InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bleke huidskleur (pallor): Oorzaken van bleekheid van huid

Bleke huidskleur (pallor): Oorzaken van bleekheid van huid

Bleke huidskleur (pallor): Oorzaken van bleekheid van huid Bij mensen met bleekheid (pallor) is de normale huidskleur of de kleur van de slijmvliezen bleker (witter) dan normaal. Wanneer dit niet gepaard gaan met bleke lippen, een bleke tong, bleke handpalmen, een bleke binnenkant van de mond en/of een bleek oogbindvlies, is dit wellicht niet ernstig en is geen behandeling nodig. Sommige mensen hebben van nature een bleke huidskleur, bijvoorbeeld in vele Noord-Europese landen. Een gebrek aan blootstelling aan zonlicht, de blootstelling aan koude en de dood zorgen ook voor pallor. Naast de normale en natuurlijke oorzaken van bleekheid, zijn ook enkele ziekten verantwoordelijk voor de bleke huidskleur.

Oorzaken pallor

Bleekheid is mogelijk het gevolg van een verminderde bloedtoevoer naar de huid. Daarnaast resulteert dit mogelijk uit een verminderd aantal rode bloedcellen (bloedarmoede). Bleekheid van de huid is niet hetzelfde als een verlies van pigment uit de huid. Een bleke huidskleur is gerelateerd aan de bloedstroom in de huid in plaats van de afgifte van melanine in de huid. Sommige mensen verwarren het verlies van huidpigmentatie (zoals bij albinisme) namelijk met bleekheid. Ook vitiligo, een huidaandoening waarbij witte vlekken op de huid ontstaan, bestempelen artsen niet als bleekheid.

Vele mogelijke ziekten leiden mogelijk tot bleekheid. De meest voorkomende oorzaken zijn:

Symptomen van bleke huid

Een bleke huidskleur tast mogelijk het hele lichaam aan. Het is ook mogelijk dat pallor slechts een ledemaat aantast. De bleekheid is het makkelijkst te herkennen aan het gezicht, het oogbindvlies, de binnenkant van de mond en de nagels. Vaak gaat bleekheid gepaard met bloedarmoede. De symptomen hiervan zijn een lage bloeddruk (hypotensie), een verlies van bewustzijn, een versnelde hartslag (tachycardie), kortademigheid en pijn op de borst. Bij buikpijn, ademhalingsproblemen, pijn aan een ledemaat, pijn op de borst, bloed braken, bloedingen uit het rectum, koorts en flauwvallen is het raadzaam om een arts te raadplegen. Ook bij acute pallor (plots ontstaan) is onmiddellijke medische zorg nodig. Wanneer de patiënt kampt met pallor, een lage bloeddruk, een snelle pols en zwakke, is sprake van een ernstige ziekte en ook hierbij is het raadzaam om zo snel mogelijk een arts op te zoeken. Een inwendige bloeding is eveneens mogelijk; de patiënt presenteert zich dan met buikpijn en een gevoelige buik.

Diagnose en onderzoeken

Pallor is met het blote oog te identificeren. Bleekheid is echter niet altijd eenvoudig te diagnosticeren bij mensen met een donkere huidskleur, en is dan enkel mogelijk door het bekijken van de oog- en mondbekleding. De arts laat diverse mogelijke testen uitvoeren zoals een uitgebreid bloedonderzoek, een urineonderzoek, een stoelgangsonderzoek, een röntgenfoto, echografie en/of CT-scan van de buik, een elektrocardiografie (hartfilmpje) en een arteriografie (beeldvormend onderzoek: slagader van een ledemaat wordt ingespoten met een kleurstof; op beeld valt dan een mogelijke verstopping te zien).

Een gezonde voeding is nodig / Bron: Jill111, PixabayEen gezonde voeding is nodig / Bron: Jill111, Pixabay

Behandeling voor bleekheid

De arts kijkt eerst wat de oorzaak is van de pallor, en daarop stemt hij dan zijn behandeling af. Een onderliggende ziekte behandelt hij bijvoorbeeld met medicatie, een medische behandeling of een operatie. In een aantal gevallen is het nemen van ijzer, vitamine B12, vitamine D of foliumzuur voldoende. De meeste patiënten krijgen voorts wel het advies om een gezonde en evenwichtige voeding te consumeren.

Prognose van bleke huidskleur

Het is niet mogelijk een prognose te geven van bleekheid, omdat dit tal van diverse oorzaken kent en ook de ernst hiervan variabel is.
Gerelateerde artikelen
Ken de verschillende huidtypesHuidtypes worden ingedeeld volgens de kleurgradatie (bleek - donker) en volgens het vetgehalte (van droog tot vet). Om j…
Huidskleur: Ben ik een warm of koel type?Bij het kiezen van kleding en make-up is het van belang om naar de ondertoon van je huid te kijken. Die mooie rode lippe…
Zwarte ouders krijgen blank kind: hoe kan dat?Zwarte ouders krijgen blank kind: hoe kan dat?Twee zwarte ouders die een blank kind krijgen, kan dat? Dit is mogelijk, al is het extreem zeldzaam. Wanneer beide donke…
Een gezond kleurtje, ook in herfst en winterEen gezond kleurtje, ook in herfst en winterEen te bleke huid kan ervoor zorgen dat iemand er niet zo gezond uitziet. Aardig wat mensen zouden graag hun zomerbruine…
Oogkleur en gezondheid: Risico op aandoeningenOogkleur en gezondheid: Risico op aandoeningenDiverse genen dragen bij aan de ontwikkeling van de oogkleur. Net zoals bij de huidpigmentatie, komen bepaalde oogkleure…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 26 oktober 2017:
  • Pale skin, https://symptomchecker.webmd.com/multiple-symptoms?symptoms=pale-skin&symptomids=174&locations=66
  • Pale Skin: Symptoms & Signs, https://www.medicinenet.com/pale_skin/symptoms.htm
  • Paleness, http://www.nytimes.com/health/guides/symptoms/paleness/overview.html
  • Paleness, https://medlineplus.gov/ency/article/003244.htm
  • Paleness, https://www.healthline.com/health/paleness
  • Pallor Causes of Pale Skin or Paleness, http://www.healthhype.com/pallor-causes-of-pale-skin-or-paleness.html
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Bleke huidskleur (pallor): Oorzaken van bleekheid van huid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!