InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wratten bevriezen met HeltiQ WratWeg: wratten & waterwratjes

Wratten bevriezen met HeltiQ WratWeg: wratten & waterwratjes

Wratten bevriezen met HeltiQ WratWeg: wratten & waterwratjes Gewone wratten worden veroorzaakt door een virus uit de familie van de humane papilloma virussen (HPVs). Wratten zien er uit als verheven, bloemkoolachtige, vast aanvoelende huiduitgroeisels. Wratten zijn volledig goedaardig en normaal gesproken verdwijnen ze vanzelf na enkele maanden tot jaren. Wratten onder de voet kunnen pijn geven bij het lopen. Als je last hebt van wratten, kun je ze laten behandelen of zelf behandelen. Met HeltiQ WratWeg kun je thuis op een eenvoudige en veilige manier wratten zelf behandelen. De methode is gebaseerd op de bevriezingsmethode (cryotherapie) en is ook geschikt voor waterwratjes.

Wratten bevriezen met Heltiq WratWeg

Waterwratjes / Bron: E van Herk / Wikimedia CommonsWaterwratjes / Bron: E van Herk / Wikimedia Commons

Wat zijn wratten?

De medische benaming van een gewone wrat is verruca vulgaris.Een wrat is te herkennen als harde, bloemkoolachtige uitgroeisels van de huid (tumortjes). Wratten worden veroorzaakt door een virus uit de familie van de humane papilloma virussen (HPVs). Wratten komen zeer algemeen voor en zijn onschuldig.

Voetwratten

Voetwratten manifesteren zich aan de onderkant van de voet, vaak in gebieden waar veel druk wordt uitgeoefend tijdens het lopen of staan, zoals de hiel en bal van de voet. Voetwratten groeien vaak in de diepere lagen van de huid. Dit komt door de druk die zij vanwege hun ligging ontvangen. Je loopt ze als het ware de huid in.

Wat zijn waterwratten?

Waterwratjes komen veel voor, vooral bij kinderen jonger dan 5 jaar. Waterwratjes worden veroorzaakt door het molluscum contagiosum virus, behorende tot de groep pokkenvirussen. Waterwratjes verschijnen vaak als kleine huidkleurige bolvormige pukkeltjes op het lichaam, zoals de hals, romp, armen, benen, billen en gezicht. Bij een persoon is het vaak op slechts één of twee delen van het lichaam aanwezig, zoals de benen, rug of de borst.

Wat is HeltiQ WratWeg?

HeltiQ WratWeg is een methode waarmee je zelf op een eenvoudige en veilige manier zowel wratten als waterwratjes kan behandelen. De werkzame stof is gebaseerd op de bevriezingsmethode (cryotherapie), dat al sinds jaar en dag toegepast wordt in de huisartspraktijk.

Spuitbusje en kapje

WratWeg heeft een spuitbusje waarmee je per type wrat de juiste hoeveelheid kunt doseren. Het spuitbusje beschikt over een kapje met een speciale vorm. Dit kapje zorgt ervoor dat de gezonde huid beschermd wordt en dat de bevriezing precies op de wrat gericht wordt. In slechts 10 seconden wordt de wrat geleidelijk tot in de kern bevroren. Deze geleidelijke bevriezing zorgt ervoor dat het minder pijnlijk is dan reguliere bevriezingsmethoden. Bij het behandelen van (water)wratten bij kleine kinderen is dit zeer prettig.

Na de behandeling met HeltiQ WratWeg

Nadat je de gewone wrat met HeltiQ WratWeg behandeld hebt, duurt het zo'n 10 tot 14 dagen voordat de wrat eraf valt en nieuwe, gezonde huid zichtbaar wordt. Waterwratjes worden net even iets anders behandeld als gewone wratten. Waterwratten worden slechts licht bevroren. Hierdoor drogen de waterwratjes uit. Ze zullen minder jeuken en sneller verdwijnen. Minder jeuk betekent dat het kind er minder snel aan zal krabben of wrijven, wat verdere (zelf)besmetting tegengaat. Ook wordt de kans op het ontstaan van littekens kleiner.

Wat zijn mogelijke bijwerkingen van HeltiQ WratWeg?

Na behandeling kan de huid ter plaatse wat witte plekken vertonen. Dit is vermindering van pigmentatie. Dit is tijdelijk en verdwijnt vanzelf na enige tijd. Wijk niet af van de gebruiksaanwijzing. Als je dat wel doet. kan dat leiden tot bevriezingsverschijnselen, beschadiging van de huid of littekenvorming. Raadpleeg bij complicaties altijd een (huis)arts.

Wanneer mag je HeltiQ WratWeg niet gebruiken?

Gebruik HeltiQ WratWeg niet in combinatie met andere wratbehandelingen. Pas het niet toe bij kinderen onder de 4 jaar, bij personen met diabetes (suikerziekte) of stoornissen in de bloedsomloop, wanneer de huid ter plaatse geïrriteerd of ontstoken is en bij een huidaandoening waarvan je niet zeker bent dat het een wrat is. Ook moet je HeltiQ WratWeg niet toepassen in het gezicht of voor de behandeling van genitale wratten. Voorts is HeltiQ WratWeg niet bedoeld voor de behandeling van moedervlekken, donkere (al dan niet behaarde of harige) vlekken, ouderdomsvlekken of andere huidaandoeningen Pas het ook niet toe op een zeer donkere huid of bij koude allergie (urticaria).

Lees voor gebruik altijd eerst de bijsluiter!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten worden door een virus veroorzaakt. Zodra het virus in aanraking komt met je huid, kun je wratten krijgen. Je loo…
Waterwratjes verwijderen, hoe doe je dat?Waterwratjes verwijderen, hoe doe je dat?Waterwratjes zijn een bepaald type wratten en worden veroorzaakt door een virus. De officiële naam voor waterwratten is…
Beauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
Wratten bij (jonge) kinderenWratten bij (jonge) kinderenWratten worden veroorzaakt door een infectie met het humaan papillomavirus (HPV). Wratten kunnen bij jong en oud voorkom…
Wratten - Wat kun je er tegen doenWratten - Wat kun je er tegen doenEen wrat is een vergroeiing van de opperhuid die hard is geworden en er uit ziet als een bobbelig knobbeltje wat doet de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Wavebreakmedia
  • http://www.heltiq.nl/wratweg
  • https://www.deonlinedrogist.nl/meer_info/gebruiksaanwijzing-heltiqwratweg.pdf
  • http://www.huidinfo.nl/wratten.htm
  • https://www.thuisarts.nl/wratten
  • http://www.huidarts.com/huidaandoeningen/gewone-wratten/
  • Afbeelding bron 1: E van Herk / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Wratten bevriezen met HeltiQ WratWeg: wratten & waterwratjes"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Wratten
Medische informatie…
Schrijf mee!