InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Torticollis of stijve nek

Torticollis of stijve nek

Torticollis spasmodica gaat gepaard met ongewilde contractuur van een of meerdere spieren van de nek en hals waardoor er een abnormale stand en/of abnormale bewegingen van het hoofd ontstaan (scheefstand hoofd). De aandoening kan op elke leeftijd optreden en zowel bij mannen als bij vrouwen. De belangrijkste spier die de problemen veroorzaakt is de sternocleidomastoïd, de spier die instaat voor de rotaties en de bewegingen van de nek. Het samentrekken van de spier is de oorzaak van de afwijkende positie van het hoofd (altijd aan één enkele kant) die de bewegingen behoorlijk bemoeilijken. Ook de monnikskapspier kan voor nekproblemen zorgen en voor hinder bij arm- en schouderbewegingen.
In elk geval veroorzaakt torticollis pijn en bemoeilijkt de aandoening de lichaamsbeweging.

Oorzaken van torticollis

De aandoening kan door heel wat verschillende factoren veroorzaakt worden. De meest frequente zijn de volgende:
  • Een koude luchtstroom (tocht)
  • Een lichaamspositie waarbij het hoofd langdurig naar achteren gebogen wordt (bij het wassen of schilderen van een plafond bijvoorbeeld)
  • Een slechte slaaphouding
  • Overgewicht
  • Een bruuske beweging, een schokbeweging (whiplash bijvoorbeeld)
  • Spierspanningen veroorzaakt door stress

Een virale of bacteriële oorinfectie, tandinfecties, neus- en keelaandoeningen, door de gezwollen klieren in de hals, veroorzaakt door de infectie, kan torticollis optreden. Torticollis kan herhaaldelijk optreden en de pijn kan permanent en meer diffuus worden. Mogelijk is er dan sprake van een of andere aandoening, een ernstige ziekte zoals reumatische en gewrichtsaandoeningen, een neurologische ziekte, misvormingen en ook een tumor. Een paar voorbeelden:
  • Nekartrose, bij vrouwen in de menopauze
  • Goedaardige of kwaadaardige bottumoren ter hoogte van de nekwervels
  • Tics bij personen met een psychologische stoornis
  • Chronische irritatie van de ruggenmergzenuw die de nek van zenuwen voorziet
  • Scheelzien
  • Ook het nemen van bepaalde geneesmiddelen kan torticollis veroorzaken. Dat is bijvoorbeeld het geval met neuroleptica.

Behandeling van torticollis

Meestal verdwijnt de pijn na twee a drie dagen, staat het hoofd weer recht en kan het hoofd naar links en rechts draaien.
Men kan het genezingsproces bevorderen en de onaangename gevolgen reduceren met een aantal maatregelen:
  • Voldoende rust nemen
  • Warmtetoepassingen voor de nek zoals een warm bad, een verwarmd kussentje of een verwarmende zalf
  • De nek masseren (zonder foute manipulaties)
  • Platliggen om de nekwervels te ontlasten van het gewicht van het hoofd
  • Geneesmiddelen nemen (pijnstillers, ontstekingsremmers,spierontspanners).

Botuline toxine

Chronische torticollis kan ook behandeld worden met injecties met botuline toxine in de spieren van nek en schouders. Als die spieren overmatig gespannen zijn reduceert de behandeling de abnormale bewegingen van het hoofd en ook de pijn. Het effect houdt twee a drie maanden aan waarna de behandeling hernieuwd moet worden.

Naar de dokter?

‘Eenvoudige’ torticollis is zonder gevaar en vereist geen medische tussenkomst, maar als de symptomen meer dan drie dagen aanhouden of zich regelmatig opnieuw voordoen, als de pijn uitstraalt naar de schouder, de rug, de arm en gepaard gaat met ernstige symptomen zoals hoofdpijn, gezichtsstoornissen, braken, duizeligheid, enz. dan moet men wel een arts raadplegen.

Aangeboren torticollis

Deze vorm van torticollis wordt veroorzaakt door een extreme positie van het hoofdje van de foetus in de buik van de moeder of ook door een moeilijke bevalling. Het komt voor bij vier op de duizend geboorten. De nekspieren zijn uitgerokken en beschadigd en de symptomen treden een paar uur na de geboorte op. Het grootste risico is dat op misvorming van het hoofd van het kindje als het zijn hoofdje telkens naar dezelfde kant draait. In 80% van de gevallen helpt kinesitherapie door middel van eenvoudige oefeningen en bewegingen.

Kan torticollis voorkomen worden?

Om bij te dragen tot de preventie van torticollis kunt u de volgende maatregelen in acht nemen:
  • Vermijden dat u op een plek zit waar het tocht of een sjaal dragen, ook bij koud weer.
  • De spieren van nek en rug onderhouden.
  • Een goede lichaamshouding op de werkplek, het vermijden van foute bewegingen, te lang in een oncomfortabele houding blijven, enz. Is het moeilijk om dat alles te vermijden denk dan aan regelmatige pauzes en het masseren van de nek.
  • Zorg voor een goed bed, een degelijke matras en dito beddengoed en slaap liefst plat.
  • Waak over een goede tandhygiëne.

