InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een bloedblaar, wat is het en wat moet ik doen?

Een bloedblaar, wat is het en wat moet ik doen?

Bloedblaren zijn misschien wel de meest pijnlijke blaren. Ze zijn dieper dan wrijvingsblaren. Bloedblaren gaan door een bloedvat heen waardoor ze zich met bloed vullen. De huid blijft intact, dus er ontstaat een blaasje. Bloedblaren ontstaan meestal door een spontane druk, zoals een slag met een zwaar object. In de mond ontstaan deze blaren door bijten. Bloedblaren genezen uit zichzelf, ze mogen nooit doorgeprikt worden aangezien ze dan ongecontroleerd kunnen gaan bloeden en kunnen infecteren.

Wat is een bloedblaar?

Een bloedblaar op de vinger / Bron: Eremitt, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een bloedblaar op de vinger / Bron: Eremitt, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Een bloedblaar is een blaar die zich opvult met bloed in plaats van een doorzichtige vloeistof. Het is een blaasje dat er in het begin rood uitziet. Later wordt hij donkerder, uiteindelijk verkleurd hij tot een zwart blaasje. Een bloedblaar is hetzelfde als een wrijvingsblaar (ook wel waterblaar), maar de verwonding zit dieper. Hierdoor wordt een bloedvat aangetast. De huid blijft intact, waardoor het bloed niet wegstroomt.

Hoe ontstaat een bloedblaar?

Een bloedblaar kan ontstaan om dezelfde manier als een wrijvingsblaar of drukblaar. Dit is door wrijving, vaak gedurende langere tijd. Doorgaans ontstaat een bloedblaar echter door een spontane kracht op de aangetaste plek. Een vinger tussen de deur is misschien wel de meest voorkomende oorzaak van een bloedblaar. Zware objecten die op een hand of voet vallen zijn ook een veelvoorkomende oorzaken, zeker wanneer geen bescherming wordt gebruikt.

In de mond

Bloedblaren in de mond komen regelmatig voor. Ze kunnen ontstaan door per ongelijk bijten op de wangen of op de tong, maar ook door het eten van hard voedsel zonder goed te kauwen. Bij bloedblaren in de mond is het niet altijd duidelijk hoe ze zijn ontstaan, omdat je het vaak pas later doorhebt. Het voordeel van bloedblaren in de mond is dat de kans op ontsteking klein is. Wanneer de blaar kapot gaat en begint te bloeden, is dit echter wel een groot probleem. De bloeding kan niet makkelijk gestopt worden.

Andere typen blaren

Behalve bloedblaren bestaan ook brandblaren en de eerder genoemde drukblaar, ook wel wrijvingsblaren . Wrijvingsblaren zijn de meest ‘standaard’ vorm van blaren. Ze lijken op bloedblaren, maar zijn minder diep. Het blaasje dat ontstaat vult zich niet met bloed, maar met een heldere vloeistof. Brandblaren zijn tweedegraads brandwonden, die doorgaans ontstaan door extreme temperaturen (warm of koud).

Bloedblaren voorkomen

Doordat bloedblaren meestal door een ongeluk komen, zijn ze soms slecht te voorkomen. Goed opletten is altijd aan te raden, maar een vinger tussen de deur is zo gebeurd. Wanneer je met zware voorwerpen of machines werkt kan het dragen van beschermende kleding een bloedblaar voorkomen. Met vuurwerk is het ook extra opletten, een explosie door vuurwerk kan gemakkelijk een bloedblaar veroorzaken.

Bloedblaren behandelen

Een bloedblaar kan het beste met rust gelaten worden. Een bloedblaar mag nooit worden doorgeprikt, aangezien de kans op infectie erg groot is. Wanneer je hem doorprikt, zal hij daarbij gaan bloeden. Deze bloeding is moeilijk te stoppen. Een bloedblaar geneest vanzelf, mits hij voldoende kans krijgt. Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om het genezen te bevorderen.
Koude toepassen: Houd de plek onder koud water of leg er ijs op. Dit verkoelt de wond. Het helpt niet in de genezing, maar voelt wel beter.
Druk toepassen: Door druk aan te brengen op de blaar wordt de zwelling verminderd. Er kan geen bloed meer uit het bloedvat lekken, waardoor de blaar niet opzwelt. Druk kan worden toegepast door een drukverband of door met de handpalm op de plek te duwen.
Bitterzout: Door bitterzout op te lossen in water en dit over de blaar te smeren, verminderd de zwelling. Dit verminderd de pijn enigszins en maakt het aangenamer om een hand of voet te gebruiken.
Verband: Leg tenminste elke dag een schoon verband aan of plak er een schone pleister op. Indien nodig kun je dit vaker doen.

