InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedblaar: een blaasje

Bloedblaar: een blaasje

Bloedblaar: een blaasje Een bloedblaar kan soms erg pijnlijk zijn. Wanneer de bloedblaar op een plek zit die veel gebruikt wordt, zoals de voet of op de hand, kan deze aardig wat overlast veroorzaken. Ook in de mond kunnen bloedblaren voorkomen.

Bloedblaar

Een bloedblaar is een blaasje in de huid, die gevuld is met bloed. Een gewone blaar vult zich met vocht, een bloedblaar met bloed. Daar zit hem het verschil in. Een bloedblaar die doorgeprikt wordt geeft een veel grotere kans op infecties dan een gewone blaar die doorgeprikt wordt. Iets om zeker over na te denken.

Beknelling

Een bloedblaar ontstaat vaak na een beknelling van de huid. Dit kan zijn wanneer de huid ergens tussen komt te zitten, bijvoorbeeld een tang. Hierdoor raakt er een bloedvat beschadigd. Het bloed blijft vervolgens goed beperkt tussen een aantal cellen en loopt niet weg. Het bloed hoopt zich op in deze ruimte en er ontstaat een blaar, gevuld met het bloed.

Pijnlijk

Een bloedblaar kan soms erg pijnlijk zijn. Wanneer de bloedblaar op een plek zit die veel gebruikt wordt, zoals de voet of op de hand, kan deze aardig wat overlast veroorzaken. Op de voet kan men eventueel een blaarpleister gebruiken om de pijn bij het lopen te verlichten. Doorgaans geneest een bloedblaar na enkele dagen vanzelf.

Doorprikken

Wanneer de bloedblaar toch veel pijn en overlast bezorgd, dan kan deze ook doorgeprikt geworden. Dit moet altijd met een steriele naald gebeuren. Gebruik niet zomaar een naald, der kunnen hierdoor infecties ontstaan. Gebruik een speciale naald hiervoor die steriel is verpakt, of steriliseer zelf een naald. Desinfecteer de huid vooraf. Prik de blaar op twee plaatsen door, zodat het bloed goed weg kan lopen. Doe dit zo dicht mogelijk tegen de huid aan. Druk met een wattenstaafje op de blaar zodat het bloed kan weglopen, en vang het bloed op met een gaasje. Soms vult de blaar zich weer opnieuw met bloed, omdat het bloedvat nog beschadigd is.

Steriel

In de bloedblaar zelf is het steriel en zitten er geen bacteriën. Bij het doorprikken van een bloedblaar, ontstaat er een vrije weg voor bacteriën. Na het doorprikken van een bloedblaar, ontstaat er dus een kans dat er bacteriën via de doorgeprikte opening naar binnen kunnen komen. Het is daarom het beste de huid goed te ontsmetten en de doorgeprikte blaar af te dekken. Beter is nog om de bloedblaar helemaal niet door te prikken, hoe pijnlijk het ook is en hoe naar het ook uitziet. Dit voorkomt een hoop narigheid achteraf. Prik de blaar alleen door wanneer dit echt nodig is.

Genezing bloedblaar

Een bloedblaar die doorgeprikt is, zal sneller genezen omdat het bloed niet allemaal opgeruimd hoeft te worden door het lichaam. Het velletje zal na verloop van tijd loslaten en er ontstaat een nieuw stukje huid. Een bloedblaar die niet is doorgeprikt, geneest langzamer maar geeft wel minder kans op infecties. Het bloed stolt onder de huid, dit kan een bruine kleur geven. De kleur kan zelfs oplopen tot zwart, niks om je zorgen over te maken. Na verloop van tijd wordt het bloed afgevoerd. Het velletje laat los en er wordt een nieuw stukje huid aangemaakt. Na enkele weken is er helemaal niks meer te zien van de bloedblaar.

