InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Skin tags verwijderen met azijn, nagellak en tea tree olie

Skin tags verwijderen met azijn, nagellak en tea tree olie

Skin tags verwijderen met azijn, nagellak en tea tree olie Skin tags of steelwratjes zijn kleine, zachte huidgezwellen. Skin tags zijn onschuldig, maar kunnen wel vervelend zijn. Voorkeursplekken zijn de oogleden, hals, oksels, liezen en (bij vouwen) onder de borsten. Je kan één steelwratje hebben tot wel tientallen of honderden. Bijna iedereen zal op enig moment in zijn leven een steelwratjes ontwikkelen. De medische benaming van skin tags is 'fibroma pendulans'. Ze komen vooral voor vanaf middelbare leeftijd en bij zwaarlijvige volwassenen. Obesitas wordt geassocieerd met steelwratjes. Er zijn diverse manieren om steelwratjes te verwijderen. Je kunt ze bevriezen met het product HeltiQ Skintags, maar er zijn ook huis-tuin-en-keukenmiddelen die kunnen helpen, zoals appelazijn, nagellak en tea tree olie.

Wat zijn skin tags?

Skin tags zijn vaak voorkomende, verworven goedaardige huidgezwelletjes. Het is een soort huidflapje op een steeltje. Skin tags zijn ongevaarlijke huidgezwellen die kunnen variëren in aantal van één tot honderden. Mannen en vrouwen worden er even vaak door getroffen. Skin tags worden geassocieerd met obesitas. Hoewel sommige skin tags spontaan kunnen afvallen, verdwijnen de meeste niet nadat ze eenmaal gevormd zijn. De medische benaming is fibroma pendulans. In Nederland staan deze huidflapjes ook wel bekend als steelwratjes. Soms wordt ook de benaming 'zachte fibromen'' gebruikt.

Hoe zien skin tags eruit?

Skin tags zijn vleeskleurige of donkergekleurde stukjes weefsels die uitsteken vanaf de omringende huid op een klein, smal steeltje. Daarom staan ze ook wel bekend als steelwratjes. Aanvankelijk kunnen ze zo klein zijn als een afgeplat speldenknopje, maar gewoonlijk zijn ze 2 mm-5 mm in diameter. Ze kunnen echter ook veel groter worden.

Skin tag op ooglid / Bron: Oliver Riesen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Skin tag op ooglid / Bron: Oliver Riesen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Voorkeursplekken

Skin tags kunnen bijna overal op het lichaam optreden. De twee meest voorkomende gebieden zijn de hals en oksels. Skin tags kunnen evenwel ook optreden op de oogleden, onder je borsten, of in de bilplooi of liesplooi. Men neemt aan dat skin tags vooral opduiken op plekken waar de huid tegen de huid of kleding aanwrijft. In de hals kan bijvoorbeeld de kraag van je blouse steeds tegen de huid aankomen.

Wie krijgen er last van?

Bijna iedereen krijgt op enig moment in zijn leven een of meerdere skin tags. Ze doen zich vaker voor bij volwassenen, alhoewel kinderen ook steelwratjes kunnen krijgen. Ze komen heel vaak voor bij mensen van middelbare leeftijd, en ze komen in grotere aantallen voor tot je 60e levensjaar. Kinderen en peuters kunnen ook skin tags ontwikkelen, vooral onder de oksel en in de nek. Skin tags komen vaker voor bij mensen met overgewicht.

Zwangerschap

Hormonale veranderingen, zoals tijdens de zwangerschap, kunnen ervoor zorgen dat je meer last krijgt van skin tags ze komen dan ook vaker voor bij zwangere vrouwen. Skin tags zijn in wezen onschuldig en hoeven niet te worden behandeld, tenzij ze hinderlijk zijn. Skin tags die hinderlijk zijn kunnen gemakkelijk worden verwijderd tijdens of na de zwangerschap.

Skin tags behandeling

Vanuit medisch oogpunt hoeven skin tags niet behandeld te worden, maar vanuit cosmetische overwegingen of doordat ze irriteren kan besloten worden om ze te verwijderen. De volgende medische opties zijn beschikbaar:
  • Bevriezing van de skin tag met vloeibare stikstof (cryotherapie).
  • De arts kan de skin tag afknippen met een (steriel) schaartje.
  • Electrocoagulatie, waarbij de skin tag met elektrische stroom wordt weggebrand en de huid wordt dichtgeschroeid.
  • Shave excisie, waarbij de skin tag oppervlakkig wordt afgeschaafd.

Je kunt zelf ook de bevriezingsmethode toepassen met het product HeltiQ Skintags. Er zijn daarnaast huismiddeltjes waarmee je een skin tag te lijf kunt gaan, waaronder nagellak, azijn en tea tree olie.

Skin tags verwijderen met appelazijn / Bron: Wicherek, PixabaySkin tags verwijderen met appelazijn / Bron: Wicherek, Pixabay

Skin tags verwijderen met azijn

Appelazijn werkt geweldig bij het verwijderen van skin tags vanwege het zuur in appelazijn. Het alfa-hydroxyzuur en andere zuren in appelazijn helpen om de skin tags te verwijderen zonder dat er een litteken achterblijft. Appelazijn valt niet direct de skin tag aan, maar het richt zich op het huidweefsel dat het steelwratje vormt en veroorzaakt. Zodra het huidweefsel wordt vernietigd, sterft de skin tag af, wordt zwart en valt uiteindelijk af.

Hoe appelazijn te gebruiken bij skin tags?

