InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dwerg- of reuzengroei

Dwerg- of reuzengroei

De kleinen leven in een te grote, en de groten leven in een te kleine wereld. De één moet de hele dag bukken, de ander moet altijd maar strekken. De één moet zich in de auto wurmen, de ander heeft hulp nodig om bij de pedalen te komen. Dit is maar een klein deel van de problemen waar grote of keine mensen mee kampen.

Wanneer is men klein of groot?

Alles is relatief, ook de lichaamslengte. Het is dan ook niet zo gek dat zelfs artsen geen duidelijke grenzen trekken, waar mensen te groot of te klein zijn. Vast staat wel dat de kleine mensen ongeveer drie procent van de bevolking tellen en voor de grote mensen geldt hetzelfde. Maar wat wil dat zeggen in centimeters? Bij de definitie van dwerggroei of reuzengroei wordt verschil in geslacht gemaakt. Zo spreekt men bij vrouwen van dwerggroei als ze niet langer dan 1,55m worden, terwijl dat bij mannen vanaf 1,68m geldt. Bij de grote mensen is de grens voor vrouwen bij 1,83m en bij mannen 1,95m. Bij beide groepen worden normale en extreme lengtes onderscheiden. Bij dwerggroei is dat wanneer ze niet groter dan 1,50m worden en bij reuzengroei is dat wanneer men langer dan 2m wordt.

Waarom is de één klein en de ander groot?

De grootte van een mens wordt grotendeels door de genen bepaald. Kleine ouders hebben normaal gesproken kleine kinderen, grote ouders grote kinderen. Er is een formule om te kunnen bepalen hoe groot een kind vermoedelijk wordt. De lichaamslengte van de ouders wordt bij elkaar opgeteld en dan door twee gedeeld. Bij een jongen rekent men daar nog zes centimeter bij, bij een meisje wordt er zes centimeter afgehaald. Op zijn laatst op de kleuterleeftijd is duidelijk te zien of een kind bijzonder groot of klein zal worden, maar vaak is het al eerder duidelijk.

Bij de extreme vormen van dwerg- of reuzengroei zijn verschillende oorzaken te vinden. Terwijl het bij grote mensen vaak genetisch bepaald is, zijn er voor dwerggroei ongeveer 450 verschillende mogelijke oorzaken. Daarom zullen groeihormonen ook lang niet altijd helpen, bij te grote mensen helpt dit veel vaker. Bij hen wordt de groei door hormonen vroegtijdig gestopt. Zo kan de lengte met ongeveer 10 cm beïnvloed worden. Succes is echter niet gegarandeerd, het gebeurt ook dat de groei maar met twee centimeter vermindert. Bovendien heeft de behandeling vaak bijwerkingen zoals zware acne of gewichtsproblemen.

Gezondheidsproblemen

Heel grote en heel kleine mensen moeten niet alleen maar met de psychische en sociale gevolgen leven, het brengt ook gezondheidsproblemen met zich mee. Zo komen rug- en gewrichtsproblemen en problemen met de lichaamshouding geregeld voor. Ook stofwisselingsproblemen en moeilijkheden met de organen is niet zeldzaam. Bij de mensen met dwerggroei is de huidoppervlakte in verhouding tot het lichaam relatief groot, het lichaam verliest daardoor meer warmte. De energie-huishouding heeft dus veel meer nodig; het hart moet vaker slaan en de longen moeten harder werken. Het hart van grote mensen heeft ook veel kracht nodig, om het bloed door het hele lichaam te pompen, wat een belasting voor de bloedsomloop is. Bovendien is de beweeglijkheid van het lichaam beperkt,omdat het veel meer kracht kost. Vroegtijdige slijtage van organen kan het gevolg zijn.

