InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Spierpijn? Pijnlijke gewrichten? Gebruik smeerwortelzalf

Spierpijn? Pijnlijke gewrichten? Gebruik smeerwortelzalf

Spierpijn? Pijnlijke gewrichten? Gebruik smeerwortelzalf De natuur staat vol met planten en kruiden die, als je weet welke je moet hebben, je kunnen helpen om kleine kwaaltjes en ongemakken te bestrijden. Smeerwortel is zo’n plant. Of liever gezegd: een kruid. Toch loop je er gemakkelijk aan voorbij als je dat niet weet want het ziet er uit als een onkruid en zou je niet zeggen dat je datzelfde onkruid zelf kunt omtoveren in een verzachtend en helend smeermiddel dat helpt tegen pijnlijke spieren of een opgezette knie. Het is weer zo’n middeltje uit vroeger tijden toen men nog niet zo gemakkelijk naar de drogisterij kon lopen maar wel een middel dat net zo goed werkt als al die moderne ‘warmtecrèmes’ met dit verschil, dat het een stuk goedkoper is en puur natuur. Echt iets voor mensen die zoeken naar alternatieven zonder chemische toevoegingen. Toch eens even verder lezen…

Smeerwortel. Een middeltje uit de oude doos

Ben je gevallen? Heb je een blauwe plek? Dan is daar een natuurlijke oplossing voor: namelijk smeerwortel. Heb je er nog nooit van gehoord of heb je dit kruid nog nooit gezien? Dat is niet zo vreemd want het is weer één van die typisch oude middeltjes die men vergeten is maar waarvan gezegd wordt dat het weleens kan helpen bij: blauwe plekken, spier en zenuwpijnen, vochtophopingen, verstuikingen en ja, zelfs bij botbreuken omdat een zalfje van de smeerwortel genezend en pijnstillend zou werken. Het is natuurlijk niet medisch bewezen maar vaak kloppen die oude tips toch wel.

Het kost je niets want het groeit zomaar in de natuur. De officiële vanuit het Grieks afgeleide naam van dit bijzondere kruid, want het is een kruid, is Symphytum officinale.

Zoals je uit de naam al kunt afleiden is de wortel het belangrijkste deel van de plant als het gaat om de genezende eigenschappen van dit kruid. In de wortel zit namelijk een stof, een kiezelzuur genaamd Silicea, die je kunt zien als je de wortel door midden breekt. Het is een soort van kleverige witte vloeistof die wel wat op houtlijm lijkt. Wanneer je van stukjes wortel samen met vaseline en wat zonnebloemolie een zalfje maakt kun je dit bewaren en gebruiken wanneer je de volgende keer last hebt van bovengenoemde kwetsuren.

Silicea

Silicea is een kiezelzuur dat niet alleen in de smeerwortel voorkomt maar ook in ons eigen lichaam. Namelijk in de cellen van het bindweefsel, botten en huid. Het reguleert het geleidend vermogen van de zenuwbanen en versterkt het bindweefsel. Bij een tekort aan Silicea treden de, bij ons vrouwen, gevreesde rimpels in het gezicht op (kraaienpootjes e.d.) doordat tekorten aan Silicea het bindweefsel doen krimpen onder de buitenste opperhuid. Ook onder de Schüssler zouten nr.11 vind je Silicea. Mooi is het dus om te weten dat diezelfde zo belangrijke stof ook zomaar in een kruidenplantje aan de rand van het water of de weg kan groeien. En ook, dat we de wortel van deze plant kunnen gebruiken om onszelf te helpen bij genezing en/of pijnbestrijding. Wat zit de natuur toch mooi in elkaar nietwaar?

Waaraan herken je de smeerwortel?

Smeerwortel heeft grove bladeren die ruw behaard zijn en 40 tot 80 cm boven de grond uitsteken. De bladeren lijken ook een beetje op zuring. De klokjesachtige bloemetjes zijn roze en soms blauw tot paars en bloeien vanaf april/mei tot augustus. De wortels zitten diep en kun je herkennen omdat ze van buiten zwart zijn en van binnen wit. Wanneer je ze opensnijdt komt er een kleverig sap uit. Google anders even op smeerwortel/afbeeldingen zodat je niet met de verkeerde soort thuiskomt.

Zelf een smeerwortel zalfje maken?

Neem dan een klein potje, een pannetje water, vaseline en zonnebloemolie en je kunt aan de slag.

