InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Fibromen: steelwratjes verwijderen en (zelf) behandelen

Fibromen: steelwratjes verwijderen en (zelf) behandelen

Fibromen: steelwratjes verwijderen en (zelf) behandelen Fibromen of steelwratjes zijn goedaardige huidgezwelletjes. Fibromen komen vooral voor op het gezicht (oogleden), de hals, de borsten, de oksels en in de liezen. Fibromen zien eruit als kleine, gesteelde bobbeltjes op de huid. Fibromen maken geen onderdeel uit van de wrattenfamilie. Dat komt doordat ze niet worden veroorzaakt door een virus, wat bij een wrat wel het geval is. De naam 'steelwratje' is daarom eigenlijk een verwarrende benaming. Fibromen kunnen op verschillende manieren verwijderd worden. Fibromen zelf verwijderen is mogelijk, maar je kunt fibromen ook laten verwijderen door je huisarts of een schoonheidsspecialist.

Fibromen verwijderen

Fibroom / Bron: Dodo´ste, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Fibroom / Bron: Dodo´ste, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat zijn fibromen?

Fibromen zijn goedaardige huidgezwelletjes en staan ook wel bekend als steelwratjes. Deze naam danken ze aan hun verschijningsvorm: fibromen zijn langwerpig en zien eruit als een soort steeltje aan de huid. Ze zijn huidkleurig of soms ietwat donkerder van kleur. Fibromen zie je vaak op plekken waar veel wrijving is, zoals in de hals (door een kraag van een blouse of het dragen van een ketting), de liezen en oksels. Fibromen kunnen ook voorkomen op het gezicht (oogleden) en de borsten.

Synoniemen

Een fibroom kent ook de volgende benamingen:
  • fibroma molle (= weke fibromen)
  • fibroma pendulans (= gesteelde fibromen)
  • skin tags (= huidaanhangsels)
  • wild vlees
  • steelwratjes

Ontstaan en oorzaak van fibromen

Hoe deze gezwelletjes ontstaan is anno 2018 nog niet helemaal opgehelderd. Ongeveer 25 procent van de mensen heeft één of meerdere fibromen. Fibromen worden geassocieerd met overgewicht en hormonen; fibromen ontstaan vooral na de menopauze. Ook is er een relatie met diabetes. Bij oudere mensen komen ze vaker voor. Vooral bij adipeuze postmenopauzale vrouwen kan men soms tientallen kleine of grotere fibromen aantreffen. Fibromen zijn niet besmettelijk.

Symptomen

Fibromen zien eruit als weke, huidkleurige gesteelde gezwelletjes die overal op de huid kunnen voorkomen. De gezwelletjes zijn huidkleurig of lichtbruin. Voorkeurslocaties zijn in de hals, oksels, onder de borsten en in de liezen.

Onderzoek en diagnose

Een huisarts kan in één oogopslag zien dat het gaat om een steelwratje of fibroom (diagnose à vue). Aanvullend onderzoek is niet nodig.

Fibromen verwijderen en behandelen

Fibromen gaan niet vanzelf weg. Als ze je in de weg zitten of je vindt ze cosmetisch storend, dan kun je overwegen om ze weg te laten halen. Tijdens een intakegesprek bij een medisch centrum of schoonheidsspecialist zal je voorgelicht worden over de mogelijke behandelingen, kosten en richtlijnen. De huisarts kan sommige methoden ook toepassen.

Vloeibare stikstof

Steelwratjes worden normaal gesproken behandeld met vloeibare stikstof, waarmee deze bevroren worden. Daarna vallen ze van de huid. Het wordt afgeraden deze methode toe te passen in het gezicht om eventuele littekenvorming te voorkomen.

Laseren

Fibromen kunnen ook verwijderd worden met de Iridex Varilite laser, welke het wratje verschroeid waardoor deze van de huid afvalt. Gemiddeld zijn er één tot twee behandelingen nodig met een interval van ongeveer vier weken.

Afknippen

Fibromen zijn tevens eenvoudig te behandelen door het steeltje van het fibroom met een steriel schaartje af te knippen. Bij een kleine fibroom is geen verdoving nodig.

Wegbranden

Fibromen kunnen ook onder plaatselijke verdoving verwijderd worden door middel van verbranding of door ze af te schrapen met een chirurgische schaar. Na de behandeling afdekken met een pleister.