Als u ondanks die preventieve maatregelen toch met stijve nek kampt, dan kunt u uzelf troosten met de gedachte dat de hinder meestal niet langer dan een paar dagen duurt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte of syndroom van GriselZiekte of syndroom van GriselDe ziekte of het syndroom van Grisel komt het vaakst voor bij kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar. Zelden hebben v…
Scheefhals: baby en volwasseneScheefhals: baby en volwasseneScheefhals: scheef hoofd, scheve nek, voorkeurshouding bij baby, kind en volwassene. Scheefhals ontstaat soms als gevolg…
Last van een stijve nek? Oorzaken, behandeling & tipsLast van een stijve nek? Oorzaken, behandeling & tipsWie al eens last heeft gehad van een stijve nek, weet dat je hoofd dan erg zwaar kan aanvoelen. Het draaien van de nek w…
Stijve nek, oorzaken en tipsIedereen kent het fenomeen van de stijve nek. Soms schiet het er zomaar in na een werkdag of een lange reis. De medische…
Spasmus nutans: Nystagmus, hoofdknikken en torticollisSpasmus nutans: Nystagmus, hoofdknikken en torticollisSpasmus nutans is een aandoening waarbij de veelal erg jonge patiënt een verworven vorm van nystagmus (snelle oogbewegin…

Reageer op het artikel "Torticollis of stijve nek"

Reacties

Tineke Heel, 19-11-2017 11:29 #10
Kan het dat de pijn eerst een paar dagen aan 1 zit en daarna naar de andere kant. Maar dan ernstiger?

Tom de Fluiter, 12-03-2017 04:39 #9
Ik heb echt respect voor al die mensen die dit al jaren hebben, ik heb het zelf al moeilijk met een dag.

Jenny, 20-06-2013 15:14 #8
Torticollis spasmodica is niet te vergelijken met alleen maar een stijve nek van een paar dagen… Torticollis geneest niet binnen een paar dagen en meestal nooit meer…

Daniel, 01-05-2013 07:37 #7
Ik heb nu al een week een stijve nek, mijn hoofd rondjes draaien kan ik makkelijk, maar naar rechts en links draaien kan ik bijna niet en doet erg pijn. ook als ik mijn hoofd helemaal naar boven doe komt er een pijnscheut. wat moet ik doen? is er wat ernstig aan de hand? ik werk op kantoor, maar ben wakker geworden met deze klacht.

Rien, 20-04-2012 21:51 #6
Ik heb nu 15 jaar torticollis en heb hulp gezocht in de sfeer van chiropractie, acupunctuur, massagetherapie en ortho manuele geneeskunde. Alles word vergoed door de verzekering dus dit is geen punt, maar het heeft geen effect. De botuline injecties gaan sneller uitwerken dus drie maanden is voor mij te kort. Ik ben nu een weg ingeslagen om het maar te accepteren en wat blijkt, het wordt "ietsje" minder. Waarom weet ik ook niet maar het helpt mij om deze aandoening draaglijk te maken, een gesprek met een goede psycholoog wil ook helpen om de aandoening een "plekje" te geven. Zeker niet de glans van het leven verliezen! De mooiste uitspraak die ik hoorde die hier misschien van toepassing is luidt als volgt: Het leven is een feestje… maar je moet zelf de slingers ophangen. Succes!

A. Bouwmeester, 01-04-2012 17:47 #5
Volgens mijn neuroloog is torticollis niet te genezen omdat het uit de hersens komt. blijf toch zoeken naar een medicijn, botuline helpt bij mij niet. misschien weet u een alternatief hoop van u te vernemen. bij voorbaat dank.

Vilena, 17-11-2011 21:07 #4
Kan de duizeligheid door de nek komen? Ik voel mij altijd heel slecht met mijn ogen die zijn heel vermoeid en voelen zwaar, ik krijg altijd zwarte vlekken voor mij als ik beweeg of gewoon rechtsta. Als ik beweeg word ik altijd duizelig. Kunt mij helpen.

Ed, 27-04-2011 23:10 #3
Op 16 oktober 2010 ben ik (terwijl ik stil stond met mijn vrachtwagen) aangereden door een andere vrachtwagen, die ongeremd met 90 kmp achterop mij knalde. Sindsdien zit ik thuis, diagnose torticollis. Spuiten met botuline toxine slaan niet aan. Langzaam maar zeker verlies ik de hoop!

Douwe Oost, 22-10-2010 20:43 #2
Het verschil tussen torticollis en een stijve nek gaat verder dan hier beschreven. Je kan het niet met elkaar verglijken. Zeker die laatste zin doet mijn haren overeind reizen ik heb zelf al 15 jr torticollis dus hoe kan men dan schrijven dat het maar een paar dagen duurt.
Hiermee doe je een hoop mensen te kort deze worden nu gezien als zielige aandachttrekkende personen en dit is absoluut niet het geval. Het leven wordt belemmerd door deze aandoening en kan niet simpelweg vergleken worden met een stijve nek. Dit maakt mij boos en verdrietig.

Scholtes, 15-07-2008 21:12 #1
Ik heb zelf al tien jaar last van torticollis regelmatig krijg ik boteline spuiten, maar ze gaan steeds korter werken de laatste heb ik zeven weken geleden gehad, maar nu heb ik het zo erg, dat ik er gek van word slik nu anti depresiva, want ik durfde niet onder de mensen te komen dan brak mij het zweet uit, en begin ik hevig te trillen, nu weet ik het niet meer, want voor de spuiten is het nog te kort dat kan pas over een maand.

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 24-02-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!