InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Goedaardige huidgezwellen

Goedaardige huidgezwellen

Een goedaardig huidgezwel is een ophoping van bepaalde cellen die er anders uitziet dan de rest van de huid. Er zijn veel verschillende soorten goedaardige huidgezwellen bekend waarvan er in dit artikel een aantal besproken worden die veel voorkomen.

Moedervlek (naevus)

Een moedervlek (naevus) is een goedaardig gezwel van de huid die bestaat uit melanocyten. Melanocyten zijn cellen in de huid die pigment produceren, pigment wordt ook wel melanine genoemd. Door dat de melanocyten in een groep bij elkaar liggen en melanine produceren is een naevus vaak donker van kleur. De naevus kan een vlakke plek zijn die niet te voelen is op de huid of het kan een verheven bultje zijn. Mensen met een lichte huid hebben doorgaans meer moedervlekken, ook neemt het aantal moedervlekken toe bij het ouder worden.

Dysplastische naevi

Een dysplastische naevus is een naevus waarbij tekenen zijn van onrust, maar die niet kwaadaardig is. Dysplastische naevi zijn vaak groter dan 5mm is doorsnede en zijn meestal verheven. Ze vertonen een onregelmatige pigmentatie en zijn onregelmatig begrensd. De dysplastische naevus wordt gezien als de voorloper van een melanoom. Gezien de kans op het ontwikkelen van een maligne melanoom worden dysplastische naevi volledig verwijderd.

Fibromen

Een fibroom is een klein, goedaardig gezwel van de huid dat bestaat uit bindweefsel en gewoonlijk geen problemen veroorzaakt. Fibromen kunnen overal op het lichaam voorkomen, maar worden het meest gezien in de hals, de oksels en liezen. Bij mensen met overgewicht kunnen fibromen voorkomen in huidplooien. Meestal is het medisch gezien niet nodig om een fibroom te verwijderen. Toch kiezen veel mensen er voor fibromen te laten verwijderen omdat het als cosmetisch storend wordt ervaren, of men last krijgt doordat de fibromen blijven hangen achter kleding of sierraden.

Lipomen

Een lipoom is en goedaardig gezwel van onderhuids vetweefsel die overal op het lichaam kan voorkomen waar vetcellen zitten. Het lipoom is vaak te voelen als een rond tot ovale onderhuids bult en kan in grootte variëren van enkele millimeters tot zeer grote gezwellen. Het is doorgaans niet nodig om een lipoom te verwijderen aangezien lipomen zelden tot problemen leiden. Toch kunnen sommige lipomen pijnklachten geven of cosmetisch storend zijn voor de patiënt, in deze gevallen kan er voor gekozen worden om het lipoom te laten verwijderen.

Keloïd

Een keloïd is een goedaardig gezwel die bestaat uit een woekering van littekenweefsel. Het kan ontstaan na elke vorm van huidbeschadiging. Het is onduidelijk hoe het komt dat bepaalde mensen een keloïd krijgen en bepaalde mensen niet, wel hebben personen met een donkere huid meer kans op het ontwikkelen van een keloïd dan mensen met een blank huid. In het begin is een keloïd een harde glanzende verhevenheid met grillige uitlopers die rood van kleur is, in de loop der tijd wordt het keloïd meer huidkleurig. Behandeling is mogelijk met injecties van corticosteroïden direct in het keloïd. Deze behandeling moet meerdere malen herhaald worden om resultaat te verkrijgen.

Verruca seborrhoica

Een verruca seborrhoica, of ouderdomswrat, is een goedaardig gezwel van de huid die het meest voorkomt bij mensen boven de 50 jaar oud. Ze kunnen overal op de huid ontstaan. Een verruca seborrhoica begint vaak als een gelige vlek of bobbel en ontwikkeld zich in de loop der tijd tot een geel-bruine tot bruin-zwarte verhevenheid die tot 3 centimeter doorsnede kan hebben. Het oppervlak is ruw tot bloemkoolachtig. Meestal komen de ouderdomswratten met meerdere tegelijk voor.

Lees verder

© 2010 - 2018 Zephyrmerel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goedaardige huidgezwellen"

Infoteur: Zephyrmerel
Gepubliceerd: 28-12-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!