InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Moedervlek met eczeem-reactie: Moedervlek van Meyerson

Moedervlek met eczeem-reactie: Moedervlek van Meyerson

Moedervlek met eczeem-reactie: Moedervlek van Meyerson Moedervlek van Meyerson, ook wel het' fenomeen van Meyerson' genoemd, duidt op een moedervlek waaromheen een eczeem-reactie is ontstaan. De plek kan hierdoor wat jeuken. Deze huidaandoening is voor het eerst beschreven door Meyerson in 1971.¹ De moedervlek van Meyerson is nog niet veel in de literatuur beschreven. Desalniettemin is het geen zeldzaam verschijnsel.

Moedervlek van Meyerson

Wat is een moedervlek van Meyerson?

Moedervlek van Meyerson duidt op een soms jeukende, eczemateuze reactie meestal rondom een reeds bestaande melanocytaire naevus. Een melanocytaire naevus is de medische term voor een moedervlek, wat een goedaardige opeenhoping van pigmentcellen in de huid is. Moedervlekken kunnen vanaf de geboorte aanwezig zijn of tijdens het leven ontstaan, respectievelijk 'aangeboren moedervlekken' en 'verworven moedervlekken' genoemd.

Komt vaak voor bij jongemannen

De termen 'aureool dermatitis' en 'fenomeen van Meyerson' worden ook vaak gebruikt om het te beschrijven. Moedervlek van Meyerson verschijnt meestal bij verder gezonde jongemannen (onder de 30 jaar), maar het is ook gemeld bij vrouwen en jonge kinderen.² De man-vrouw-verhouding is 3:1. Het kan ook voorkomen bij patiënten met eczeem en andere atopische aandoeningen (dit zijn astma en hooikoorts).

Waardoor wordt het veroorzaakt?

De oorzaak van de moedervlek van Meyerson is onbekend. De huid is een beetje ontstoken, zoals ook bij psoriasis en eczeem gezien wordt (eczeem is een ontsteking van de huid). Excisie van de centrale moedervlek doet de eczeem-reactie ook verdwijnen, waardoor men vermoedt dat de moedervlek met de eczeem-reactie te maken heeft. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door immune cellen (CD4-lymfocyten) die reageren op antigenen (een molecuul dat in staat is een reactie van het afweersysteem op te wekken) die zich in de moedervlek bevinden (dit zijn de melanocyten, de pigmentcellen die pigmentkorrels maken).

Zonnebrand / Bron: Istock.com/moflesZonnebrand / Bron: Istock.com/mofles
Uitlokkende factoren
Twee in de literatuur genoemde factoren die de moedervlek van Meyerson kunnen uitlokken, zijn:
  • Blootstelling aan ultraviolette straling (bijvoorbeeld ernstige zonnebrand);
  • Interferon-alfa-2b (moedervlek van Meyerson kan zich ontwikkelen bij patiënten met de ziekte van Behçet die behandeld met dit middel).

Wat zijn de symptomen van een moedervlek van Meyerson?

Naast lichte jeuk (jeukende moedervlek), doen zich gewoonlijk geen andere verschijnselen voor. Bij een moedervlek van Meyerson gaat het meestal om een eczeem-reactie om één moedervlek, maar het kan zich ook voordoen bij meerdere moedervlekken tegelijk. Meestal zie je een centraal geplaatste moedervlek met regelmatige grenzen en een uniforme kleur. Deze wordt omringd door een rode, droge of schilferende huiduitslag die al dan niet jeukt. De moedervlek in het midden van de stralenkrans is zelden kwaadaardig (melanoom).

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Vaak kan de huisarts of dermatoloog de diagnose 'op het oog' stellen, aangezien de kenmerken duidelijk zijn. Moedervlek van Meyerson kan verward worden met een halo naevus of halo moedervlek, ook wel 'nevus van Sutton' of 'schietschijf moedervlek' genoemd. Bij het maken van een differentiële diagnose, moet halo naevus, pityriasis rosea en roseola die passen bij syfilis stadium 2, worden overwogen.

Melanoom / Bron: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)Melanoom / Bron: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Hoe wordt een moedervlek van Meyerson behandeld?

Het eczeem rond de moedervlek van Meyerson lost meestal vanzelf binnen enkele weken op. Indien nodig kan het eczeem worden behandeld met topische corticosteroïden crème of zalf gedurende enkele dagen of weken. De centrale naevus blijft ongewijzigd. Wanneer de naevus onschadelijk is (vaak gaat het om een goedaardige moedervlek van het zogenaamde 'samengestelde type'), hoeft deze niet te worden verwijderd. Chirurgische excisie kan worden overwogen bij verdenking van een melanoom, wanneer de resterende moedervlek er toch nog onrustig uit blijft zien of als de symptomen hinderlijk zijn.

Noten:
  1. Meyerson LB. A peculiar papulosquamous eruption involving pigmented naevi. Arch Dermatol 1971; 103: 510512.
  2. Shifer O, Tchetchik R, Glazer O, Metzker A. Halo dermatitis in children. Pediatr Dermatol 1992; 9: 275277.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Moedervlek: bloed en verwijderenMoedervlek: bloed en verwijderenEen moedervlek is een gezwel op de huid met pigmentvormende cellen, dat goedaardig is. In sommige gevallen kan een moede…
Moedervlekken verwijderen met een laserEr bestaan maar een paar manieren om moedervlekken te verwijderen. De meest voorkomende manier om moedervlekken te verwi…
Melanoom, een vorm van huidkankerMelanoom, een vorm van huidkankerIedereen heeft ze moedervlekken. De één wat meer dan de ander. Sommige vallen op en irriteren je, de andere heb je geen…
Kanker: melanoomKanker: melanoomMelanoom is een vorm van huidkanker. Melanoom is de laatste jaren steeds meer in opspraak gekomen en komt steeds vaker v…
Jeukende moedervlek: symptomen, oorzaak en behandelingJeukende moedervlek: symptomen, oorzaak en behandelingEen jeukende moedervlek is niet direct iets om je zorgen over te maken. Wel is jeuk aan een moedervlek iets om in de gat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BlueSkyImage/Shutterstock.com
  • Anna Balato, Serena Lembo, Teresa Cirillo, Matteo Megna, Maddalena Napolitano and Nicola Balato. Meyerson Phenomenon Around Naevi: Resolution After Sun Exposure? Department of Dermatology, University of Naples Federico II, Via Pansini, 5, IT-80131 Napoli, Italy. 1 november 2010.
  • Meyerson LB. A peculiar papulosquamous eruption involving pigmented naevi. Arch Dermatol 1971; 103: 510512.
  • Shifer O, Tchetchik R, Glazer O, Metzker A. Halo dermatitis in children. Pediatr Dermatol 1992; 9: 275277.
  • www.dermnetnz.org/lesions/meyerson-naevus.html
  • www.huidinfo.nl/meyerson%20naevus.html
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/mofles
  • Afbeelding bron 2: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Moedervlek met eczeem-reactie: Moedervlek van Meyerson"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Moedervlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!