InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Fibroma pendulans (steelwratjes): op huid hals, romp, oksel

Fibroma pendulans (steelwratjes): op huid hals, romp, oksel

Fibroma pendulans (steelwratjes): op huid hals, romp, oksel Fibroma pendulans (steelwratten): symptomen en steelwratjes verwijderen. Een steelwratje of fibroom is een vrij klein aangroeisel op de huid, een huidflapje. Voorkeursplekken zijn de hals, de romp, de liezen of de oksel. Het zijn gesteelde rubberachtige, zachte goedaardige huidtumoren; het is een onderhuids bindweefselgezwel. Meestal zijn ze huidkleurig, doch soms zijn ze wat donkerder van kleur. Ze zijn eenvoudig te behandelen door de huisarts die het wratje wegknipt met een steriel instrument.

Fibroma pendulans (steelwratjes)

Alternatieve benamingen

Synoniemen voor fibroma pendulans zijn:
  • acrochordon;
  • skin tag;
  • fibroma molle;
  • fibroma filiformis;
  • fibroma molluscum;
  • steelwratjes; en
  • gesteelde fibromen.

In dit artikel spreken we van 'steelwratten'.

Wat zijn steelwratjes?

Een steelwratje of fibroom is een vrij klein aangroeisel op de huid, een huidflapje, meestal aan de hals, de romp, de liezen of de oksel. Het zijn gesteelde rubberachtige, zachte goedaardige (benigne) huidtumoren; het is een onderhuids bindweefselgezwel of tumor. Meestal zijn ze huidkleurig, doch soms licht gepigmenteerd (iets donkerder gekleurd). Het kan gaan om een enkel steelwratje en soms komen ze in groepjes voor.

Een gesteelde fibroom moet onderscheiden worden van een dermatofibroom. Een dermatofibroom is een goedaardig 'bobbeltje' of 'knobbeltje' in de huid in met name de benen en de armen. Een dermatofibroom voelt aan als een stevig schijfje, pilletje of balletje in de huid. Het knobbeltje zit aan de huid vast en kan over de onderlaag geschoven worden. Het dermatofibroom is net als een steelwratje huidkleurig of iets gepigmenteerd. Meer vrouwen dan mannen ontwikkelen dermatofibromen. Soms geven ze ook pijnklachten.

Waar komen steelwratjes vaak voor?

Steelwratten komen gewoonlijk voor in het okselgebied, de hals, de romp en de liezen. Ze kunnen ook op het ooglid voorkomen of op de behaarde hoofdhuid. Bij mensen met overgewicht komen ze vaak voor in de huidplooien.

Meestal goedaardig, klein en zacht, soms iets donkerder gekleurd, onderhuids bindweefselgezwel. Meestal in de hals, oksel of lies, maar ook in andere weefsels en organen.

Hoe vaak komen steelwratjes voor en bij wie?

Steelwratjes komen bij ongeveer 46% van de populatie voor. Vaak met het vorderen van de leeftijd. Bij mensen met diabetes mellitus (suikerziekte) en overgewicht komen ze vaak voor. Soms worden steelwratten ook geassocieerd met zeldzame syndromen, zoals het Birt-Hogg-Dubé syndroom (een zeldzame autosomaal dominante erfelijke ziekte die zich kenmerkt door huidafwijkingen) of het polycysteus ovarium syndroom (een aandoening waarbij het hormonale evenwicht vaak verstoord is en er talrijke kleine follikelcysten in de eierstokken ontstaan).

Hoe ontstaan steelwratten?

In veel gevallen ontstaan steelwratten spontaan, maar soms zijn ze het gevolg van een slechte genezing van een wondje. Het ontstaansmechanisme is nog niet geheel opgehelderd. Steelwratten zijn geen echte wratten, want ze ontstaan niet door een virus.

Hoe worden steelwratjes behandeld?

Meestal is geen behandeling nodig. Men kan overgaan tot behandeling om grofweg twee redenen:
  • cosmetisch (indien ontsierend, bijvoorbeeld in de hals);
  • medisch (indien hinderlijk).

Steelwratten zijn eenvoudig te behandelen door het steeltje van het fibroom met een (steriel!) schaartje af te knippen. Bij een klein steelwratje is geen verdoving nodig. Ze kunnen ook onder plaatselijke verdoving verwijderd worden door verbranding of door ze af te schrapen met een chirurgische schaar. Er blijft een zeer klein oppervlakkig wondje over. Deze kan met een pleister worden afgedekt.

Kun je steelwratjes zelf verwijderen?

