InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Naevus van Ito: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose

Naevus van Ito: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose

Naevus van Ito: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose Een naevus van Ito, ook bekend als naevus fuscoceruleus acromiodeltoideus, is een verworven pigmentafwijking met soortgelijke kenmerken als de naevus van Ota, maar op andere plekken van het lichaam voorkomt. De naevus van Ito behoort samen met de naevus van Ota en de archipelvlek (voorheen bekend als mongolenvlek), tot de zogeheten dermale melanosen. Melanose betekent donkere verkleuring van de huid en darmaal verwijst naar de huid. De oorzaak is een opeenhoping van pigmentcellen (melanocyten) in het onderhuids bindweefsel. Vanuit medisch oogpunt is behandeling niet nodig. Indien een behandeling gewenst is vanuit cosmetisch oogpunt, dan kan een laserbehandeling worden aanbevolen, bij voorkeur met de Q-switched robijnlaser. De verkleuring verdwijnt evenwel nooit helemaal door laserbehandeling.
Naevus van Ito / Bron: Littlekidsdoc, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Naevus van Ito / Bron: Littlekidsdoc, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Wat is een naevus van Ito?

Een naevus van Ito is een gekleurde moedervlek die meestal leisteenbruin of blauwgrijs van kleur is. Het is een ongewone moedervlek waarbij de melanocyten (pigmentcellen) dieper dan normaal in de huid worden aangetroffen. Dit type moedervlek bevindt zich meestal op het gebied van de schouder en de bovenarm aan één kant van het lichaam. De huidafwijking is direct na de geboorte of ergens in het eerste levensjaar zichtbaar. Het kan soms worden geassocieerd met sensorische veranderingen in het betrokken huidgebied. Zeer zelden ontaardt een naevus van Ito in huidkanker.

Synoniemen

De naevus van Ito staat ook wel bekend als naevus fuscoceruleus acromiodeltoideus of Ito's nevus.

Vóórkomen

Een naevus van Ito komt het meest voor bij Aziatische mensen. Ze komen zelden voor bij blanke mensen. En naevus van Ito komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Risicofactoren

Net als de naevus van Ota, wordt de naevus van Ito het meest gezien bij personen van Japanse afkomst, maar het is ook te zien bij individuen van Afrikaanse en Oost-Aziatische afkomst. Deze verworven pigmentafwijking kan ook worden gezien in associatie met naevus van Ota, maar er wordt verondersteld dat dit over het algemeen slechts sporadisch voorkomt.

Grote archipelvlek bij een baby / Bron: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Grote archipelvlek bij een baby / Bron: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Oorzaak naevus van Ota

De exacte oorzaak van een naevus van Ota is anno 2019 onbekend. De vlek wordt veroorzaakt door opeenhoping van pigmentcellen (melanocyten) in het onderhuids bindweefsel e het heet veel weg van een archipelvlek (voorheen bekend als mongolenvlek), een goedaardige, aangeboren blauw-grijze pigmentvlek bij baby's en jonge kinderen. In tegenstelling tot een archipelvlek blijven de pigmentcellen bij de naevus van Ito echter op diepe lokalisatie zitten, waardoor de moedervlek niet spontaan verdwijnt.

Symptomen: blauwgrijze moedervlek

Kenmerken

De algemene kenmerken van de naevus van Ito zijn:
  • Een naevus van Ito is een goedaardige huidafwijking met hyperpigmentatie;
  • Het gaat om een onscherp begrensde grillig gevormde vlek;
  • De vlek is blauw, bruin tot blauw-zwart van kleur;
  • Een naevus van Ito komt voor in de huid van de schouders, schouderbladen en rondom het sleutelbeen.

Syndromen

Een naevus van Ito kan voorkomen in het kader van een syndroom, bijvoorbeeld:
  • Klippel-Trenaunay syndroom, een aangeboren aandoening van de bloedvaten, botten en weke delen;
  • naevus pigmentovascularis, een aangeboren melanocytaire naevus en een vasculaire naevus;
  • Sturge-Weber syndroom, een aangeboren aandoening van bepaalde bloedvaten.

