InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Carpaal Tunnel Syndroom: Symptomen, oorzaken en behandeling

Carpaal Tunnel Syndroom: Symptomen, oorzaken en behandeling

Carpaal Tunnel Syndroom: Symptomen, oorzaken en behandeling Wat is het Carpaal Tunnel Syndroom of Carpale Tunnel Syndroom? Wat zijn de oorzaken van deze vervelende aandoening, die onder andere bij zwangerschap, diabetes, RSI en de overgang voorkomt? Wat zijn de klachten bij het Carpaal Tunnel Syndroom precies en hoe kun je herkennen of je misschien CTS hebt? Is er behandeling mogelijk en hoe ziet die er dan precies uit? Lees hier meer over de oorzaken, symptomen en behandeling van het Carpaal Tunnelsyndroom.

Wat is het Carpaal Tunnel Syndroom?

Het Carpaal Tunnel Syndroom of Carpale Tunnel Syndroom (CTS) is in feite een beknelling van een zenuw ter hoogte van de pols. Tussen het bot en de pezen bevindt zich een ruimte, waarlangs een belangrijke zenuw loopt die de nervus medianus wordt genoemd. De ruimte om de zenuw heen is de zogenaamde carpale tunnel. Wanneer er sprake is van zwelling in het polsgewricht kan de belangrijke zenuw in die tunnel bekneld of geïrriteerd raken, wat heel specifieke en soms hele nare klachten in de pols, hand en vingers met zich mee kan brengen. Carpaal Tunnel Syndroom komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Wat zijn de oorzaken van CTS?

Bijna elke ziekte of conditie, die zwelling kan veroorzaken kan leiden tot het ontstaan van Carpaal Tunnel Syndroom. Diabetes, zwangerschap, de menopauze, een te traag werkende schildklier, overgewicht en artritis zijn belangrijke en veelvoorkomende oorzaken van het ontstaan van dit syndroom bij mensen. Ook RSI is een belangrijke oorzaak, waarbij door het maken van telkens dezelfde bewegingen de zenuw in de pols geïrriteerd raakt. Daarnaast komt carpaal tunnelsyndroom soms voor bij leukemie en bij de minder bekende auto-immuunziekten als sarcoïdose en de Ziekte van Kahler.

Wat zijn de symptomen of tekenen van het Carpaal Tunnel Syndroom?

De klachten bij het carpale tunnelsyndroom variëren van ongevoeligheid in de hand, vingers en pols tot tintelingen, een branderig of prikkend gevoel en pijn in die regio. Soms kunnen mensen hele ernstige pijnklachten hebben, waardoor ze 's nachts niet kunnen slapen van de pijn. Bij sommige mensen beperken de klachten zich tot de hand en pols maar het komt ook vaak voor dat pijn uitstraalt tot in de arm, elleboog en de schouder. Ook kan er verlies van kracht optreden in de hand en arm, waardoor je dingen niet meer goed kunt oppakken. De klachten zijn meestal constant maar kunnen ook erger worden, wanneer je de betreffende pols, hand of arm gebruikt.

Is er behandeling mogelijk voor Carpaal Tunnel Syndroom?

Het kan zijn dat de klachten met de tijd vanzelf verminderen of verdwijnen. Fysiotherapie kan absoluut helpen en wordt vaak ingezet als middel tegen CTS, veroorzaakt door RSI. In veel gevallen is echter zwelling de oorzaak van het carpaal tunnelsyndroom. Met injecties kan eventuele zwelling bij de pols worden aangepakt, waardoor de pijnklachten vaak minder worden. Bij hele ernstige klachten wordt er echter ook wel eens geopereerd om de druk in de carpale tunnel weg te nemen. Soms kan dat via een kleine kijkoperatie maar het kan ook zijn dat er wat meer vergaande operatie met een grotere incisie noodzakelijk is om de klachten te doen stoppen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Carpal Tunnel Syndrome: Causes, Symptoms, Diagnosis and Treatment
  • Carpal Tunnel Syndrome: Information, symptoms and treatment
  • Carpale Tunnel Syndrom: Factsheet

Reageer op het artikel "Carpaal Tunnel Syndroom: Symptomen, oorzaken en behandeling"

Reactie

Van Holt, 11-01-2011 14:50 #1
Heb wel DM type 2… de tintelingen en af en toe pijn in de vingers neemt toe.
Nog geen arts geraadpleegd, zijn er medicijnen daarvoor?

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!