Bloedblaar in de mond

In de mond kunnen ook bloedblaren ontstaan als gevolg van hard eten en een overgevoeligheid, of een beknelling van het kunstgebit. Bloedblaren in de mond zijn erg pijnlijk en hinderlijk. Ze kunnen doorgeprikt worden met een steriele naald. Spoelen met een ontsmettend middel is daarna wel aan te raden. Een bloedblaar in de mond of keelholte kan flink groeien en veroorzaakt dan ook vaak neiging tot kokhalzen. Bovendien doet het pijn met slikken of kauwen. Doorgaans geneest een bloedblaar in de mond ook na enkele dagen.
© 2010 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bloedblaar: behandelingBloedblaar: behandelingEen bloedblaar is een blaar/blaasje aan de huid dat gevuld is met bloed. Het kan behoorlijk pijn doen wanneer er veel dr…
EHBO  (bloed)blarenEHBO (bloed)blarenEHBO, Eerste Hulp Bij Ongelukken, het woord zegt het al. Bij EHBO gaat het er om dat je iemand kunt helpen als hij een o…
Een bloedblaar, wat is het en wat moet ik doen?Een bloedblaar, wat is het en wat moet ik doen?Bloedblaren zijn misschien wel de meest pijnlijke blaren. Ze zijn dieper dan wrijvingsblaren. Bloedblaren gaan door een…
Blaren, oorzaken, symptomen en behandelingBlaren zijn een letsel aan de huid. Blaren ontstaan op plaatsen op de huid die aan te veel wrijving zijn blootgesteld. B…
Ontstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntsteking van het gehemelte/verhemelte. Een ontstoken gehemelte, door sommigen ook een verhemelte genoemd, kan zeer pij…

Reageer op het artikel "Bloedblaar: een blaasje"

Reacties

R., 23-03-2014 09:02 #13
Gisteravond heb ik een bloedblaar opgelopen doordat mijn duim tussen de schaar kwam. Het deed zo veel pijn en het zag er niet uit dus vroeg ik aan mn vader of hij hem wilde doorprikken, niet wetende dat dit eigenlijk niet goed is. Ik heb pas vandaag opgezocht wat je moest doen. Ik had de naald niet gesterilieseerd en ik heb het daarna ook niet afgeplakt. Is dit heel erg? En wat kan ik nu nog doen om het schoon te maken? En trekt de pijn snel
Weg ik heb deze week een toets week en de blaar zit net op mn duim van mn rechterhand waar ik mee schrijf.

Alvast bedankt, R.

Bianca, 29-10-2013 19:06 #12
Ik heb sinds een paar weken een bloedblaar op mijn voorhoofd en die is dus al een paar keer open gegaan. Nu is het aan het helen, maar de blaar wil niet weggaan. De korstjes zijn er al af gevallen. Wat kan ik het beste doen? De blaar gewoon laten zitten?

Sophie, 09-04-2013 14:25 #11
Ik heb met rennen op blote voeten in een gymzaal een bloedblaar opgelopen. Aan de onderkant van mijn beide grote tenen zat een grote donkere blaar. Ik heb allebei de blaren uitgeprikt, en bij mijn linkervoet, een wat kleinere blaar, is dat prima gegaan. Maar uit de blaar op mijn rechtervoet kwam weinig bloed, en het leek niet goed geprikt te zijn. Nu lijkt de blaar groter, en het doet ontzettend pijn om ook maar een klein beetje op mijn teen te steunen. Is het raadzaam om naar de dokter te gaan? Wat kan ik verder nog proberen? Reactie infoteur, 10-04-2013
Een bloedblaar kan beter door een huisarts doorgeprikt worden. Ga bij deze klachten dan ook langs je arts.

Inge, 15-10-2012 15:24 #10
De huid van mijn bovenbeen heeft vorig jaar klem in mijn spijkerbroek gezeten en sindsdien heb ik al een bloedblaar. Hij wordt niet groter, maar nu komt er een paarse rand omheen. Kan iemand aangeven wat dit is? Moet ik hem weg laten halen, of kan het gewoon echt geen kwaad. Reactie infoteur, 16-10-2012
Weet je zeker dat het om een bloedblaar gaat? Na een heel jaar zou deze normaal gesproken al lang verdwenen moeten zijn.

Anne, 08-10-2012 19:32 #9
Ik heb nu al meer dan 3 weken een bloedblaar op mijn voet zitten (op iedere voet 1) het is het gevolg van het aanstippen van een wratje. Maar wanneer gaat hij ongeveer weg? Het ziet er namelijk niet uit ;) Reactie infoteur, 14-10-2012
Bloedblaren verdwijnen meestal na 2 tot 6 weken volledig. Wanneer een bloedblaar niet verdwijnt of groter wordt, is het raadzaam om er even door een arts naar te laten kijken.