Even op een rijtje:

  • Twee handjes in kleine stukjes gesneden wortel van de smeerwortel. (Gedroogd mag ook)
  • 5 eetl vaseline
  • 2 eetl zonnebloemolie

Bereiding:

Meng de stukjes smeerwortel en de vaseline door elkaar in een schaal en verwarm dit dan minimaal 2 uur of langer in een pannetje met water (au bain-marie). Zeef dan de inhoud en voeg er de zonnebloemolie aan toe. Giet het mengsel dan in het potje dat je als zalvenpotje bestemd hebt. Dit potje kun je wel een jaar bewaren.

Héb je dus eens een pijnlijke plek in de vorm van spierpijn, pijnlijke gewrichten, een blauwe plek of zelfs een dikke of kapotte knie (niet op open wonden)? Smeer deze dan eens een paar keer per dag in met de zelfgemaakte smeerwortelzalf en wie weet heb je wel een heel handig nieuw wondermiddeltje voor allerlei pijnlijke plekjes. Simpel toch?

Let op!

Het gaat hier om een middel dat generatie op generatie is doorgegeven en vandaar uit zijn werking al vaak heeft bewezen. Maar tips als deze kunnen natuurlijk nooit een arts vervangen. Ga bij grote kwetsuren altijd naar je arts.
© 2013 - 2017 Yoan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Homeopatisch geneesmiddel: Silicea‘Zwak’ is wellicht het beste woord om het belangrijkste kenmerk van Silicea-patiënten mee aan te geven. Bij een acute aa…
Celzouten nummer 10-12, natrium, silicea en calciumCelzouten nummer 10-12, natrium, silicea en calciumTekorten aan mineralen kunnen aangevuld worden door celzouten. Sommige celzouten werken ook heel goed samen, zoals bijvo…
Zelf een crème maken van celzoutenZelf een crème maken van celzoutenDe Schussler celzouten hebben ook crèmes in hun assortiment van de eerste 12 celzouten, zodat je bepaalde plekken op je…
Kruidengeneeskunde: smeerwortel (symphytum officinale)Kruidengeneeskunde: smeerwortel (symphytum officinale)De smeerwortel is een kruid dat in de kruidengeneeskunde bekend staat om haar helende effecten bij kneuzingen en verstui…
Silicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeSilicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeGezond haar vol volume willen we allemaal. Silicium zorgt voor gezond, elastisch, sterk haar vol volume. Silicium is kie…

Reageer op het artikel "Spierpijn? Pijnlijke gewrichten? Gebruik smeerwortelzalf"

Reacties

Willy Misilje, 19-02-2015 19:58 #2
Ik gebruik al vele jaren de smeerwortel alsook voornamelijk de bladeren. Ik haal er enorme successen mee wat betreft (hou je vast) huidkanker, kalknagels, brandwonden, aambeien en zoveel meer. Ik gebruik voornamelijk de bladeren die ik op een eigen manier gebruik en klaar maak en die ik zo vele maanden kan goed houden. Niet zo sterk als de wortel uiteraard, maar dit systeem is perfect voor het minder agressief behandelen van mijn huikanker nu al vele jaren en met succes, wat ook bekent is inmiddels bij mijn huidspecialist en mijn eigen huisartsenpraktijk. Ook voor extreme kalknagels die ik ook heb is dit ideaal en daar gebruik ik mijn eigen gemaakte zalf voor. En dat doe ik ook met de Weegbree plant, die ideaal is ook voor kwaaltjes, ontstekingen enz voor de huid. Alleen gebruik ik een andere basis dan jullie, maar het werkt zeker niet minder. Het werd hoogtijd dat hierover meer geschreven wordt, omdat ik vind dat ieder huishouden met kinderen de Smeerwortel in huis moet hebben, bewerkt, verdund of als zalf voor brandwonden. Het neemt zeer snel alle pijn weg en de genezing is ongelofelijk zo snel. Dit wilde ik gewoon even delen, omdat je de smeerwortel op veel manieren kunt bewerken, maar dat hij fantastisch werkt voor kwalen waar nog niemand vanaf weet.

W Misilje

Theo van Egmond, 06-02-2014 11:18 #1
Mij is aangeraden smeerwortel klein te snijden en dan zes weken in een glazen pot met wodka te zetten. Dan heb je een perfecte zalf voor gewrichtspijn e.d. Klopt dat? Reactie infoteur, 06-02-2014
Ja dat kan. Je krijgt dan een tinctuur.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 06-02-2013
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!