InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slechte adem: een poeplucht in de mond

Slechte adem: een poeplucht in de mond

Slechte adem: een poeplucht in de mond Een stinkende geur uit de mond: niets is zo vervelend. Vaak heb je het zelf niet eens in de gaten, totdat iemand zo lief is om het je te zeggen. Waar komt het vandaan en wat doe je eraan?

Slechte adem: halitose

Het hebben van een slechte adem wordt ook wel halitose genoemd. Een slechte adem uit zich in een stinkende adem voor andere mensen. Vaak merk je er zelf helemaal niks van. Sterker nog, je ruikt je eigen lichaamsgeur en dus ook je eigen adem niet.

Om erachter te komen of je een slechte adem hebt, zal je dus uit moeten gaan van de meningen van andere mensen. Vaak heerst er wel een taboe op: mensen zullen niet zo snel zeggen dat je een slechte adem hebt. Vraag het daarom gewoon aan een goede bekende. Vraag het liever niet aan een roker: rokers hebben een verminderd geurvermogen.

Oorzaak

De oorzaak van een slechte adem ligt vaak ergens in de mond. In 9 van de 10 gevallen is dit zo. In het andere geval ligt de oorzaak juist in de maag.

In de mond komen bacteriën voor. Deze bacteriën gaan tussen de tanden en kiezen zitten, maar vooral ook op plaatsen verder in de mond. Achterop de tong bijvoorbeeld. Achterop de tong is het ook ruw van oppervlak dus de bacteriën kunnen hier heel goed in gaan zitten. Wie ontstoken tandvlees heeft, heeft ook te maken met bacteriën. Deze gaan tussen het tandvlees en de tand zitten, in het randje, en kruipen uiteindelijk steeds dieper. Ook gaatjes in de tanden of kiezen worden veroorzaakt door bacteriën.

Waarom die stank?

Bacteriën produceren gassen. Deze gassen lijken op scheten en ruiken dus ook zodanig. Vandaar de poeplucht uit de mond: in principe laat je scheten via je mond. Niet echt een fris idee, dus tijd om er iets aan te gaan doen!

Behandeling

Het is belangrijk om de oorzaak van de slechte adem aan te pakken. Wanneer dit vanuit de maag komt, zal een arts er meer aan kunnen doen. In de meeste gevallen ligt de oorzaak echter in de mond. Bij gaatjes zal de tandarts deze moeten behandelen. Gebeurt dit niet, dan zal het steeds erger worden, waarna uiteindelijk de tand of kies verloren kan gaan.

Ontstoken tandvlees moet ook behandeld worden. Bij licht ontstoken tandvlees is het belangrijk dat het tandvleesrandje gepoetst wordt. Zet de tandenborstel in een hoek van 45 graden ertegenaan en poets vooral dit goed. Poets niet te hard, anders wordt het randje letterlijk weg gepoetst. Vergeet ook niet te flossen of met tandenstokers of ragertjes tussen de tanden en kiezen schoon te maken. Is de tandvleesontsteking erg heftig, ga dan langs een mondhygiëniste.

Wanneer tandvlees en tanden en kiezen verder gezond zijn, dan ligt de oorzaak achter op de tong. Met een tongschraper kan het grootste gedeelte worden schoongemaakt. Verder moet tijdens het poetsen ook de tong worden meegepoetst, het liefst tot zo ver mogelijk. Dit vergt allemaal wat oefeningen want de meeste mensen krijgen braakneigingen. Houdt het toch dagelijks vol: uiteindelijk went het.

