InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloed in de urine: wat zijn de oorzaken van bloedplassen?

Bloed in de urine: wat zijn de oorzaken van bloedplassen?

Bloed in de urine: wat zijn de oorzaken van bloedplassen? Het is een erg vervelend gevoel als je opeens merkt dat er bloed in je plas zit. Bloedplassen kan verschillende oorzaken hebben, waarvan de ernst erg kan verschillen. Doorgaans heeft bloedverlies in de urine te maken met een infectie op de urinewegen zoals bijvoorbeeld bij blaasontsteking. Verder zijn ook aandoeningen aan de prostaat en nierstenen gangbare schuldigen. In erge gevallen ligt kanker aan de basis.

Bloeden bij het plassen

Wie merkt dat hij of zij bloedverlies heeft bij het plassen, kan hier erg van schrikken. Waar je in de eerste plaats duidelijkheid over moet hebben, is of de rode urine niet te maken heeft met wat je gegeten of gedronken hebt. Want ook voedsel zoals rode bieten, bessen, rabarber en kleurstoffen kunnen zorgen voor een rode verkleuring van de urine. Hetzelfde geldt trouwens voor sommige medicijnen. Als medisch symptoom moet bloedplassen ernstig genomen worden.

Urineonderzoek bij hematurie

Het voorkomen van bloed in de urine wordt ook wel hematurie genoemd. Hematurie wordt ontdekt door jezelf of door de arts, die vaststelt dat er rode bloedcellen aanwezig zijn na een urineonderzoek. Soms kan de aanwezigheid van bloed in de urine enkel microscopisch vastgesteld worden. Afhankelijk van de hoeveelheid bloed en de zuurtegraad kan je urine bruinachtig, roze of roodachtig gaan kleuren. Veel bloed in de urine betekent niet noodzakelijk dat het onderliggend probleem ook ernstiger is, maar het kan wel.

Mogelijke oorzaken van bloed bij het plassen

  • infectie van de urinewegen
  • niersteen
  • nierziekte
  • nierkanker
  • vergroting van de prostaat
  • prostaatbloeding
  • prostaatkanker
  • blaaskanker
  • blaasontsteking
  • trauma of beschadiging aan de urinewegen
  • tumor in de urineleider

Kijkonderzoek brengt uitsluitsel

Naast het bloedverlies zelf kunnen er ook andere symptomen met het onderliggend probleem samengaan. Het is aan de huisarts om de juiste diagnose te stellen aan de hand van het interpreteren van die symptomen. Komt de huisarts niet tot een diagnose, dan is verder onderzoek noodzakelijk. Dat kan gebeuren via een kijkonderzoek. Mogelijke bijkomende symptomen zijn onder meer:
  • koorts
  • rillen
  • zweten
  • rugpijn
  • pijn in de lenden
  • misselijkheid

Mogelijke oplossingen bij bloedverlies in de urine

Er zijn vele mogelijke aandoeningen waarvoor allemaal een oplossing voorzien is. Zo wordt een blaasontsteking behandeld met antibiotica, net als andere infecties van de urinewegen. Als nierstenen de oorzaak zijn, dan wordt in de eerste plaats aangeraden om de niersteentjes uit te plassen, hoe pijnlijk dit ook is. Zoniet is vergruizing van de nierstenen mogelijk. Gaat het om tumoren in de urinewegen, dan liggen de typische behandelingen tegen kanker in het verschiet, zoals chemotherapie, radiotherapie en eventueel operatieve verwijdering.

Lees verder

© 2012 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hematurie: bloed in de urineHematurie: bloed in de urineBloed in het urine wordt ook wel hematurie genoemd. Hematurie kan een aanduiding zijn voor veel verschillende aandoening…
Altijd die vervelende blaasontsteking (cystitis)Altijd die vervelende blaasontsteking (cystitis)Blaasontsteking (cystitis) is zeer hinderlijk. Plassen doet pijn en gaat gepaard met een branderig gevoel in je onderbui…
Blaasontsteking (urineweginfectie)Een blaasontsteking is een infectie in de blaas. De klachten die hier bij horen zijn pijn of branderig gevoel bij het pl…
Wat betekent een donkere en troebele urine?Wat betekent een donkere en troebele urine?Je kunt verbaast op kijken wanneer je een donkere of troebelere urine hebt. In de meeste gevallen zal dit het gevolg zij…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/symptomenchecker/1375/bloed-in-urine.html
  • http://www.goedgezond.be/2009/03/20/wat-betekent-bloed-in-de-urine/

Reageer op het artikel "Bloed in de urine: wat zijn de oorzaken van bloedplassen?"

Reacties

Ruud Elfring, 26-07-2014 15:50 #2
Ik heb 5 jaar na bestraling van de prostaat nu al 4 weken een bloeding. Mij is verteld, als het 28 augustus niet over is gaan we je opnemen en dan spoelen. Helpt dit niet, eventueel zuurstoftherapie. Waarom moet ik zo lang wachten. Mijn hele leven ligt in puin en ik wordt steeds depressiever. Oh ja, de tumor is weer terug, nu met uitzaaiingen naar het bekken.

Jan van Eijck, 06-06-2014 23:29 #1
Ik ben een man van 50 jaar en ik plas bloed uit.onderzocht en er wordt gezegd dat er in de plas blaas en vlekje is waar- genomen en t woord kanker is genoemd, wat en hoe kan ik ondernemen, om de kwaal te onder drukken Reactie infoteur, 08-06-2014
Hallo Jan,

Ik vind het erg voor je dat je bloedplassen met kanker te maken heeft. Het is eens te meer een bewijs dat bloed in de urine een ernstig alarmsignaal van je lichaam kan zijn.
Wat je kan of moet doen om dit te behandelen en te onderdrukken zal je behandelende arts het best kunnen zeggen.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Plasproblemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!