde risico als gevolg van bloedarmoede goed in de gaten houden. (02-02-2012, http://newsroom.heart.org.)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: bloedarmoede, anemieBloedarmoede, ook wel anemie genoemd (afkomstig van het Grieks αναιμα, wat bloedloos betek…
Oververmoeidheid: Bloedarmoede (Anemie)Oververmoeidheid: Bloedarmoede (Anemie)Voel je je oververmoeid? Bloedarmoede kan de oorzaak zijn. Bloedarmoede of anemie ontstaat wanneer er te weinig rode blo…
Bloedziekten: AnemieBloedziekten: AnemieAnemie is een tekort aan of een afwijking van hemoglobine, de stof in het rode bloedlichaampje die zuurstof in de longen…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_bloedcel
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Coeliakie
  • http://www.encyclo.nl/begrip/hemoglobine
  • http://www.baby.be/nl/zwangerschap/zwangerschapskwaaltjes/medische-aandoeningen/article/preventie-en-behandeling-van
  • http://newsroom.heart.org
  • http://www.emedicinehealth.com

Reageer op het artikel "Bloedarmoede: symptomen, oorzaken en behandeling anemie"

Reacties

Fennie Roossien, 09-02-2014 16:37 #5
Vraag: ik had een bloedvlek in mijn kleding, dit is na het wassen een "roestkleurvlek" geworden, ik heb wel eens gehoord dat hè dan bloedarmoede hebt, is dat waar of een fabel…? Heb wel enkele symptomen voor bloedarmoede.

Harry, 18-01-2013 14:55 #4
Mijn vrouw komt net bij de dokter vandaan ivm moeheid en af en toe benauwd. Nu blijkt dat ze op 3.9 staat en onmiddellijk bloed moet prikken… en nu en wat kan het zijn?

Aafke, 20-12-2012 20:58 #3
Ik heb een paar weken geleden een soort paniekaanval gehad. Ben al heel lang moe, weinig eetlust, erg veel afgevallen, zie erg bleek en kan me nergens toe zetten… een soort deprisief gevoel. Ben 5 maanden geleden bevallen van mijn 2e dochtertje en tijdens beide zwangerschappen erg veel last van ijzergebrek gehad. Daarna verder niet meer over nagedacht tot op dit moment, dus ik vraag me af kunnen deze klachten komen door ijzergebrek? Of word ik gewoon gek?

Lies, 15-10-2012 20:46 #2
Ik heb de helft van alle symptomen van bloedarmoede. Ik heb geen zin in eten, als ik thuis kom moet ik gelijk op de bank gaan liggen omdat ik moe ben, ben soms in een keer heel bleek om het gezicht, hartkloppingen, hoofdpijn, slaapproblemen, concentratie problemen, zweten, duizelig, koude handen/voeten, en nog wat. Zou ik voor de zekerheid bloed gaan prikken? Ik ben nog maar 14 maar als ik dit zo lees ben ik best wel bang… Reactie infoteur, 21-10-2012
Je kunt je klachten het beste voorleggen aan je huisarts. Hij kan je dan wat vragen stellen en lichamelijk onderzoek doen.

Shirley, 17-12-2011 22:36 #1
Mijn moeder is gediagnostiseerd met uitgezaaide botca. steeds ontwikkeld ze bloedarmoede wat logisch lijkt omdat dit gevormt wordt in het beenmerg. ze zit geregeld op ongeveer 3 mm of 4 mm. en krijgt dan bloedtransfusie. a 3 zakjes. daarna wordt er geen actie ondernomen. heeft het dan geen zin om te starten met hydrocabam injecties of een ander middel wat de bloedaanmaak kan stimuleren? Reactie infoteur, 18-12-2011
Het is erg belangrijk om bloedarmoede bij kankerpatiënten te behandelen, aangezien dit de strijd van de patiënt tegen kanker versterkt. Vraag de behandeld arts naar de mogelijkheden.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!