InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Naevus anemicus: plaatselijke verbleking (bleke plek) huid

Naevus anemicus: plaatselijke verbleking (bleke plek) huid

Naevus anemicus: plaatselijke verbleking (bleke plek) huid Naevus anemicus is een aangeboren afwijking van de huid, die wordt gekenmerkt door een plaatselijke 'verbleking' van de huid. De prevalentie van naevus anemicus is niet bekend, maar het is een vrij zeldzame aandoening. De vlek bestaat vanaf de geboorte of in de vroege kindertijd, maar het kan gemakkelijk over het hoofd worden gezien. Het lijkt vaker bij meisjes op te treden. Voor zover bekend is de aandoening niet erfelijk. Naevus anemicus blijft gedurende iemands verdere leven gewoonlijk onveranderd. Behandeling is niet vereist.

Naevus anemicus

Wat is een naevus anemicus?

Naevus anemicus is een aangeboren afwijking van de huid, die wordt gekenmerkt door een plaatselijke 'verbleking' van de huid. Naevus betekent moedervlek en anemie bloedleegte. Naevus anemicus is een relatief zeldzame aandoening die voor de eerste keer werd beschreven door Vorner in 1906. Naevus anaemicus wordt meestal voor het eerst opgemerkt in de vroege kinderjaren, hoewel het waarschijnlijk al aanwezig is bij de geboorte.

Oorzaak

Bloedvatafwijking

Naevus anemicus is geen pigmentstoornis, maar een aangeboren vasculaire (de bloedvaten betreffende) afwijking. Plaatselijk is er een afwijking van de oppervlakkig bloedvaatjes in de huid, waardoor dat gebied bleker is dan het omringende gebied. Dit is te wijten aan het feit dat de bloedvaten in het betreffende gebied overgevoelig zijn voor de in het lichaam voorkomende vaatvernauwende stoffen (catecholaminen). Voor zover bekend is de aandoening niet erfelijk.

Vitiligo van de handen bij een persoon met een donkere huidskleur / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vitiligo van de handen bij een persoon met een donkere huidskleur / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Bij de geboorte aanwezig

Deze goedaardige plek verschijnt normaal gesproken bij de geboorte of in de vroege kindertijd. Ouders van een kind met naevus anemicus gaan meestal naar de huisarts, omdat ze bang zijn dat hun kind aan vitiligo (een pigmentatieaandoening waarbij de cellen die pigment aanmaken worden vernietigd) of aan een huidschimmel lijdt.

Wie krijgt het?

Zowel meisjes als jongens kunnen deze afwijking krijgen. Het lijkt vaker bij meisjes op te treden. Het komt voor bij mensen van alle etnische achtergronden. Er zijn meldingen van naevus anaemicus bij patiënten met neurofibromatose type I (NF1) en bij een zeldzaam syndroom, phakomatosis pigmentovascularis (naevus pigmentovascularis).

Symptomen naevus anemicus

Lichte vlek op de huid

Patiënten met een naevus anemicus hebben een matig tot scherp begrensde grillig gevormde lichte vlek op de huid, die reeds aanwezig is de geboorte of vanaf de vroege kindertijd. De laesie blijft gedurende het hele leven vaak onveranderd. Ze zijn asymptomatisch. Het gaat dus niet gepaard met jeuk, pijn of andere klachten. Bij de meeste mensen is de plek minder dan 10 cm groot.

Voorkeursplekken

De plek is meestal eenzijdig op borst, nek of bovenarmen gelokaliseerd. De vlek kan ook elders op het lichaam voorkomen, zoals het gezicht, armen of benen. De meeste mensen hebben slechts één vlek, maar soms kan het voorkomen dat iemand meerdere vlekken heeft. De vlek is niet gevoeliger voor zonverbranding dan de normaal uitziende huiddelen.

Onderzoek en diagnose

Op basis van het klinisch beeld wordt de diagnose gesteld. Als er twijfel bestaat over de diagnose, dan kan men over het gebied wrijven. Dit zorgt ervoor dat de huid rond de laesie rood wordt, terwijl de laesie zelf niet verandert door de vernauwing van de bloedvaatjes. Er is nog een andere test mogelijk. Men kan op de rand van de vlek drukken met een glazen spatel. Hierdoor verdwijnt de scherpe begrenzing tussen de laesie en de omringende normale huid, omdat de oppervlakkige bloedvaatjes in de normale huid zijn dichtgedrukt. De dichtgedrukte normale huid is door de test niet meer te onderscheiden van de naevus anemicus.

Behandeling naevus anemicus

Behandeling is niet vereist. Het is immers een goedaardige, stabiele aandoening die geen klachten geeft. Er bestaat overigens ook geen behandeling om naevus anemicus te herstellen. Patiënten met cosmetische klachten kunnen profiteren van de toepassing van camouflage make-up.

Prognose

Nevus anemicus blijft onveranderd aanwezig gedurende je leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ken de verschillende huidtypesHuidtypes worden ingedeeld volgens de kleurgradatie (bleek - donker) en volgens het vetgehalte (van droog tot vet). Om j…
Bleke huidskleur (pallor): Oorzaken van bleekheid van huidBleke huidskleur (pallor): Oorzaken van bleekheid van huidBij mensen met bleekheid (pallor) is de normale huidskleur of de kleur van de slijmvliezen bleker (witter) dan normaal.…
Eet jezelf naar een mooie huidEet jezelf naar een mooie huidBijna iedereen heeft wel een "probleemzone" op zijn gezicht. Vaak is dit de oorzaak van het (niet) eten van bepaalde voe…
Huidveroudering, waardoor?Elke huid wordt ouder, maar wat zijn de oorzaken dat de ene huid sneller oud wordt dan de andere huid?
Verslapte huid en vale teint? Probeer het Liquid Ice MaskVerslapte huid, vale teint,acné, wallen en kringen onder de ogen, rimpels, kraaienpootjes, droogtelijnen en andere huidp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Birthmarkshare, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • DermNet New Zealand. Naevus anaemicus. https://www.dermnetnz.org/topics/naevus-anaemicus/ (ingezien op 2-2-2018)

Reageer op het artikel "Naevus anemicus: plaatselijke verbleking (bleke plek) huid"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geboortevlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!