Fibromen zelf verwijderen

Het is af te raden om zelf fibromen te verwijderen door middel van een schaartje. Wel kun je ze zelf verwijderen door middel van HeltiQ Skintags, een product waarmee je de lastpakken kunt verwijderen door een eenvoudige applicatiemethode.

Prognose

Een fibroom kan gemakkelijk worden verwijderd. Mensen die aanleg hebben fibromen te ontwikkelen, zullen waarschijnlijk in de loop van de tijd meer ontwikkelen. In dat geval is weer een behandeling nodig om het ontsierende huidflapje te verwijderen.

Preventie

Het is niet mogelijk om de ontwikkeling van fibromen volledig te voorkomen, hoewel gewichtsverlies in dit opzicht van pas kan komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleine wratjes in de nek of onder je oksels, wat zijn dat?Kleine wratjes in de nek of onder je oksels, wat zijn dat?Fibromen, steelwratten, steelwratjes, skin tags, age spots, zo worden de kleine wratjes in de nek of oksels, liezen of r…
Fibroma pendulans: verwijderen, behandelen en symptomenFibroma pendulans: verwijderen, behandelen en symptomenEen fibroma pendulans staat ook wel bekend als steelwratje. Een fibroma pendulans is een goedaardig huidgezwelletje, dat…
Goedaardige huidgezwellenEen goedaardig huidgezwel is een ophoping van bepaalde cellen die er anders uitziet dan de rest van de huid. Er zijn vee…
Steelwratten zelf behandelen met HeltiQ SkintagsSteelwratten zelf behandelen met HeltiQ SkintagsSteelwratten worden ook wel fibromen, fibroma pendulans, gesteeld fibroom of skintags genoemd. Steelwratjes zijn zachte,…
Wild vlees/fibroom: de oorzaak en verwijderenWild vlees/fibroom: de oorzaak en verwijderenWild vlees of fibroom, oorzaak, behandeling en verwijderen. Wild vlees kan overal voorkomen: op alle plaatsen op de huid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jmarchn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Emedicinehealth. Skin Tags. https://www.emedicinehealth.com/skin_tags/article_em.htm#what_are_skin_tags (ingezien op 28-5-2018)
  • http://www.mc-amstelveen.nl/fibromen-steelwratten/
  • http://www.huidarts.com/huidaandoeningen/huidaandoeningen-e-f/fibromen/
  • http://www.huidzorghouten.nl/huidaandoeningen/fibromen-steelwratjes
  • http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/Huidziekten-A-Z/Huidziekten-D-t/m-G/Fibroom-skin-tag.html#.VFvZWfmG-T8
  • Huidarts. Fibromen. https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/fibromen/ (ingezien op 28-5-2018)
  • Afbeelding bron 1: Dodo´ste, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Fibromen: steelwratjes verwijderen en (zelf) behandelen"

Reacties

André, 20-04-2017 12:47 #3
Vandaag heb meerdere fibromen weg laten en met name die op mijn ooglid zat en andere in mijn oksels in totaal zijn er 10 verwijderd.
Die op mijn ooglid was meer cosmetisch en de andere omdat ik mijn oksels regelmatig scheer.
Ik heb ze bij de huisarts laten verwijderen.

Twan, 23-01-2016 15:52 #2
Je kunt ze meestal ook gewoon eraf trekken. Tussen duimnagel en wijsvinger stevig vastpakken, niet aarzelen en HOP, eraf is ie! Zeker als het steeltje nog geen halve milimeter dik is, zoals meestal. Doet totaal geen pijn, zolang je het maar resoluut doet. Net als bij het verwijderen van een pleister. Wel even een pleistertje erop en beter 's avonds voor het slapen gaan. Anders bloedt het misschien een beetje door en komt in je goeie kleren.

Willemijn, 20-04-2015 11:23 #1
Sinds enkele maanden heb ik steelwratjes op mijn ooglid tussen mijn wimpers. Dit veroorzaakt irritatie op mijn oog. Kunnen deze verwijderd worden zonder dat ik mijn wimpers verlies en kan ik dit het best door een dermatoloog laten doen of door een oogarts? Reactie infoteur, 10-06-2015
Normaal gesproken zal een dermatoloog dat doen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!