Een mondspoeling met chloorhexidine doodt de meeste bacteriën in de mond. Dit kan als tijdelijke ondersteuning dienen. Gebruik dit altijd alleen na het tandenpoetsen omdat anders de werking verloren gaat, of tussendoor. In ieder geval nooit vlak voor het gebruik van tandpasta.
Gerelateerde artikelen
Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem na het eten van bijvoorbeeld knoflook is niet zo erg, maar als je altijd last hebt van een slechte adem…
Tips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte ademZo’n 50 tot 60% van de volwassenen heeft wel eens een slechte adem vanwege stinkende zwavelgassen in de mond. Als je het…
Het voorkomen van een slechte ademHet voorkomen van een slechte ademEen slechte adem komt heel veel voor en begint een steeds groter probleem te worden. Ongeveer 25% van de mensen heeft va…
Boeren laten: eiersmaak in de mondBoeren laten: eiersmaak in de mondSommigen hebben het wel eens: een boer laten die naar rotte eieren smaakt en ruikt. Kan je je iets viezers voorstellen?…
Gezondheidsproblemen bij honden: mond en gebitHonden gebruiken hun mond en gebit niet alleen voor eten, maar ook om zich te verdedigen, te verzorgen, genegenheid te t…

Reageer op het artikel "Slechte adem: een poeplucht in de mond"

Reacties

Crist, 03-02-2013 23:18 #3
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn tong is wit/ grijs beslagen. Wat betekent dit?

Janine, 15-11-2012 10:48 #2
Hallo, Mijn dochter van 5, 5 en mijn man en ik hebben alle drie last van een winderlucht in onze adem. We poetsen 2 a 3 keer per dag tanden, spoelen etc maar het blijft al maanden zo. Zelf heb ik van de tandarts te horen gekregen dat mijn mond verder gezond is en mond van mijn dochter is ook gezond. We gebruiken alle drie een elektrische tandenborstel met ieder een eigen opzetborsteltje. Iedere ochtend als ik haar tandjes poets komt de geur me tegemoet en dat idem 's avonds. Op school poetst ze ook haar tanden. Ik zelf proef haar geur, dus zo doende weet ik dat ik ook een slechte adem heb, mijn man ruiken we ook. Hebben we 1 of andere bacterie? komt die vaker voor? en het belangrijkste… Wat kunnen we hieraan doen? Voor haar gebruiken we Elmex 5 tot 12 jaar en man gebruikt OralB en ik gebruik Sensodyne dus aan de tandpasta kan het ook niet liggen. Het word ook erg vervelend dat 1 van ons roept "Wie heeft er weer een wind gelaten?" en dat we alle 3 geen wind gelaten hebben :-/ Hoop op tips en advies! Alvast bedankt Reactie infoteur, 15-11-2012
Het is inderdaad mogelijk dat een bacterie via zoenen wordt doorgegeven. Dit is bijvoorbeeld te zien bij paradontitis (ontstoken tandvlees). Nou lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat er tussen u en uw man speekseluitwisseling plaats vindt, tussen u en het kind lijkt me dat wat onwaarschijnlijker. Per ongeluk elkaars tandenborstel gebruiken of tandenborstels die elkaar aanraken kan dit wel veroorzaken. Ook elkaars kauwgom of snoepje overnemen uit de mond kan dit al veroorzaken.

Het beste is om alle drie het gebit eerst eens grondig te laten reinigen bij een mondhygieniste. Een tandarts ziet niet altijd een onderliggende ontsteking. Bloed het tandvlees wel eens? Rookt u? Heeft uw tong een grijs of wit beslag?

Anderzijds kan er ook sprake zijn van een bacterie vanuit de maag, alhoewel het bij alle drie tegelijk wel toevallig zou zijn.

Ruben, 05-12-2011 17:37 #1
Beste mensen ik heb last van een ondragelijke poepgeur uit de mond waarvoor de mensen letterlijk aan de kant springen en rennen, soms zo erg dat ze bijna onder een auto belanden uit schrik. ik doe er van alles aan maar het helpt niet? Wat kan ik verder doen? tong eraf? kiezen eruit? ik ben tot alles bereid als die vieze diarree lucht maar weg gaat, zelf men auto stinkt naar stinkende adem geur als iemand instapt. net een weiland vol mest! Reactie infoteur, 20-12-2011
Een bezoek aan de tandarts kan geen kwaad: deze kan beoordelen waar de lucht vandaan komt. Wanner tanden en kiezen niet de oorzaak zijn, kan gekeken worden naar de tong en de maag.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!