Georgios, 20-06-2012 11:58 #8
Ik heb vorige week 2 hele kleine wratjes laten behandelen bij de dokter met stikstof.
Alleen de blaren zijn dus danig groot geworden dat we kunnen spreken over hematoon. Ik heb nu 2 hematoon plekken zo groot als 3 knikkers per plek. Wat kan ik hier nu aan doen? Ik heb de neiging om hem zelf door te prikken, maar paar artsen hebben erna gekeken en die willen hem niet doorprikken wegen infectie gevaar.

Joyce, 13-06-2012 22:47 #7
Ik heb vandaag met gym een bloedblaar op me voetzool gekregen. Deze is bijna net zo groot als een vingerkootje, en ik wil er het liefst zo snel mogelijk vanaf. Maar omdat deze op me voet zit ben ik bang dat het snel gaat infecteren. Wat kan ik het best doen?

Lexy, 13-06-2012 13:29 #6
Ik zit met een bloedblein pal op mijn onderste lip. De ene keer is ze bijna onzichtbaar, de andere keer zwelt ze zo op en wordt hard als steen. Is gewoon doorprikken hier ook aangewezen of best een arts raadplegen?

Marcella, 05-06-2012 12:12 #5
Hallo, even een vraag. Ik kom er vanmorgen achter dat zo uit het niets 2 bloedblaren aan de binnenkant van me wang zitten. Ze zijn zo spontaan komen opzetten. Ik heb geen hard voedsel gegeten en ik heb niks gegeten waar scherpe randje aan zaten. Wat kan ik hier aan doen? En dit is niet de eerste keer dat ze spontaan komen opzetten. Reactie infoteur, 08-06-2012
Bijt je wellicht onbewust op de binnenkant van je wang? Dit is een handeling wat meerdere mensen volkomen onbewust doen. Soms zelfs in de slaap.

Linkin Park, 30-05-2012 21:04 #4
Ik heb een bloedblaar op mijn hak maar die gaat niet weg. Ik heb hem al best lang. Het doet niet zeer en ik heb het ook niet doorgeprikt. Wat moet ik doen!? Reactie infoteur, 08-06-2012
Een lastige plek: een bloedblaar op de hak. Doordat er continue druk op de hak staat, geneest de bloedblaar moeilijk. Je zou een ringpleister kunnen proberen, die normaal gesproken voor eksterogen gebruikt worden. Deze haalt de druk van de bloedblaar af.

Dennis, 05-04-2012 11:32 #3
Ik heb al een hele poos last van een bloedblaartje op mijn gehemelte. Die krijg ik meestal na het eten, maar hij komt altijd weer. Hoe komt dat? Reactie infoteur, 05-04-2012
Waarschijnlijk heb je ooit een beschadiging opgelopen: door telkens weer hard voedsel te eten, zal het blaartje moeilijk genezen. Probeer een aantal dagen de blaar te ontzien.

Marloes, 02-01-2012 14:37 #2
Ik heb een een bloedblaar volgens mij, en als die open gaat komt er heel veel bloed uit, hij is niet zo groot, en als je een paar dagen er niet aan komt zit er soms een korst op ik weet niet zeker op dit een bloedblaar is! weet iemand miss wat dit is?

XXX marloes

Monique Roskam, 28-08-2011 13:51 #1
Als ik mijn hand of vinger heel lichtjes stoot onstaat er al een bloedblaar. Zelfs als ik ergens langs schuur kan dit een bloedblaar onder de huid veroorzaken. Naast het feit dat het een vervelend gezicht is beperkt het mij in bijvoorbeeld het handen geven of zonder na te denken in de tuin werken of andere huishoudelijke klussen. Is hier informatie over en ook een mogelijke oplossing? Ik ben 48 jaar. Reactie infoteur, 30-08-2011
Hallo Monique,
Heeft u toevallig een perkamenthuid (een erg dunne huid)? Naast deze oorzaak, veroorzaken sommige aandoeningen ook een snellere bloeding. Indien u bloedverdunners gebruikt, is het raadzaam om dit aan uw arts te vermelden.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!