InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spasmus nutans: Nystagmus, hoofdknikken en torticollis

Spasmus nutans: Nystagmus, hoofdknikken en torticollis

Spasmus nutans: Nystagmus, hoofdknikken en torticollis Spasmus nutans is een aandoening waarbij de veelal erg jonge patiënt een verworven vorm van nystagmus (snelle oogbewegingen) heeft in combinatie met een abnormale nekstand en hoofdknikken. De aandoening met onbekende etiologie is goedaardig en verdwijnt meestal na enkele jaren. De prognose van deze aandoening is uitstekend met een goede gezichtsscherpte voor de patiënt. Af en toe is spasmus nutans gerelateerd met een andere hersen- of oogaandoening of een andere systemische ziekte, en is dan is meer onderzoek en een grondige behandeling wel vereist.

Epidemiologie aandoening

De aandoening is zeldzaam, maar een exacte prevalentie is niet gekend. Door de zeldzaamheid van de aandoening is geen verdere informatie gevonden in de geraadpleegde bronnen (anno augustus 2019).

Oorzaken ziekte

De oorzaak van deze aandoening is onbekend, maar deze gaat mogelijk gepaard met andere medische aandoeningen, zoals een ijzertekort of een tekort aan vitamine D. In zeldzame gevallen zijn de symptomen van spasmus nutans te wijten zijn aan bepaalde vormen van een hersentumor, een tumor op de oogzenuw of andere ernstige aandoeningen. Bovendien gaat deze aandoening af en toe gepaard met retinale dystrofie (netvliesdegeneratie) zoals congenitale stationaire nachtblindheid. De aandoening is verder niet erfelijk.

Symptomen: Nystagmus, hoofdknikken en torticollis

Spasmus nutans treedt meestal op tussen de leeftijd van vier maanden en twee jaar. De aandoening verdwijnt veelal spontaan binnen enkele maanden of jaren. Niet alle symptomen verschijnen tegelijkertijd en zijn ook niet altijd allemaal aanwezig bij de patiënt. De patiënt maakt kleine, snelle, oogbewegingen (nystagmus) met beide ogen, al is het ook mogelijk met één oog afzonderlijk. De patiënt ziet hierdoor soms scheel, heeft een lui oog of hij heeft een netvliesafwijking waardoor hij een visuele handicap ontwikkelt. Hij knikt tot slot met het hoofd en kantelt het hoofd eveneens waardoor torticollis ontstaat. Torticollis (scheefhals: abnormale hoofdpositie en pijn) is wellicht het gevolg van nystagmus. De hersenen trachten namelijk het visusverlies te compenseren door het verminderen van de frequentie en asymmetrie van de wiebelogen.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De oogarts voert een uitgebreid oogheelkundig onderzoek via oftalmoscopie uit waarbij hij de zichtbare symptomen opmerkt. De diagnose gebeurt door de aanwezigheid van de drie primaire symptomen: nystagmus, het hoofdknikken en torticollis.

Diagnostisch onderzoek

De arts voert verder diagnostisch en neurologisch onderzoek uit. Hij maakt een CT-scan en MRI-scan van het hoofd. Bij een vermoeden van een vorm van netvliesdegeneratie, voert hij een elektroretinografie uit.

Differentiële diagnose

De arts verwart spasmus nutans vaak met volgende aandoeningen of syndromen: achromatopsie, congenitaal stationaire nachtblindheid, een arachnoidale cyste (abnormaal met vocht gevormde blaasvormige holte in lichaam), een oogzenuwglioom (chiasmaal), het Bardet-Biedl syndroom, het diencefalisch syndroom, het opsoclonus-myoclonus syndroom, idiopathische infantiele nystagmus, een leeg sella en oogzenuwhypoplasie (onderontwikkeling van oogzenuw).

Behandeling

Normaal gezien behoeft deze aandoening geen behandeling daar de aandoening spontaan verdwijnt binnen enkele maanden tot jaren. Moest dit vereist zijn, dan schrijft de oogarts een bril voor of behandelt hij het luie oog. De arts behandelt wel een eventueel onderliggende hersen- of oogaandoening.

Prognose van spasmus nutans

De prognose voor patiënten met spasmus nutans is zeer goed daar de aandoening verdwijnt wanneer de patiënt drie tot twaalf jaar is. De gezichtsscherpte van de patiënt is meestal uitstekend naarmate hij veroudert.

Complicaties aandoening

Aan deze aandoening zijn geen risicos of complicaties verbonden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torticollis (scheefhals): Abnormale hoofdpositieTorticollis (scheefhals): Abnormale hoofdpositieTorticollis is een spieraandoening die resulteert in een verdraaide nek of een hoofd dat gekanteld is naar de zijkant. D…
Torticollis of stijve nekTorticollis spasmodica gaat gepaard met ongewilde contractuur van een of meerdere spieren van de nek en hals waardoor er…
Oogsidderen, nystagmusOogsidderen, nystagmusNystagmus of oogsidderen is het onwillekeurig optreden van bewegingen van de oogbol. De patiënt kan hier zelf niks aan d…
Aandoeningen aan de halsAandoeningen aan de hals kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Zo kunnen aandoeningen aan de hals veroorzaakt worde…
Cervicale dystonie: Abnormale bewegingen van hoofd en nekCervicale dystonie: Abnormale bewegingen van hoofd en nekCervicale dystonie is een zeldzame neurologische aandoening die ontstaat in de hersenen. De patiënt ervaart hierbij onvr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://www.drhull.com/EncyMaster/S/spasmus_nutans.html
  • http://emedicine.medscape.com/article/1200103-clinical#showall
  • http://eyewiki.aao.org/Spasmus_nutans
  • http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/gezicht/spasmus%20nutans.php
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001409.htm
  • http://www.cybersight.org/bins/volume_page.asp?cid=1-3-4-27

Reageer op het artikel "Spasmus nutans: Nystagmus, hoofdknikken en torticollis"

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Syndromen
Medische informatie…
Schrijf mee!