InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Zelf een crème maken van celzouten

Zelf een crème maken van celzouten

Zelf een crème maken van celzouten De eerste 12 celzouten van Schüssler hebben ook crèmes in hun assortiment, zodat je bepaalde plekken op het lichaam lokaal kunt behandelen met deze crèmes. Natuurlijk kan men celzoutcrème gewoon aanschaffen. Het is echter vrij eenvoudig om zelf zo'n crème te maken! Van welk celzout je de zalf wilt maken is natuurlijk geheel persoonsafhankelijk. En je kunt er eventueel een geurolie naar eigen keuze aan toevoegen. Het is ook mogelijk om meerdere celzouten te combineren in een zalf.

Zelf crème maken

Je kunt kiezen voor het helemaal zelf maken van de crème of voor een nog simpelere oplossing, er celzouten aan toevoegen om een bestaande crème te vervaardigen. De zalven kun je onder meer gebruiken voor wonden, huid(ontstekingen), eczeem en gewrichtsaandoeningen. Zo kun je bijvoorbeeld van celzout nummer 11, silicea een goede huidcrème maken tegen rimpels, maar werkt een crème op basis van celzout nummer 1 weer goed voor het verstevigen van pezen en banden.
Voor het helemaal zelf maken van je eigen celzoutencrème heeft men een emulgator nodig. En natuurlijk de desbetreffende celzout die je wilt gaan verwerken in de zalf. Daarnaast is het mogelijk om er door middel van een etherische olie ook nog een lekker geurtje aan toe te voegen en als je het lang wilt bewaren eventueel een houdbaarheidsmiddel. Het voordeel van het zelf maken van een zalf is, dat je precies weet wat de ingrediënten zijn.

Bron: Andreas160578, PixabayBron: Andreas160578, Pixabay
Benodigdheden:
  • 15 gram lanoline (emulgator)
  • 30 ml plantenolie
  • 4 gram bijenwas
  • 10 ml water
  • 3 tot 5 celzouten van een bepaald nummer

Het water kan het beste gedistilleerd zijn of je kunt bijvoorbeeld mineraalwater gebruiken. Een andere mogelijkheid is om hamamelis water te gebruiken, maar dit hoeft dus niet perse. Als je meer water gebruikt zal de crème wat vloeibaarder worden, met wat minder water is de crème wat vetter en dikker. Dit is dus maar net wat je zelf fijn vindt om te gebruiken.

Hoe maken?

Verhit de oliën samen in een hittebestendig glas in een pan met water. Laat het water koken en wacht totdat de oliën goed vloeibaar zijn. De celzouten laat je in de tussentijd oplossen in het water, dat gaat vrij snel. Vervolgens combineer je de oliën en het water met de celzouten langzaam met elkaar. Wel heel goed roeren dan de hele tijd. Blijf intussen roeren totdat de crème afgekoeld is tot een handwarme temperatuur. Als je er een geurolie aan toe wilt voegen dan kan dit nu, dus als de crème al wat afgekoeld is.

Toevoegen aan bestaande crème

Nog veel simpeler te maken is de celzoutencrème die je maakt van een al bestaande zalf. Bijvoorbeeld van een dagcrème of een wat vettere zalf. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is wederom de 3 tot 5 celzouten te laten oplossen in een heel klein beetje water. De al bestaande crème (ongeveer 50 ml) kan je uit het potje halen om beter de celzouten er door heen te kunnen roeren. Alles goed door elkaar heen roeren en vervolgens kun je de crème plus de celzouten weer terug doen in het potje en voilá: klaar is de zalf van celzouten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf een crème maken van celzouten"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 12-05-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Celzouten
Medische informatie…
Schrijf mee!