InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Asbestose: ademhalingsproblemen door asbest

Asbestose: ademhalingsproblemen door asbest

Asbestose, de naam zegt het al, is een aandoening die veroorzaakt wordt door de inademing van asbest. De longen worden minder elastisch waardoor de patiënt ademhalingsproblemen kan krijgen, bovendien heeft de patiënt een grotere kans op longkanker.

Wat is asbestose?

Asbestose is een aandoening aan de longen, die, zoals de naam al aangeeft, veroorzaakt wordt door blootstelling aan asbest. De aandoening wordt geschaard onder de afdeling pneumoconioses, ook wel bekend onder de Nederlandse naam 'stoflongen'. Rond 1930 werd de aandoening bekend. In Nederland is het een zeldzame aandoening.

Ontstaan

Wanneer grote hoeveelheen asbest ingeademd worden, reageert het lichaam hierop met een ontstekingsreactie, waardoor er bindweefsel wordt aangemaakt in de longen. Door dit bindweefsel worden de longen minder elastisch en hierdoor kan er dus minder lucht ingeademd worden.

Asbestose kan op verschillende manieren ontstaan, namelijk door langdurige blootstelling aan kleine hoeveelheden asbest, maar ook door een zeer kortstondige blootstelling aan een grote hoeveelheid asbest. Asbestose is een erkende beroepsziekte, maar je hoeft niet in bijvoorbeeld de bouw te werken om het te krijgen, aangezien asbest vroeger op veel verschillende plaatsen is verwerkt.

De tijd tussen blootstelling aan asbest en de openbaring van de symptomen ligt vaak tussen de 10 en 20 jaar na blootstelling, maar deze tijd is wel afhankelijk van de duur van de blootstelling en de concentratie van het asbest.

Symptomen

  • Kortademigheid
  • Een droge en pijnlijke kuch die soms vergezeld gaat van steken in de borst
  • Kortademigheid (dit treedt meestal pas op als de patiënt minstens 10 jaar aan asbest is blootgesteld)
  • Hartfalen (in een vergevorderd stadium van asbestose)

Diagnose en therapie

De diagnose kan gesteld worden door middel van een uitgebreid onderzoek naar het beroepsverleden, de leefomstandigheden en de ziektegeschiedenis van de patiënt. Ook volgt er een röntgenonderzoek van de longen, test om te bepalen hoe de longen functioneren en eventueel een longspoeling of een longbiopsie.

Asbestose is een progressieve aandoening die niet te genezen valt. Er is geen behandeling voor patiënten met asbestose, het enige dat gedaan kan worden is symptoombestrijding. Asbestose leidt doorgaans tot ademhalingsstoornissen en in de ergste gevallen tot de dood doordat het hart overbelast raakt. De symptomen kunnen bestreden worden met behulp van zuurstoftoediening, vernevelaars en medicijnen die hartfalen moeten voorkomen. In sommige gevallen is een longtransplantatie mogelijk.

Asbestosepatiënten hebben een verhoogde kans op het krijgen van longkanker. Om die reden wordt er regelmatig een röntgenonderzoek van de longen gedaan, ook wordt mensen met asbestose aangeraden om te stoppen met roken. Ze komen bovendien in aanmerking voor een vaccinatie tegen griep en tegen longontsteking.
© 2010 - 2017 Flew, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Asbestose informatieAsbestose informatieAsbestose wordt veroorzaakt door het inademen van asbeststof. De stofdeeltjes wordt door witte bloedcellen ´opgegeten’,…
Longkanker (mesothelioma)Longkanker, in het Engels mesothelioma genoemd, kan een gevolg zijn van blootstelling aan asbest. Wat is asbest precies,…
Asbest, de gevarenAsbest, de gevarenAsbest is een gevaarlijke stof, dat is duidelijk. Iedereen heeft wel eens een bericht op het nieuws gehoord over het gev…
Longkanker: wat zijn de mogelijke oorzaken van longkanker?Longkanker: wat zijn de mogelijke oorzaken van longkanker?Longkanker is een ernstige ziekte waarvan je de kans om ermee opgescheept te worden, kan verkleinen door niet te roken.…
Asbest en de longziekten asbestose en mesothelioomAsbest en de longziekten asbestose en mesothelioomTwee zeer ernstige ziekten die veroorzaakt worden door het inademen van asbeststof zijn asbestose en mesothelioom. Asbes…
Bronnen en referenties
  • Medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Asbestose: ademhalingsproblemen door asbest"

Reacties

F. Johan Stam, 02-05-2016 11:07 #2
60 Jaar geleden heb ik 4 jaar gewerkt in Eterniet in goor en heb daar enorm veel asbest binnen gekregen.
Ben heel kortademig, kan geen 100 meter lopen Gebruik pufjes sinds ongeveer 10 jaar. Verder goed gezond. Kan dit nu nog te maken hebben met asbest?
vr. groet Johan

Gerstenheimer, 20-08-2012 23:16 #1
Hallo mijn naam is Leo. Ik heb 3 jaar met asbest gewerkt. Hoe kan ik aan een goed onderzoek komen? Gr.Leo

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 05-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!