InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe haal je wratten zelf weg: wratten bevriezen & aanstippen

Hoe haal je wratten zelf weg: wratten bevriezen & aanstippen

Hoe haal je wratten zelf weg: wratten bevriezen & aanstippen Hoe haal je wratten zelf weg? Hoe kun je het beste zelf wratten verwijderen? Wratten zijn goedaardige eeltachtige vergroeiingen van de opperhuid, die worden veroorzaakt door een virus: het humaan papillomavirus (HPV). Een wrat is een onschuldige uitwas van de huid die vanzelf verdwijnt na enkele maanden tot jaren. Als je er last van hebt, kun je ze laten behandelen. De huisarts kan bijvoorbeeld voetwratten behandelen met monochloorazijnzuur. Een wrat op je hand kan de huisarts aanstippen met vloeibare stikstof. Je kunt wratten echter ook zelf verwijderen. Het onderhavige artikel richt zich op gewone wratten en niet op bijvoorbeeld waterwratten.

Hoe haal je wratten zelf weg?

Wat zijn wratten?

Veel mensen hebben wel eens een wrat gehad. Ze kunnen ineens opkomen, vooral bij kinderen. En na maanden of jaren verdwijnen ze ook weer spontaan. Wratten worden veroorzaakt door het humaan papillomavirus. Door het in acht nemen van goede hygiënemaatregelen kun je de kans op besmetting beperken:
  • wratten zijn besmettelijk, probeer derhalve contact ermee te vermijden;
  • peuter of krab niet aan een wrat, want daardoor kan het virus zich verspreiden;
  • deel geen handdoeken, washandjes, schoenen of sokken met iemand die wratten heeft;
  • draag slipper in gemeenschappelijke doucheruimtes, in zwembaden en droog je voeten goed af.

De helft van alle kinderen met wratten is na ruim een jaar wrattenvrij. Wanneer nieuwe wratten niet worden meegerekend, dan verdwijnt zelfs ongeveer 90% van de wratten vanzelf na een jaar.¹

Hoe zien gewone wratten eruit?

Gewone wratten zien er als volgt uit:
  • ze zijn rond, scherp begrensd en zien eruit als een bloemkoolachtig uitgroeisel;
  • een gewone wrat varieert in grootte tussen 1 millimeter en 1 centimeter;
  • ze kunnen voorkomen op de handen, voetzolen, knieën of in het gelaat;
  • een wrat kan solitair voorkomen en soms in groepjes;
  • wratten komen veel voor bij kinderen in de leeftijd van 10 tot 16 jaar.

Hoe haal je wratten zelf weg?

De meeste wratten verdwijnen na verloop van tijd vanzelf. Toch willen veel mensen niet rustig afwachten totdat de wrat of wratten verdwenen zijn. Sommige mensen willen dat de wrat verwijderd wordt doordat deze bijvoorbeeld op een hinderlijke plaats zit, of omdat ze de wrat cosmetisch storend vinden. Bij de huisarts kun je een wrat laten aanstippen met vloeibare stikstof, maar je kunt zelf ook een wrat verwijderen.

Wratten zelf weghalen met wrattentinctuur

De meeste gewone wratten kun je eenvoudig zelf behandelen met een wrattentinctuur met salicylzuur. Wrattentinctuur is zonder recept verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. Salicylzuur maakt de hoornlaag van de huid zacht en verweekt dit bovenste laagje van de huid. Ook heeft het een ontstekingsremmende werking. Na enkele dagen deze tinctuur te hebben aangebracht, kun je het bovenste laagje afschuren of afvijlen. Het duurt zeker enige maanden voordat de wrat kleiner wordt of verdwijnt.

De vloeistof kun je eenmaal daags druppelsgewijs aanbrengen met een applicator. Het is verstandig de omringende huid te beschermen, zodat het salicylzuur de gezonde huid niet kan aantasten en verweken. Je kunt ook een gaatje in een hechtpleister maken en daarna de wrat die door de pleister steekt, behandelen. Je mag de tinctuur niet gebruiken voor het verwijderen van wratten op gevoelige huid, zoals het gelaat, nek, borsten en geslachtsorganen. Ook moet je het niet gebruiken als de omliggende of aangetaste huid ontstoken is. Bij kinderen onder de 4 jaar mag je het ook niet gebruiken. Je kunt ook gebruikmaken van de Wartner Wrattenpen, een handige penapplicator met sterk geconcentreerde TCA-GEL (trichloorazijnzuur). Dit werkt vaak veel sneller dan het klassieke salicylzuur. Lees altijd eerst de bijsluiter voor gebruik.

Waterwratjes / Bron: E van Herk / Wikimedia CommonsWaterwratjes / Bron: E van Herk / Wikimedia Commons
Wratten zelf weghalen met behulp van de bevriezingsmethode
Je kunt een wrat ook bevriezen met vloeibare stikstof. Wartner 2e generatie is een goed werkzame en gemakkelijke methode voor thuisgebruik. Vaak volstaat slechts één behandeling om de wrat te verwijderen. Als (een deel van) de wrat twee weken na de behandeling toch nog niet weg is, dan kun je de wrat gerust een tweede of derde keer behandelen. Wartner Wrattenverwijderaar is gebaseerd op de bevriezingsmethode die de huisarts ook toepast. Het is bedoeld voor wratten op handen en voeten.

HeltiQ WratWeg is een methode waarmee je zelf op een eenvoudige en veilige manier zowel wratten als waterwratjes kan behandelen. De werkzame stof is gebaseerd op de bevriezingsmethode (cryotherapie), dat al sinds jaar en dag toegepast wordt in de huisartspraktijk. Lees altijd eerst de bijsluiter voor gebruik.

Noot:
  1. Hidde Boersma. Grootste deel wratten verdwijnt vanzelf. Ned Tijdschr Geneeskd. 2013;157:C1901

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een wrat en wat is er aan te doenWat is een wrat en wat is er aan te doenEen wrat is een bobbel op de huid die door een virus wordt veroorzaakt. Het virus dringt de cellen van de huid binnen en…
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Beauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
Wratten - Wat kun je er tegen doenWratten - Wat kun je er tegen doenEen wrat is een vergroeiing van de opperhuid die hard is geworden en er uit ziet als een bobbelig knobbeltje wat doet de…
Wratten verwijderen, hoe?Wratten verwijderen, hoe?Wratten zijn verdikkingen in de huid die veroorzaakt worden door virussen in de huid. Het zijn geen tumoren. Er zijn mee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Wavebreakmedia
  • Hidde Boersma. Grootste deel wratten verdwijnt vanzelf. Ned Tijdschr Geneeskd. 2013;157:C1901
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/62798-wratten-verwijderen-behandelen-en-weghalen-van-wratjes.html
  • https://www.thuisarts.nl/wratten/ik-heb-last-van-wratten
  • http://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/wratten#wat-is-wratten
  • http://www.huidinfo.nl/wratten.htm
  • Jonathan Bastable. De oplossing voor (bijna) ieder probleem - van A tot Z: meer dan 1200 praktische tips en oplossingen voor alledaagse problemen! Reader's Digest, 2013.
  • Afbeelding bron 1: E van Herk / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Hoe haal je wratten zelf weg: wratten bevriezen & aanstippen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Wratten
Medische informatie…
Schrijf mee!