InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop Planeet Uranus

Horoscoop Planeet Uranus

Horoscoop Planeet Uranus Horoscoop en Planeet. Planeet Uranus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, URANUS, Neptunus en Pluto. Iedere planeet symboliseert een kenmerkend behoeftenpatroon met hieruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het dierenriemteken (sterrenbeeld) waarin de planeet staat. De betekenis en invloed van de planeet Uranus, wordt besproken in dit artikel.
Als je nog niet weet welke Planeet bij jouw sterrenbeeld (dierenriemteken) hoort, onderaan dit artikel staat een overzicht waarin je dit kunt zien.

Planeet Uranus

Uranus is de drijfveer van het Watermanprincipe. De planeet Uranus symboliseert de behoefte om door de aardse beperkingen van de grenzen van Saturnus heen te breken. Evenals Jupiter is het een op de toekomst gerichte planeet. Uranus heeft te maken met een soort elektrische spanning en met een flitsend denken, dat op intuitie lijkt. De bedoeling van dit flitsende denken is, dat de beperkingen doorbroken worden, zodat de weg vrij komt voor de mentale kant van het collectief onderbewuste. Met dit mentale collectief onderbewuste is het voor het individu mogelijk om als in een flits universele en kosmische verbanden te zien en te beredeneren.

In verband met de grensdoorbrekende functie van Uranus wordt aan deze planeet dan ook altijd de drang gekoppeld, om gewoon de eigen gang te gaan zonder de invloed van conventies en hun beperkingen. Op deze wijze wordt Uranus geassocieerd met oorspronkelijkheid, plotselinge inzichten, een zucht naar het originele en bevrijding. In zijn algemeenheid gaat het om een behoefte om werkelijk jezelf te zijn, los van enige binding met welke uiterlijke norm dan ook. Om deze reden wordt Uranus ook vaak gekoppeld aan alles wat men excentriek en buitenissig vindt.

Er is bij Uranus sprake van een gerichtheid op uiteindelijke en fundamentele waarheden i.p.v. uiterlijke normen. De behoefte hierbij is om bij elkaar te krijgen, wat wezenlijk bij elkaar hoort. Een streven naar het vinden van geestverwanten en van mensen waarbij men iets van zichzel herkent.

Het positieve van de Uranussfeer is, dat bij dit streven geen betutteling zal plaatsvinden, omdat iedereen vrij en in zijn recht gelaten wordt. Een nadeel kan een zekere mate van koele beredenering en afstandelijkheid van de Uranussfeer zijn, met name in sterk persoonlijke contacten. Een angst voor de grensdoorbrekende werking van Uranus kan tot onaangename spanningen en verrassingen leiden, waar men niet op gerekend had. Of tot bv. een sterke nervositeit en plotselinge onberekenbare wandaden, waarmee dingen die in jaren zorgvuldig werden opgebouwd in één klap teniet gedaan kunnen worden. Het verdringen van de grensdoorbrekende oerdrift die Uranus symboliseert, kan namelijk leiden tot een overgevoeligheid voor alles wat men niet in de hand kan houden. Wanneer er dan ook -vaak vanuit deze angst- iets onverwachts gebeurt, kan de grootste paniek uitbreken. Indien de grensdoorbrekende drang van Uranus geaccepteerd wordt en de angst voor verlies van zekerheden (Saturnus) niet de overhand krijgt, kan deze drang onbelemmerd zijn bevrijdende werk doen.
Negatieve Uranusuitingen kunnen het beste omschreven worden in termen van grilligheid, opstandigheid, een soort gevoelloze afstandelijkheid en eigenzinnigheid.

Het Teken waarin Uranus staat, geeft aan hoe de impuls tot grensdoorbrekend en samenbrengend denken gekleurd is. Het Huis waarin Uranus staat, geeft aan op welk levensgebied dingen in een ruimere context geplaatst kunnen worden. Op welke wijze iemand dus zijn onconventionele, oorspronkelijke kanten kan uiten die zich, als ze verdrongen worden, manifesteren als onaangename onrust.

Samengevat: Planeet Uranus symboliseert

  • de drang om vanuit de eigen waarheden universele waarheden te vinden
  • de impuls tot grensdoorbrekend en samenbrengend denken
  • de non-conformist, vrijbuiter en waarheidszoeker in onszelf
  • de behoefte om onderdeel uit te maken van een groter geheel, dat wezenlijk aansluit bij de eigen verstandelijke en contactuele opvattingen.

Planeet Sterrenbeeld/Dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter - Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horoscoop Planeet ZonHoroscoop Planeet ZonHoroscoop en Planeet. De Zon. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn…
Horoscoop Planeet MercuriusHoroscoop Planeet MercuriusHoroscoop en Planeet. Planeet Mercurius. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de hor…
Horoscoop Planeet JupiterHoroscoop Planeet JupiterHoroscoop en Planeet. Planeet Jupiter. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horos…
Horoscoop Planeet NeptunusHoroscoop Planeet NeptunusHoroscoop en Planeet. Planeet Neptunus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horo…
Horoscoop Planeet VenusHoroscoop Planeet VenusHoroscoop en Planeet. Planeet Venus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horosco…
Bronnen en referenties
  • Astrologie Cursus H. v. der Velde (Psycholoog/Astroloog). Uitgave eigen beheer

Reageer op het artikel "Horoscoop Planeet Uranus"

Infoteur: Sila
Laatste update: 10-10-2007
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Schrijf mee!