InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Naevus spilus: Lichtbruine moedervlek met donkere spikkels

Naevus spilus: Lichtbruine moedervlek met donkere spikkels

Naevus spilus: Lichtbruine moedervlek met donkere spikkels Ongeveer 1% van de pasgeborenen komt ter wereld met een naevus spilus. Een naevus spilus is een type moedervlek (naevus) waarbij de patiënt een platte bruine achtergrondvlek heeft, met hierin donkerbruine vlekjes, bultjes of andere kleine spikkels (spilus). De moedervlek is aangeboren, hoewel de spikkeltjes pas later in het leven ontstaan. Andere symptomen treden niet op bij de goedaardige huidaandoening. Een medische behandeling is in principe niet nodig, maar lasertherapie en chirurgie behoren wel tot de mogelijkheden. Normaalgesproken is de moedervlek niet kwaadaardig, maar in zeer zeldzame gevallen ontstaat een type huidkanker in de vlek.

Synoniemen van naevus spilus

Voor naevus spilus bestaan enkele synoniemen:
  • gespikkelde lentigineuze naevus
  • speckled lentiginous nevus
  • zosteriforme lentigineuze naevus

Oorzaken van type moedervlek

Een naevus spilus is het gevolg van een gelokaliseerd defect in melanoblasten (de voorlopers van pigmentcellen) die een bepaald deel van de huid bevolken. De huidaandoening is vermoedelijk een vorm van een aangeboren melanocytaire naevus.

Geassocieerde aandoeningen

Enkele syndromen gaan mogelijk gepaard met een naevus spilus zoals:

Symptomen: Lichtbruine moedervlek met donkere spikkels

De symptomen van een naevus spilus zijn bij 80% van de patiënten sinds de geboorte aanwezig of anders komen ze binnen de eerste twee jaar van het leven tot uiting. De naevus spilus verschijnt op mogelijk alle lichaamsdelen, maar ze zijn het vaakst aanwezig op de romp.

Een variabel aantal zwarte, bruine of roodbruine vlekken of minuscule bultjes of spikkels zijn zichtbaar in een vlakke lichtbruine vlek van gemiddeld één tot zestig centimeter groot. De ronde tot ovalen achtergrondvlek is meestal al aanwezig bij de geboorte of kort daarna, terwijl de vlekken of bultjes pas na verloop van tijd verschijnen. De vlekken of bultjes binnen de achtergrondvlek zijn meestal gepigmenteerde naevi (gekleurde moedervlekken), zoals junctionele, samengestelde en intradermale naevi, Spitz naevi (goedaardig type roze moedervlekken op gezicht) en blue naevi (blauwe moedervlekken zonder symptomen).

Diagnose en onderzoeken

Diagnostisch onderzoek
De diagnose van een naevus spilus verloopt via een visuele inspectie. De arts moet een foto maken van de naevus spilus om de stabiliteit van het letsel te documenteren. Heeft de patiënt verdachte gebieden, of is recent een wijziging aan het gebied opgetreden, dan is een biopsie nodig waarbij de arts een stukje huidweefsel wegneemt om dit microscopisch te laten onderzoeken. Verder moeten patiënten het gebied grondig controleren en eventuele wijzigingen noteren.

Differentiële diagnose
De naevus spilus moet de arts onderscheiden van volgende huidafwijkingen:
  • blue naevus
  • café-au-lait-vlekken (koffie-met-melk-vlekken op de huid)
  • congenitale melanocytaire naevi
  • lentigines
  • lentiginosis
  • naevus agminatus
  • naevus naevocellularis nno
  • Spitz naevi

Behandeling

In veruit de meeste gevallen is een afwachtend beleid voldoende omdat de moedervlek klein is en geen verdere problemen veroorzaakt.

Lasertherapie

Wanneer het uiterlijk van de naevus cosmetisch storend is, zet de arts soms een laserbehandeling in. Zowel Q-switched ruby als Q-switched Nd: YAG-lasers zijn bruikbaar voor de behandeling van de achtergrondvlek (vorm van hyperpigmentatie) en de spikkels van de naevus spilus.

Chirurgie

Wanneer de patiënt een kleine moedervlek heeft, snijdt de arts dit soms chirurgisch weg onder plaatselijke verdoving.

Prognose van huidaandoening

De resultaten van de behandeling van de moedervlek zijn variabel: sommige letsels reageren goed, anderen niet. Een regelmatig zelfonderzoek is verder nog steeds noodzakelijk, zelfs na een geslaagde behandeling. Bij nieuwe of ongewone veranderingen in het uiterlijk is het verstandig om medisch advies in te winnen. De moedervlek verdwijnt voorts niet, maar groeit wel mee naarmate de patiënt groeit.

Complicaties van huidafwijking

In uiterst zeldzame gevallen ontstaat een melanoom (type huidkanker) in een naevus spilus die minstens twintig centimeter doorsnede heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Naevus spilus: goedaardige aangeboren gespikkelde moedervlekNaevus spilus: goedaardige aangeboren gespikkelde moedervlekEen naevus Spilus is een aangeboren pigmentafwijking, die gekenmerkt wordt door een café-au-lait (“koffie met melk”) mac…
Naevus van Becker: symptomen, behandeling en verwijderenNaevus van Becker: symptomen, behandeling en verwijderenDe naevus van Becker, ook 'naevus naeviformis' of 'pigmented hairy epidermal nevus' genoemd, is een (licht)bruin gekleur…
Halo moedervlek (halo naevus): symptomen en behandelingHalo moedervlek (halo naevus): symptomen en behandelingEen halo naevus is een goedaardige moedervlek met een gedepigmenteerde ring eromheen (zie foto). Een halo moedervlek wor…
Naevus comedonicus: zeldzame huidaandoeningNaevus comedonicus: zeldzame huidaandoeningNaevus comedonicus is een zeldzame maar vervelende huidaandoening waarbij zich op bepaalde plekken op het lichaam plaque…
Moedervlek met eczeem-reactie: Moedervlek van MeyersonMoedervlek met eczeem-reactie: Moedervlek van MeyersonMoedervlek van Meyerson, ook wel het' fenomeen van Meyerson' genoemd, duidt op een moedervlek waaromheen een eczeem-reac…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Siller, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0/bewerkt)
  • Geraadpleegd op 26 maart 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • NAEVUS SPILUS (GESPIKKELDE MOEDERVLEK), https://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/naevus-spilus-gespikkelde-moedervlek.htm
  • Naevus spilus, https://pigmentfonds.nl/naevus-spilus/
  • Naevus spilus, https://www.dermcoll.edu.au/atoz/naevus-spilus/
  • Naevus spilus, https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/naevus-spilus/
  • NAEVUS SPILUS, https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ntxt/NaevusSpilus.htm
  • Speckled lentiginous naevus (syn. naevus spilus), http://www.pcds.org.uk/clinical-guidance/speckled-lentiginous-naevus-syn.-naevus-spilus

Reageer op het artikel "Naevus spilus: Lichtbruine moedervlek met donkere spikkels"

Infoteur: Miske
Laatste update: 02-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!