Het is af te raden de wratjes zelf af te knippen. Er is sinds kort wel een methode ontwikkeld om steelwratten thuis zelf te behandelen. HeltiQ Skintags is een product om steelwratten zelf te verwijderen. Door de eenvoudige applicatiemethode (door middel van aanstippen) worden steelwratten in de hals en nek, onder de oksels en borsten verwijderd door middel van bevriezing (cryotherapie). Samen met de bijgeleverde beschermpleister, die voor de behandeling om de steelwrat dient te worden aangebracht, zorgt dit voor een gedoseerde, hygiënische en effectieve behandeling. HeltiQ Skintags is een veilige, snelle en effectieve methode om steelwratten te verwijderen. Lees wel eerst de gebruiksaanwijzing goed door.

Je kunt ook naar de huisarts voor een veilige behandeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oksel: bruine of rode vlekken, bult, bultjes, jeuk, uitslagDe oksel is de holte onder de arm. Onderhuids bevinden zich lymfeklieren, welke een belangrijke rol spelen in het afweer…
Kleine wratjes in de nek of onder je oksels, wat zijn dat?Fibromen, steelwratten, steelwratjes, skin tags, age spots, zo worden de kleine wratjes in de nek of oksels , liezen of…
Beauty: wild vleesBeauty: wild vleesOver het algemeen is wild vlees ongevaarlijk, toch is het goed het bij de huisarts of huidspecialist te laten controlere…
Elektrische coagulatie en elektrisch ontharenElektrische coagulatie en elektrisch ontharenWaarvoor wordt elektrische coagulatie toegepast? Is het resultaat blijvend, of keren de aandoeningen weer terug? Meer hi…
Wild vlees/fibroom: de oorzaak en verwijderenWild vlees/fibroom: de oorzaak en verwijderenWild vlees of fibroom, oorzaak, behandeling en verwijderen. Wild vlees kan overal voorkomen: op alle plaatsen op de huid…
Bronnen en referenties
  • C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.

Reageer op het artikel "Fibroma pendulans (steelwratjes): op huid hals, romp, oksel"

Reacties

Sas, 29-10-2013 11:34 #4
Hoi, ik heb een steelwratje in mijn lies. Ik heb die zelf behandeld met wartner wratten pen. Was dit erg onverstandig?
Groetjes,
Saskia Reactie infoteur, 23-11-2013
Er is in Nederland sinds kort een veilige, snelle en effectieve methode om steelwratten thuis zelf te behandelen. HeltiQ Skintags is een product om steelwratten zelf te verwijderen. Door de eenvoudige applicatiemethode (aanstippen) worden steelwratten in de hals en nek, onder de oksels en borsten verwijderd door middel van bevriezing (cryotherapie). Samen met de bijgeleverde beschermpleister, die voor de behandeling om de steelwrat dient te worden aangebracht, zorgt dit voor een gedoseerde, hygiënische en effectieve behandeling. HeltiQ Skintags is een veilige, snelle en effectieve methode om steelwratten te verwijderen. Ik zal deze informatie in het artikel opnemen.

Elizabeth, 21-05-2012 18:32 #3
Ik ga al enkele jaren naar mijn huisarts om de ontsierende wratjes in mijn hals te laten verwijderen, maar ze komen steeds terug. Is het verstandig om naar een huidkliniek te gaan? Reactie infoteur, 26-05-2012
U kunt dit het beste voorleggen aan uw eigen huisarts. Het komt wel vaker voor dat steelwratjes terugkomen nadat ze verwijderd zijn. Dit is niet ongewoon.

C. de Bruin, 22-02-2012 20:07 #2
Ik heb al jaren een soort vetbobbeltje naast mijn neus, (het is geen steelwratje), ik vind het zeer ontsierend en best opvallend, mijn huisarts wilde het wel wegbranden, maar doet dit geen pijn en duurt het lang voordat het eraf is? Misschien kan ik het beter laten wegsnijden door een dermatoloog, ook heb ik nogal wat moedervlekjes, 2 op mijn wang, en 1 onder mijn kin? wat is u advies? Reactie infoteur, 24-02-2012
Veel huisartsen zijn speciaal opgeleid om kleine chirurgische ingrepen te doen, zoals het verwijderen van moedervlekken, atheroomcysten (vetbulten), talgkliercysten en ouderdomswratten. De te behandelen plek wordt plaatselijk verdoofd, zodat het een pijnloze ingreep is. Lees hier meer over coagulatie (een techniek waarbij huidweefsel wordt weggebrand): www.huidinfo.nl/coaguleren.html.

A. de Pagter, 25-11-2011 06:34 #1
Ik heb steelwratjes onder en op m`n borsten en in de hals rondom ik geneer mezelf om mij ergens om te moeten kleden want het zijn er echt veel. Hoe kan ik er pijnloos zelf vanaf komen want dat afknippen zie ik niet zitten te pijnlijk lijkt me. Is er echt geen zalf of een lotion voor? Reactie infoteur, 25-11-2011
Het spijt mij voor u, maar de therapie is toch echt excisie (knippen) en coagulatie (wegbranden) van de bodem/steel. Dit kan onder plaatselijke verdoving plaatsvinden.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Wratten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!