Er zijn verschillende methoden van het gebruik van appelazijn bij het verwijderen van de skin tags. Zorg er allereerst voor dat je het betreffende huidgebied met wat met zeep en warm water reinigt voordat je van start gaat met de behandeling. Dit helpt bij het verwijderen van stofdeeltjes en zweet. De volgende werkwijze kan worden toegepast voor skin tags op het gezicht, handen, oksels, benen, en elk ander deel van het lichaam, uitgezonderd de oogleden of rond de ogen.

Werkwijze 1

  • Breng met behulp van een watje of wattenstaafje wat appelazijn aan op de skin tag.
  • Laat het geheel in de lucht drogen.
  • Herhaal dit 3-4 keer per dag.

Werkwijze 2

  • Drenk een watje in appelazijn.
  • Knijp het overtollige appelazijn eruit en pas het toe op de steelwrat.
  • Houd het watje op deze plek middels een pleister.
  • Laat het gedurende 4-5 uur zitten.
  • Verwijder daarna de pleister en het watje.
  • Reinigen met water en droog deppen.
  • Herhaal dit proces 3-4 keer per dag.

Skin tags verwijderen met tea tree olie / Bron: Evitaochel, PixabaySkin tags verwijderen met tea tree olie / Bron: Evitaochel, Pixabay

Steelwratjes weghalen met tea tree olie

Skin tags kunnen ook verwijderd worden met een mengel van appelazijn en tea tree olie. Tea tree olie onttrekt zuurstof aan het weefsel en belemmert de bloedtoevoer. Het heeft een uitdrogend effect wat ertoe leidt dat de skin tag krimp en verschrompelt. Appelazijn helpt om de skin tag te verwijderen van de huid.

Werkwijze

  • Combineer 4 druppels appelazijn, 3 druppels van 100% pure tea tree olie en 5 druppels vers geperste citroensap.
  • Gebruik een watje om het mengsel op de skin tag(s) aan te brengen.
  • Bevestig het watje met een pleister.
  • Laat het gedurende enkele uren zitten.
  • Verwijder het daarna en maak het gebied schoon met warm water.
  • Herhaal dit proces 2 keer per dag totdat het zijn vruchten heeft afgeworpen.

Skin tags verwijderen met nagellak / Bron: Martin SulmanSkin tags verwijderen met nagellak / Bron: Martin Sulman

Skin tags verwijderen met nagellak

Was het gebied met een milde zeep en warm water. Dep het daarna droog met een handdoek. De huid tag moet droog zijn voordat je de (transparante) nagellak aanbrengt. Breng vervolgens over de hele skin tag nagellak aan. Laat de nagellak drogen op de huid voordat je deze aanraakt of tegen kleding aanwrijft. Plaats een pleister over het gebied. Herhaal dit proces 's avonds. Verwijder 's ochtends de pleister, en verwijder de nagellak met nagellakremover. Daarna weer van voren af aan beginnen: huid reinigen, nagellak aanbrengen, etc., totdat de skin tag is verdwenen. Als je last krijgt van irritatie, roodheid of pijn, stop er dan mee en raadpleeg de huisarts.

Huisarts raadplegen

Behandel alleen skin tags door bovenvermelde methoden. Bij twijfel of de huidafwijking een skin tag is, moet je altijd eerst je huisarts raadplegen. Probeer niet om een ​​skin tag te verwijderen als je diabetes of een slechte bloedsomloop hebt, en probeer niet om een ​​skin tag verwijderen in de buurt van het oog of in een kwetsbaar gebied, zoals de lies of anus. Verwijder niet zelf steelwratjes die bloeden, groeien, van vorm veranderen of skin tags die pijnlijk of veelkleurig zijn. Verwar skin tags niet met andere huidaandoeningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elos Skin Tightening - Ervaringen en resultatenElos Skin Tightening - Ervaringen en resultatenHuidverslapping uit zich met de jaren wanneer het onderhuids bindweefsel zijn elasticiteit verliest. Crèmes zijn vaak on…
Wondzorg: Skin tears, verzorging en richtlijnenSkin tears zijn wonden die bij de oudere bevolking voorkomen op de armen en benen en worden veroorzaakt door wrijving. D…
Foto’s op het web met JalbumFoto’s op het web met JalbumJalbum, foto’s nemen en bewerken is gaaf. Anderen laten meekijken en de foto’s eenvoudig op het web zetten, is bovendien…
HTML de basisbeginselenVoor het maken van een website heb je enige kennis van HTML nodig. HTML is de basis van een website. In dit artikel lees…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dsom/Shutterstock.com
  • Home Remedies For Live. How to Remove Skin Tags with Apple Cider Vinegar? http://homeremediesforlife.com/apple-cider-vinegar-skin-tags/ (ingezien op 29-3-2017)
  • Livestrong.com. How to Remove a Skin Tag With Nail Polish. http://www.livestrong.com/article/159391-how-to-remove-a-skin-tag-with-nail-polish/ (ingezien op 29-3-2017)
  • Martin Sulman. Steelwratjes weg laten halen. http://www.symptomen-behandeling.nl/1/steelwratjes_weg_laten_halen_656228.html (ingezien op 29-3-2017)
  • MedicineNet.com. Skin Tag. http://www.medicinenet.com/skin_tag/article.htm (ingezien op 29-3-2017)
  • Afbeelding bron 1: Oliver Riesen, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Wicherek, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Evitaochel, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Skin tags verwijderen met azijn, nagellak en tea tree olie"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-12-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Steelwratjes verwijderen
Medische informatie…
Schrijf mee!