Verder gaan?

In sommige gevallen moet je verder gaan zelfs als je een bloedblaar hebt. Bijvoorbeeld bij een bloedblaar op de voet, kun je niet altijd stoppen met lopen. Het beste kun je proberen de pijn te negeren en op een normale wijze verder te lopen. Ontlast de plek niet, want dit gaat ten koste van je andere voet. Eventueel kun je een speciale blarenpleister plakken.

Naar de dokter

Met een normale bloedblaar hoef je niet naar de dokter. Hij geneest uit zichzelf. Wanneer je niet weet waardoor een bloedblaar is ontstaan, is het wel aan te raden een afspraak met de huisarts te maken. Spontaan ontstane bloedblaren kunnen wijzen op meer ernstige aandoeningen. Ook wanneer de blaar op een bijzonder onaangename plek zit, kan een doktersbezoek helpen. Denk hierbij aan het gezicht of plekken waar kleding langs schuurt.

Lees verder

© 2011 - 2018 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bloedblaar: een blaasjeBloedblaar: een blaasjeEen bloedblaar kan soms erg pijnlijk zijn. Wanneer de bloedblaar op een plek zit die veel gebruikt wordt, zoals de voet…
Bloedblaar: behandelingBloedblaar: behandelingEen bloedblaar is een blaar/blaasje aan de huid dat gevuld is met bloed. Het kan behoorlijk pijn doen wanneer er veel dr…
Hoe kun je het beste een blaar behandelen?Hoe kun je het beste een blaar behandelen?Bijna iedereen heeft wel eens last gehad van één of meerdere blaren. Je kunt blaren krijgen als je bijvoorbeeld nieuwe s…
Wat is een bloedblaar en hoe te behandelen?Een bloedblaar kan er heftig uitzien maar dat is vaak niet het geval, het namelijk een plekje dat ontstaan is door wrijv…
Blaar: oorzaak en doorprikkenBlaar: oorzaak en doorprikkenEen blaar is een huidafwijking waarbij helder vocht zich onder een dun laagje huid bevindt. Blaren komen vaak voor bij s…
Bronnen en referenties
  • www.rodekruis.nl
  • www.netdokter.nl
  • www.dokter.nl
  • www.goeievraag.nl
  • www.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: Eremitt, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Een bloedblaar, wat is het en wat moet ik doen?"

Reacties

Siea, 27-07-2018 07:20 #8
Mijn vader zit in een verzorgingstehuis, is halfzijdig verlamd na een hersenbloeding 22 jaar geleden. Hij heeft continu onverklaarbare bloedblaren aan zijn verlamde arm. Vaak wel minstens 5 tegelijk. zouden ze hem soms te hard aanpakken, waardoor dit ontstaat?

Anoniem, 12-05-2018 20:08 #7
Hallo, ik heb een vraag over de bloed blaar. Ik heb er vandaag een opgelopen tijdens het pitchen ( softbal ) maar volgende week heb ik een NK en moet ik waarschijnlijk ook pitchen… Hoelang doet een bloed blaar erover om te genezen? ( Het NK is tijdens Pinksteren )

Alowieke van Beusekom, 23-12-2016 11:58 #6
Ik heb bij tijd en wijle last van bloedblaren in de mond. Als ik ze niet doorprik worden ze soms groter en groter. Ik heb het nu drie keer over mijn hele wang of gehemelte gehad. Dus dat stukprikken doe ik altijd meteen. Ik druk de plek vijf minuten dicht met mijn vingers of stop een prop watten in mijn mond waar ik mijn wang dan stijf tegenaan druk. Zo kan ik de bloeding stoppen. In het begin raakte ik helemaal in paniek van zo'n wandelende bloedblaar, maar alles went. Ergens anders las ik dat het aan een gebrek aan magnesium kon komen. Dat zou kunnen. In paranoten zit ook magnesium. Die eet ik normaal gesproken regelmatig, maar de laatste tijd niet, en nu had ik juist weer zo'n grote.

