InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wratjes in de hals, nek, onder oksel, op romp, lies en bil

Wratjes in de hals, nek, onder oksel, op romp, lies en bil

Wratjes in de hals, nek, onder oksel, op romp, lies en bil Kleine huidkleurige wratjes in de hals, nek, onder oksels, op romp en liezen? Wat zijn dat? Steelwratjes of steelwratten, ook wel gesteelde fibromen of skin tags genoemd, komen erg veel voor, vooral als je wat ouder bent. Voorkeurslocaties van steelwratjes zijn op de oogleden, hals, nek, oksels, plooien in de lies en onder de borsten, op de romp. Steelwratjes hoeven uit medisch oogpunt niet verwijderd te worden. Het zijn onschuldige huidflapjes. Indien je ze als cosmetisch storend ervaart of als je er hinder van ondervindt, kun je beslissen om de wratjes weg te (laten) halen.

Steelwratjes

Wratjes in de hals, nek, onder oksel, op romp en lies

Steelwratjes zijn zeer kleine, zachte en gesteelde huidgezwellen. Steelwratjes zijn ongevaarlijk, maar kunnen wel vervelend zijn. Voorkeurslocaties zijn op de oogleden, hals, oksels, plooien in de lies en onder de borsten. Je kunt enkele steelwratjes hebben tot wel tientallen of honderden. Bijna iedereen zal op een bepaald punt in zijn leven steelwratjes ontwikkelen. Mensen van middelbare leeftijd en zwaarlijvige volwassenen zijn het meest gevoelig voor het ontwikkelen van steelwratjes. Mannen en vrouwen hebben er even vaak last van. Steelwratjes kunnen desgewenst verwijderd worden door de huisarts, maar je kunt ze ook zelf verwijderen. Je kunt er hinder van ondervinden doordat een steelwratje bijvoorbeeld tegen de kraag van je blouse aanschuurt of onder de beugel van je beha aanwezig is.

Hoe zien steelwratjes eruit?

Steelwratjes zijn verworven goedaardige gezwellen van de huid die er uitzien als een klein, zacht ballonnetje of balletje op een steeltje. Het gaat om vleeskleurige of donkergekleurde stukjes weefsel. Het zijn ongevaarlijk gezwellen die kunnen variëren in aantal van één tot honderden. Hoewel sommige steelwratjes er spontaan af kunnen vallen, verdwijnen de meeste niet spontaan. De medische naam voor een steelwratje is fibroma pendulans. Naarmate je ouder wordt, neemt de kans op het krijgen van steelwratjes toe.

Voorkeursplekken: nek, oksel, oogleden, lies, onder de borsten

Steelwratjes kunnen bijna overal op het lichaam voorkomen. De twee meest voorkomende gebieden zijn de nek en de oksels. Andere voorkeursplekken zijn de oogleden, onder de borsten bij vrouwen, en in de plooien van de lies. Steelwratjes kunnen ontstaan op plekken waar huid wrijft tegen huid in lichaamsplooien of tegen kleding, zo wordt verondersteld. Jongere kinderen kunnen steelwratjes ontwikkelen op het bovenste ooglid, vaak op plekken waar ze in hun ogen wrijven. Oudere kinderen en jonge tieners kunnen steelwratjes in het okselgebied en onderarm krijgen op plekken waar wrijving en repetitieve irritatie plaatsvindt door sportactiviteiten.

Steelwratjes komen vooral op de volgende plekken voor:
  • basis van de nek;
  • oksels;
  • oogleden;
  • lies plooien;
  • plooien billen; en
  • onder de borsten.

Wie krijgen steelwratjes?

Bijna iedereen ontwikkelt op enig moment in zijn leven steelwratjes. Hoewel steelwratjes zijn verworven en niet aanwezig zijn bij de geboorte en bij iedereen kunnen optreden, ontstaan ​​ze meestal tijdens de volwassenheid. Ze treden vaak op tijdens de middelbare leeftijd. Peuters en kleuters kunnen ook steelwratjes ontwikkelen, met name op de onderarm en de nekregio. Steelwratjes komen vaker voor bij mensen met overgewicht.