Hier komt nog bij, dat in een 'normale' wereld alles te groot of te klein is, wat een belasting voor het lichaam is. Als een klein mens bijv. in een stoel zit, kan hij zijn voeten niet op de grond zetten, omdat de benen te kort zijn. Of iedere stoel lijkt een kinderstoel, omdat de persoon zo groot is. Dit beperkt de bewegingsvrijheid enorm.

Records

De titel van grootste of kleinste mens verandert steeds en ook niet iedereen wil in het Guiness Book of Records komen. De volgende gegevens zijn van september 2010.

In het Guiness Book of Records 2010 stond He Pingping. Met een lichaamslengte van 74 cm was hij de kleinste mens ter wereld. De kleine Chinees is echter in maart 2010 op 21-jarige leeftijd gestorven. Zijn opvolger kwam in september 2010, dit was een Colombiaan Edward Nino met een lengte van 70,21 cm. De kleinste mens die ooit geleefd heeft, was de Indonesiër Mohammed Gul. Hij was 57 cm lang en stierf in 1997 op een leeftijd van 40 jaar.

De grootste levende man was in september 2010 de Turk Sultan Kösen. Hij is in 1982 geboren en is 2,47m lang. Daarmee is hij nog altijd een stuk verwijderd van de grootste mens in de geschiedenis, die nog altijd ongeslagen is. Het gaat hier om de Amerikaan Robert Wadlow, die een lengte had van 2,72m. Toen hij 22 jaar was, stierf hij aan een infectie. De oorzaak van de enorme lengte van Wadlow was een tumor in zijn hersenen. De grootst levende vrouw is de Chinees Yao Defen. Ze is geboren in 1972 en is 2,36cm lang. Ook bij haar is de oorzaak van haar uitzonderlijke lengte een tumor.
© 2011 - 2017 Nadasha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wie is de kleinste mens ter wereld? Lijst met kortste mensenJe kan zo onder een tafel lopen maar kan niet op een normale barkruk gaan zitten? Je voelt je vast klein, maar zo klein…
Dwerggroei: voor altijd kleinVan oudsher zijn kleine mensen een geliefd gezelschap. We zien ze afgebeeld naast koningen en koninginnen op statige sch…
Primordiale dwerggroeiHet is bijna niet te geloven, maar er bestaan echt mensen die kleiner dan één meter zijn. Deze mensen lijden aan primord…
Primordiale dwerggroeiPrimordiale dwerggroei is een erg zeldzame aandoening waar nog altijd onderzoek naar word gedaan. Het ontstaat door een…
Genetische mechanismen bij dwerggroeiGenetische mechanismen bij dwerggroeiWanneer een persoon een klein gestalte heeft wordt er vaak gesproken van dwerggroei, deze afwijking kan verschillende oo…

Reageer op het artikel "Dwerg- of reuzengroei"

Reacties

Angela, 26-08-2014 22:10 #2
Graag wel aangegeven dat (niet langer dan 1.55 bij vrouwen en vanaf 1.68 bij mannen) dit volgens de Nederlands of Noord-Europese normen zijn dat het zo wordt gemeten, want in Aziatische landen en Zuid-Europa zijn de vrouwen regelmatig korter dan 1,55 en mannen 1,68. Dat wil niet zeggen dat ze dwergen zijn, want in verhouding klopt alles. Ook Nederlandse vrouwen zijn 1.50 en mannen van 1.60 terwijl ze er gewoon normaal uitzien. De naam dwerg of lilliputters mag sowieso niet bestaan, het is zo denigrerend. Accepteer een keer dat we allemaal 1 zijn, maar met een ander uiterlijk. Gelukkig maar!

Marjolein Spierenburg, 23-08-2013 18:29 #1
Leuke informatie over de dwerg mens, ik mis dan wel de informatie waarom deze mensen dwerg zijn, is dit genetisch bepaald of gaat er in de prenatale fase van de ontwikkeling iets mis? Ik lees graag wetenschappelijk onderzochte informatie als toevoeging bij dwerg of reuzengroei.

Gr, M Spierenburg

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 28-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!