InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop Planeet Saturnus

Horoscoop Planeet Saturnus

Horoscoop Planeet Saturnus Horoscoop en Planeet. Planeet Saturnus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, SATURNUS, Uranus, Neptunus en Pluto. Iedere planeet symboliseert een bepaald behoeftenpatroon met hieruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het dierenriemteken (sterrenbeeld) waarin de planeet staat. Saturnus -de betekenis en invloed van deze planeet- wordt hier nader besproken.
Indien je niet weet welke planeet bij jouw sterrenbeeld (dierenriemteken) hoort, onderaan het artikel staat een overzicht waarin je dit kunt zien.

Planeet Saturnus

Saturnus is de drijfveer van het Steenbokprincipe. Saturnus vormt in haar astrologische betekenis min of meer de vrouwelijke tegenpool van Jupiter. Waar de plaatsing van Jupiter in de horoscoop aangeeft hoe de houding van geloof en vertrouwen gekleurd is, waarmee de mens dingen als het ware in de schoot geworpen krijgt, geeft de plaatsing van Saturnus meer aan wat iemand in het leven door eigen verdienste moet bewerkstelligen.

De stand van Saturnus in de horoscoop geeft informatie over iemands schaduw. Met 'schaduw' wordt de donkere kant van de persoonlijkheid bedoeld. De kant van onszelf die we in eerste instantie moeilijk onder ogen zien, omdat het de keerzijde vormt van datgene waar we goed in zijn en wat ons zo makkelijk afgaat. Vaak toont onze schaduwkant zich in datgene waaraan we bij anderen of in bepaalde maatschappelijke verschijnselen een onberedeneerde hekel hebben (projectie). Dit komt vaak tot uiting in wat overtrokken, emotioneel geladen meningen over bepaalde mensen of verschijnselen.

De positie van Saturnus in de horoscoop geeft vaak aan waar iemand zichzelf onvolwaardig, overgevoelig of onhandig voelt. Men kan op het door Saturnus aangegeven vlak makkelijk met zichzelf en zijn omgeving in de knoop raken, enerzijds door een tendens om op een te serieuze en verbeten manier te proberen om de Saturnuskant gestalte te geven. Anderzijds door deze kant van onszelf juist te vermijden, te verdringen en op anderen of op de omgeving te projecteren.
Deze projectie gaat dan vaak als een soort 'selffullfilling prophecy' werken. Bv. iemand die met een bepaalde gezichtsuitdrukking en lichaamshouding a.h.w. met een bordje loopt 'niet plagen', zal juist veel vaker geplaagd worden dan anderen. Voor het eigen gevoel is het dan echter volkomen onverdiend om het slachtoffer te zijn van allerlei pesterijen, omdat iemand dan niet beseft dat juist door de angstige uitstraling te krampachtig geprobeerd wordt om niet geplaagd te worden, het plagen juist uitlokt. Dit is slechts een voorbeeld om duidelijk te maken hoe Saturnus bij mensen kan werken. Uiteraard gaat het niet alleen om pesterijen, maar mensen kunnen op analoge wijze zichzelf op allerlei manieren in de knoop brengen in allerlei levenssituaties. Juist omdat ze zich kwetsbaar voelen, zijn ze geneigd om teveel het zekere voor het onzekere te nemen. Hierdoor trekken ze vaak juist datgene aan, waar ze zo bang voor zijn. Wanneer ze zich niet bewust worden van de oorzaak van al dit ongeluk, bestaat de kans om steeds krampachtiger, verbetener, eenzamer en somberder te worden.

De bedoeling van alle pijn en frustratie die Saturnus op de hierboven beschreven wijze kan veroorzaken is , dat deze pijn en frustratie zo ondraaglijk worden en iemand zichzelf het leven er dermate onmogelijk mee maakt, dat er geen andere weg overblijft dan serieus tot zelfonderzoek over te gaan. Hierdoor zal iemand tot de ontdekking komen dat uiteindelijk niet de wereld, maar degene zelf de oorzaak kan zijn van pijn, leed en eenzaamheid. Door sommige astrologen wordt de invloed van Saturnus 'het leerproces van de pijn' genoemd. Indien iemand dit leerproces op de goede manier doorloopt, zal Saturnus zich meer gaan uiten als een op zelfinzicht gebaseerde vorm van zelfdiscipline, verantwoordelijkheidsgevoel en realiteitszin i.p.v. pijn.
In zijn hoedanigheid van aardeplaneet symboliseert Saturnus in vrij letterlijke zin het 'wat men zaait zal men oogsten' principe in het leven. Wanneer men via het leerproces tot zelfinkeer en zelfkennis is gekomen, zal men andere dingen gaan zaaien. De opbrengst zal dan ook meer in overeenstemming zijn met wat de bedoeling is.

Samengevat: Planeet Saturnus symboliseert

  • de behoefte aan structuur, zelfbescherming en zelfbeperking
  • de gewetenskant van het eigen innerlijke vaderbeeld
  • de politie-agent in onszelf
  • ons vermogen tot zelfinkeer, hetgeen een omvorming van onzekerheden, zwakheden naar verdiensten mogelijk kan maken
  • onze behoefte aan functionele vormgeving en aan praktisch rendement van ons handelen
  • ons tijdsbesef.

Planeet Sterrenbeeld/Dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter - Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horoscoop Planeet ZonHoroscoop Planeet ZonHoroscoop en Planeet. De Zon. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn…
Horoscoop Planeet JupiterHoroscoop Planeet JupiterHoroscoop en Planeet. Planeet Jupiter. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horos…
Horoscoop Planeet MercuriusHoroscoop Planeet MercuriusHoroscoop en Planeet. Planeet Mercurius. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de hor…
Horoscoop Planeet NeptunusHoroscoop Planeet NeptunusHoroscoop en Planeet. Planeet Neptunus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horo…
Horoscoop Planeet VenusHoroscoop Planeet VenusHoroscoop en Planeet. Planeet Venus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horosco…

Reageer op het artikel "Horoscoop Planeet Saturnus"

Infoteur: Sila
Gepubliceerd: 02-03-2007
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Schrijf mee!