Donkerbruine verkleuringen van het oogwit bij een naevus van Ota / Bron: Luninsky, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Donkerbruine verkleuringen van het oogwit bij een naevus van Ota / Bron: Luninsky, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Naevus van Ota

Het ook voorkomen in combinatie met een naevus van Ota (een huidafwijking met hyperpigmentatie die in het gelaat en soms ook in het oogwit voorkomt).

Complicaties

Complicaties doen zich zelden voor bij mensen met een naevus van Ito. In een naevus van Ito kan in zeer zeldzame gevallen een melanoom (een vorm van huidkaker) ontstaan.

Onderzoek en diagnose

Vanwege de karakteristieke kenmerken van een naevus van Ito, wordt de diagnose vaak à vue gesteld. Er hoeft meestal geen huidbiopsie (het wegnemen van een stukje huid voor ondezoek onder de microscoop) aan te pas te komen om de diagnose te bevestigen.

Naevus van Ito behandeling

Omdat de histologie identiek is aan naevus van Ota, zijn dezelfde soorten behandelingen geprobeerd voor een naevus van Ito. Deze omvatten een verscheidenheid aan verschillende lasers waarbij de Q-switched robijnlaser door sommige auteurs als de meest effectieve wordt beschouwd. Over het algemeen zijn er veel minder casusrapporten over de behandeling van naevus bij Ito, vooral omdat de locatie ervan minder vaak tot cosmetische problemen leidt. De vlek is niet gelokaliseerd in het gelaat, zoas bij een naevus van Ota. Medisch gezien is behandeling niet nodig, de arts zal daarom de patiënt geruststellen en zeggen dat de vlek niet leidt tot complicaties.

Preventie

Er is anno 2019 geen manier bekend om de naevus van Ito te voorkomen.

Prognose

Gedurende de levensjaren kan de verkleuring van ee naevus van Ito alleen maar toenemen. De vlek zal nooit spontaan verdwijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Naevus spilus: Lichtbruine moedervlek met donkere spikkelsNaevus spilus: Lichtbruine moedervlek met donkere spikkelsOngeveer 1% van de pasgeborenen komt ter wereld met een naevus spilus. Een naevus spilus is een type moedervlek (naevus)…
Halo moedervlek (halo naevus): symptomen en behandelingHalo moedervlek (halo naevus): symptomen en behandelingEen halo naevus is een goedaardige moedervlek met een gedepigmenteerde ring eromheen (zie foto). Een halo moedervlek wor…
Naevus comedonicus: zeldzame huidaandoeningNaevus comedonicus: zeldzame huidaandoeningNaevus comedonicus is een zeldzame maar vervelende huidaandoening waarbij zich op bepaalde plekken op het lichaam plaque…
Naevus van Hori: Huidziekte met bruine vlekken in gezichtNaevus van Hori: Huidziekte met bruine vlekken in gezichtVooral Aziatische vrouwen krijgen mogelijk te maken met bruinachtige vlekken in het gezicht. De goedaardige huidaandoeni…
Spitz naevus: goedaardige roze-rode moedervlek bij kinderenSpitz naevus: goedaardige roze-rode moedervlek bij kinderenEen Spitz naevus is een goedaardige, veelal rozerood bol gezwelletje, met glad oppervlak. Het komt overwegend bj kindere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Littlekidsdoc, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Dermatology Advisor. Nevus of Ito (Nevus fuscoceruleus acromiodeltoideus). nevus-of-ito-nevus-fuscoceruleus-acromiodeltoideus
  • Huidarts. Naevus van Ito. https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/naevus-van-ito/
  • Huidziekten. Naevus van Ito. http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ntxt/NaevusIto.htm
  • NIH. Nevus of Ito. https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/10830/nevus-of-ito
  • Pathology outlines. Ito’s nevus. http://www.pathologyoutlines.com/topic/skintumormelanocyticItosnevus.html
  • Wikipedia. Nevus of Ito. https://en.wikipedia.org/wiki/Nevus_of_Ito
  • Afbeelding bron 1: Littlekidsdoc, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 2: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 3: Luninsky, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Naevus van Ito: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!