P. de Vree, 10-09-2016 19:47 #5
Ik heb tientallen(!) piepkleine bloedblaartjes op buik. Deze zitten er al jaren alhoewel ik niet weet of het steeds dezelfde zijn. Iemand hier ervaring mee?

Lia Kroon, 05-10-2015 23:16 #4
Zelf heb ik een bloedblaar op mijn linkerwang gehad, die was de volgende dag stuk gegaan en daarna kwam er een witte blaas op. Deze heeft er 3 weken erop gezeten. Vorige week kreeg ik er weer 1, deze keer op mijn linkerzijde van mijn tong, de volgende dag na iets te eten knapte hij. Daar kwam ook een witte blaas op en rondom was het gevoelig en rood en werd als maar gevoeliger, vooral als je iets hards at.
Toen ben ik 2,5 tabletten vitaminen B-complex van Sunwell en 2 x daags 75 mg vitaminen B 5 van Solgar dit is een capsule van 550 mg, die deel ik dan.
En 1 x daags 12,5 mg vitaminen B 3 ook van Solgar maar dan een tablet (100 mg)en deze dan delen gaan nemen en nu na 2 dagen zit er nog een klein wit puntje en als ik nu iets hards eet heb ik er geen last van.
Bij het eten van transvetten trekt dit de nodige vitaminen B's uit het lichaam en vooral B 3 en B 5 en dit is niet in een bloedonderzoek te zien, anders was dit al opgelost.
Dit komt echt niet door een slecht gebit.
Ook cafeine, theobromine en theine belemmeren de opname van vitaminen B en alcohol lost vitaminen B op en ook de chemische conserveermiddelen doen dat en als je dit hebt, heb je ook al candida, dus lekkende darmen.
Dus veel vitaminen B krijg je niet in je lichaam en in een bloedonderzoek is dit niet te zien, wel als ze op de organen prikken.maar dat wordt niet gedaan, omdat dat gevaarlijk is en als het aan de buitenkant gezond eruit ziet, doen ze niets.
Let wel op als je extra vitaminen B gaat gebruiken, dat je het langzaam opbouwt en zo min mogelijk vet eet en vooral transvetten vermijden en beter geen cafeine, theine en theobromine en alcohol en chemische conserveermiddelen gebruiken.
Zodat het lichaam kan herstellen en eventueel wat extra vitaminen C,zodat je je weerstand opbouwt, maar dan in tablet vorm.
Als je teveel slikt krijg je diarree.
Succes.

N., 11-04-2015 19:30 #3
Ik krijg al een tijdje telkens een bloedblaar bij mn voet als die weg is, is die voor 3 dagen weg en dan zit er weer een nieuwe.Ik weet niet door wat het kan komen.m

M. Maassen, 02-12-2014 22:26 #2
Er wordt iets gezegd op de website over doktersbezoek bij spontaan ontstane bloedblaren. Ik heb nu een bloedblaar in mijn handpalm zonder pijn. Ik weet absoluut niet waardoor de bloedblaar is ontstaan. Reactie infoteur, 14-12-2014
Eenmalig kan het zijn dat u niet doorhad hoe de blaar is ontstaan. Maar als de blaar zonder reden ontstaat kan er meer aan de hand zijn.
Weet u zeker dat het om een bloedblaar gaat? Meestal doen deze namelijk wel pijn. Sommige vormen van eczeem kunnen op blaren lijken.

Vivian, 10-05-2013 01:37 #1
Kunnen blaren met betaling oplossing gedept worden? In het bijzonder bloedblaren?
Hoe kan ik een open gesprongen bloedblaren behandelen? Zou ik betadine gazen hiervoor kunnen gebruiken? Reactie infoteur, 14-04-2014
Ja, je kunt ze met een betadine oplossing deppen, maar als ze nog dicht zijn kan er geen infectie inkomen. Deppen vergroot dan vooral de kans dat ze opengaan. Als ze opengesprongen zijn, is een gaasje met ontsmettingsmiddel een goede oplossing.

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 26-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Blaren
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!