InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop Planeet Neptunus

Horoscoop Planeet Neptunus

Horoscoop Planeet Neptunus Horoscoop en Planeet. Planeet Neptunus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, NEPTUNUS en Pluto. Iedere planeet symboliseert een kenmerkend behoeftenpatroon met daaruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het dierenriemteken (sterrenbeeld) waarin de planeet staat. Dit artikel gaat in op de betekenis en invloed van Neptunus in de horoscoop. Indien je niet weet welke Planeet bij jouw Sterrenbeeld (dierenriemteken) hoort; onderaan het artikel staat een overzicht waarin je dit kunt zien.

Planeet Neptunus

Neptunus is de drijfveer van het Vissenprincipe. In de mythologie is Neptunus de God van de Zee. Hiermee is hij de godheid van de onpeilbare diepte, van hetgeen onder water gebeurt en van het oneindige, van uitgestrekte oceanen en diepe zeeën.

Het logge en meegaande van een massa (in bv. een voetbalstadion of bij een grootscheeps concert), valt onder Neptunus. Kudde-instinct, waaronder alle uitingen in de sfeer van modegrillen en hypes, vallen onder deze planeet. Zowel in modegrillen als in massahysterie manifesteert zich namelijk de door Neptunus gesymboliseerde, collectieve drijfveer om het individuele op te geven en zich gevoelsmatig één te voelen en samen te weten met een groter geheel.

Neptunus symboliseert de behoefte om de dingen zodanig te verfijnen dat de betekenis boven het betrekkelijke (concrete) wordt uitgetild. Dit houdt in dat het universeel wezenlijke moet worden gevonden en het betrekkelijke moet worden opgegeven. Aangezien het universeel wezenlijke vinden een behoorlijk hooggegrepen doel is en het opgeven van het houvast in concrete zin voor de meeste mensen tamelijk moeilijk, zijn er twee valkuilen te noemen. Enerzijds kan men het idee of de illusie hebben dat men het hogere heeft gevonden (terwijl dit niet zo is) en anderzijds kan men zich angstvallig vastklampen aan de concrete en zichtbare realiteit. In de praktijk kan dit ertoe leiden dat situaties en gebeurtenissen in de Neptunussfeer worden geïdealiseerd. Dit kan op een gegeven moment leiden tot teleurstelling of angst om bedrogen uit te komen. Dit zou vervolgens weer kunenn leiden tot gefantaseer en tot angst om de concrete realiteit onder ogen te zien. Met andere woorden: Neptunus wijst soms op een vlucht in iets, maar soms op eigenschappen zoals hulpvaardigheid vanuit een soort universeel mededogen.

Neptunus heeft zoals gezegd dus te maken met een collectieve drijfveer om de individualiteit prijs te geven, door samen te smelten met een grotere gevoelseenheid. Neptunus is astrologisch gezien eigenlijk de mystieke kant of de mysticus in onszelf en geeft een drang weer om de dingen boven het stoffelijke en concrete niveau uit te tillen.

Samengevat: Planeet Neptunus symboliseert

  • de behoefte aan zelfopoffering en éénwording
  • de mysticus in onszelf, de behoefte aan oneindigheid
  • de neiging om dingen te vervagen en te idealiseren
  • het invoelingsvermogen.

Planeet Sterrenbeeld/Dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter - Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Horoscoop Planeet Neptunus"

Infoteur: Sila
Gepubliceerd: 02-03-2007
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Schrijf mee!