Steelwratjes tijdens zwangerschap

Tijdens de zwangerschap kan onder invloed van zwangerschapshormonen een toename van het aantal steelwratjes plaatsvinden. Steelwratjes komen dan ook frequenter voor bij zwangere vrouwen. Steelwratjes zijn onschuldig en behoeven niet te worden behandeld, tenzij ze hinderlijk zijn. Steelwratjes waar je hinder van ondervindt kunnen gemakkelijk worden verwijderd tijdens of na de zwangerschap, door de huisarts of een dermatoloog.

Acanthosis nigricans

Hoewel steelwratjes niet worden geassocieerd met andere ziekten, lijkt er een groep van zwaarlijvige individuen te zijn die, samen met vele steelwratjes, een aandoening ontwikkelen genaamd acanthosis nigricans. Het gaat hierbij om een donkergekleurde huidverdikking op de zelfde plaats als waar de steelwratjes zich bevinden. Het gaat om een afwijking aan het bindweefsel, een soort goedaardige tumoren. Het is principe ongevaarlijk, maar het duidt op onderliggende problemen in de insulinehuishouding.

Behandeling van steelwratjes

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat steelwratjes meestal niet behandeld hoeven te worden. Als je er hinder van ondervindt of indien je ze cosmetisch storend vindt, kun je beslissen om ze weg te laten halen. Er zijn een aantal effectieve manieren om een ​​steelwratje te verwijderen, waaronder het verwijderen van een steelwratje met een steriele schaar, het laseren van een steelwratje, het bevriezen van het steelwratje (met behulp van vloeibare stikstof), en het wegbranden van de steelwrat (met behulp van elektrische cauterisatie door middel van hoogfrequente elektrische stroom). Dit kan gedaan worden door de huisarts of schoonheidsspecialiste.

HeltiQ Skintags

Er zijn ook methoden om zelf steelwratjes effectief te verwijderen. Bijvoorbeeld met HeltiQ Skintags waarmee je de steelwrat op een hygiënische wijze aanstipt waardoor deze bevriest en er na verloop van tijd afvalt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleine wratjes in de nek of onder je oksels, wat zijn dat?Kleine wratjes in de nek of onder je oksels, wat zijn dat?Fibromen, steelwratten, steelwratjes, skin tags, age spots, zo worden de kleine wratjes in de nek of oksels, liezen of r…
Waterwratjes bij kinderenWaterwratjes zijn wasachtige papels die in het midden een indeuking hebben. Een andere benaming voor waterwratjes is kin…
Chlamydia (seksueel overdraagbare aandoening)Chlamydia (seksueel overdraagbare aandoening)Chlamydia is een SOA (seksueel overdraagbare aandoening). In Nederland komt deze SOA het meest voor, dit kan zijn met of…
Steelwratje (laten) verwijderenSteelwratje (laten) verwijderenAls je een steelwratje hebt en je hebt hier last van of je vindt het lelijk dan kun je deze laten verwijderen bij de hui…
Help, mijn kind heeft waterwratten!Help, mijn kind heeft waterwratten!Er zijn, helaas, nogal wat ziekten die zich openbaren door vlekjes, bultjes of wratjes. Vaak worden deze verschijnselen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Wavebreakmedia
  • http://www.medicinenet.com/skin_tag
  • http://moniquegeerligs.nl/steelwratjes-fibroma-pendulansrticle.htm
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/60664-steelwratjes-verwijderen-op-huid-nek-hals-romp-en-oksel.html

Reageer op het artikel "Wratjes in de hals, nek, onder oksel, op romp, lies en bil"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 03-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Steelwratjes verwijderen
Medische informatie…
Schrijf mee!